میل‌ورم؛ منبع پروتئینی جدید برای خوراک دام به همت دانش‌بنیان‌های ایرانی

یک شرکت دانش بنیان موفق شد با همت متخصصان خود، برای تامین بخشی از نیاز خوراک دام در داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز برای تامین نهاده‌های دامی، منبع پروتئینی جدید با نام میل‌ورم (لارو سوسک تاریکی) را پرورش دهد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، ایمنی غذایی و امنیت غذایی مفاهیمی متفاوت اما مرتبط به یکدیگر هستند که تاثیری عمیق بر کیفیت زندگی انسان ها دارند، ایمنی غذایی یعنی غذای سالم و بدون آلودگی برای سلامت و زندگی انسان‌ها و در مقابل دسترسی به مواد غذایی و توان مالی خرید غذای کافی و مناسب امنیت غذایی نامیده می شود.

با توجه به تغییر اقلیم‌ها و مسایل سیاسی بین کشورها، ایمنی غذایی و امنیت غذایی بیش از گذشته مورد توجه کشورها قرار گرفته است.

تامین خوراک دام بخشی از امنیت غذایی کشورها است؛ در این سال ها فعالان داخلی عرصه دام و طیور به دلیل اعمال تحریم ها و نوسانات قیمت دلار برای تامین نهاده های دامی وارداتی دچار مشکل شده اند؛ از این رو تامین خوراک دام با استفاده از محصولات داخل کشور راهی است که می تواند فعالان این عرصه را از این مشکل رهایی بخشد.

در همین راستا شرکت دانش بنیان زیست فناوری ورجاوند هیرکان اقدام به راه اندازی فاز نیمه صنعتی پرورش میل ورم برای تامین منبع پروتئینی خوراک دام در گرگان کرده است.

میل ورم، لارو حشره ای به نام سوسک تاریکی است که در بستری از سبوس گندم و بعضا جو پرک و سبوس دیگر غلات، ­ پرورش و تکثیر می یابد و عاری از هرگونه میکروب یا عوامل بیماری‌­زا برای انسان ها است.

 

میل ورم اولین حشره خوراکی است که اتحادیه اروپا مجوز استفاده از آن به عنوان منبع جدید پروتئین برای انسان ها را صادر کرد و هم اکنون در بازار کشورهای اروپایی عرضه می شود. کرم میل ورم برای تغذیه انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان، دوزیستان و گیاهان گوشتخوار استفاده می شود.

 

 

 

میل ورم اولین حشره خوراکی است که اتحادیه اروپا مجوز استفاده از آن، به عنوان منبع جدید پروتئین برای انسان ها را صادر کرد و هم اکنون در بازار کشورهای اروپایی عرضه می شود. از کرم میل ورم برای تغذیه انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان، دوزیستان و گیاهان گوشتخوار استفاده می شود.

این حشره سرشار از پروتئین است و به گفته معصومه چخماقی مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست فناوری ورجاوند هیرکان، دارای ۶۰ درصد پروتئین حیوانی است.

وی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص این منبع پروتئینی گفت: از سال ۹۷ به خاطر تغییر اقلیمی که در حال وقوع است و با خود کمبود آب و خشکسالی و گازهای گلخانه ای را به دنبال دارد، روی پرورش حشرات مفید کار کردیم و در حال حاضر حشره میل ورم به صورت نیمه صنعتی تولید می شود.  

چخماقی بیان کرد: حشره سوسک تاریکی یک حشره مفید بومی ایران است. تخم این سوسک تبدیل به لارو می شود و لارو آن خاصیت غذایی بالایی دارد. میل ورم از پروتئین و چربی خوبی برخوردار است و تا ۶۰ درصد پروتئین دارد، این منبع خوراکی پیش از این برای خوراک دام و آبزیان استفاده می شد اما در ژانویه ۲۰۲۱ سازمان امنیت غذایی اروپا مجوز استفاده از لارو را در خوراک انسان صادر کرد.  

وی گفت: اعطای مجوز استفاده از این منبع پروتئینی در خوراک انسان به دلیل اسیدآمینه های موجود در لارو است که بدن انسان به آن نیاز دارد و خود بدن انسان قادر به تولید آن نیست.

چخماقی اظهار داشت: در اروپا دستورالعمل مصرف این محصول برای خوراک انسان حتی در غذای نوزاد و افراد کهنسال و نیز برای آرد پاستا، بیسکویت و همبرگر با روش فرآوری خاص ارایه شده است.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست فناوری ورجاوند هیرکان ادامه داد: تولید لارو در شرکت به صورت نیمه صنعتی با ۶۰۰ جعبه برای خوراک دام شروع شد و مجوز محیط زیست برای پرورش این محصول و نیز مجوزهای لازم از سازمان نظام مهندسی و کشاورزی را گرفتیم.

 

میلورم؛ منبع پروتئینی جدید برای خوراک دام به همت دانش‌بنیان‌های ایرانیمیلورم تا ۶۰ درصد پروتئین دارد. این منبع خوراکی پیش از این برای خوراک دام و آبزیان استفاده می شد اما در ژانویه ۲۰۲۱ سازمان امنیت غذایی اروپا مجوز استفاده از لارو را در خوراک انسان صادر کرد.  

 

 

 

 

 

 

وی ادامه داد: به دنبال دستورالعمل های اجرایی جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی برای تولید صنعتی و استفاده از این ماده در خوراک دام هستیم.

چخماقی با اشاره به اینکه این حشره فاقد هرگونه آلودگی و باکتری است، افزود: رعایت فرآوری خاص علاوه بر خوراک انسان، برای خوراک دام باید رعایت شود. دام تغذیه شده با این محصول بعدها خوراک انسان می شود؛ بنابراین نمی توانیم چیزی را که ایجاد آلودگی کند، در اختیار حیوانات خانگی و صنعتی قرار دهیم.  

وی در خصوص چرخه زندگی این محصول گفت: سوسک تاریکی تخم گذاری می کند، تخم ها تبدیل به لارو و سپس تبدیل به شفیره می شوند و شفیره ها بعد از یک هفته تبدیل به سوسک خواهند شد و این چرخه ادامه دارد.  قبل از اینکه لاروها به دوره شفیرگی برسند، این حشره را خشک می کنیم و یک سوم آن را برای تبدیل شدن به شفیره و ادامه چرخه در سبدهای تکثیر می گذاریم.

چخماقی تصریح کرد: برای خوراک دام از لارو استفاده می کنیم. حتی از فضولات لارو که کود ارگانیک است، برای بستر گیاهان گلخانه ای و آپارتمانی استفاده می شود، چون بستر آن کاملا ارگانیک و فاقد انگل و باکتری است.

وی ادامه داد: در اروپا حتی از روغن و پروتئین لارو نیز استفاده می کنند که ما نیز در حال مطالعه و انجام کارهای تحقیقاتی آن هستیم.

چخماقی در خصوص ارزش غذایی این محصول یادآور شد: این محصول در مقایسه با منابع حیوانی و گیاهی دارای پروتئین بالا است؛ ۶۰ درصد پروتئین حیوانی و فقط ۲۰ درصد پروتئین گیاهی مانند قارچ جذب بدن می شود. همچنین این محصول دارای اسید آمینه ها است؛ اسید آمینه هایی که بدن انسان به آن نیاز دارد اما بدن انسان تولید نمی کند.

ارسال نظر