باقری: به دنبال ایجاد افکاری سازنده در وزنه‌برداری هستیم

مدیر تیم‌های ملی وزنه‌برداری گفت: تفکرات گذشته خیلی بسته و مبنی بر منافع شخصی بود، اما کادر جدید به دنبال طرز فکری نو و سازنده برای توسعه وزنه‌برداری است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، ابطال انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری موجب برکناری علی مرادی از ریاست فدراسیون شد و وزارت ورزش بعد از این حکم سجاد انوشیروانی را به عنوان سرپرست فدراسیون صادر کرد. انتخابی که موجب بازگشت شمار زیادی از پیشکسوتان و قهرمانان این رشته به فدراسیون شد. یکی از این پیشکسوتان کوروش باقری است که سمت مدیریت تیم‌های ملی وزنه‌برداری ایران به وی سپرده شد.

گروه ورزشی ایرنا برای آگاهی از تغییرات و تحولات این رشته و همچنین دغدغه ملی‌پوشان وزنه‌برداری پای سخنان سرمربی اسبق تیم ملی وزنه‌برداری نشست. متن کامل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

انوشیروانی برای اعزام تیم‌های پایه پافشاری کرد

پیش از تغییر و تحولات وزنه‌برداری تصمیمی برای اعزام تیم نوجوانان و جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان گرفته نشده بود و سجاد انوشیروانی اصرار داشت تا تیم‌های رده پایه به این مسابقات اعزام شوند. شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که علی مرادی رئیس پیشین فدراسیون تصمیمی برای اعزام تیم نداشت و بهانه این کار نیز نبود بودجه بود اما سجاد انشیروانی سرپرست فدراسیون با وجود آنکه اجازه استفاده از منابع مالی موجود فدراسیون را نداشت، اما تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تیم را به ازبکستان اعزام کند. نمی‌توانم درباره بحث فنی صحبت کنم زیرا زود است و مربیانی در گذشته با تیم کار کردند و برای این تیم زحمت کشیدند.

فدراسیون برای اعزام‌ها تصمیم می‌گیرد

اعزام‌ها در حوزه اختیار فدراسیون است و در گذشته نیز بر همین منوال بوده است حتی در برخی اعزام‌ها شاهد حضور ۱۷ نفر در سفر خارجی بودیم. به عنوان مدیر تیم ملی اعلام می‌کنم کسانی که به مسابقات ازبکستان اعزام شدند، قطعا با تشخیص فدراسیون و به خاطر مسائل فنی و نیاز تیم است. اینکه چرا یک مربی ادعا می‌کند به مسابقات اعزام نشده باید بگویم اعزام جزو اختیارات فدراسیون است و اگر علی جباری مدعی است که قرارداد دارد باید مطیع فدراسیون باشد و تصمیمات آن را بپذیرد و اینکه باقی مربیان قرارداد دارند یا ندارند به خودشان و فدراسیون مربوط است.

هنوز تصمیمی برای تعداد بانوان اعزامی به بازی‌ها گرفته نشده است

در حال حاضر ۹ وزنه‌بردار دختر در اردوی تیم ملی حضور دارند. این اردو در قزوین در حال برگزاری است و در پایان اردو در زمینه اعزام آنها به بازی‌های کشورهای اسلامی تصمیم‌گیری می‌شود. ممکن است هر ۹ نفر به این بازی‌ها اعزام یا تنها چند نفر راهی این مسابقات شوند. تصمیمی در این زمینه هنوز نگرفته‌ایم. این نفرات توسط مدیریت قبلی انتخاب شدند؛ اما تمام ظرفیت وزنه‌برداری زنان ایران نیستند و نفرات خوبی در سطح استان‌ها داریم که با عشق و علاقه در این عرصه فعالیت می‌کنند.

در وزنه‌برداری زنان در حدود سه سال است نه مسابقات قهرمانی کشور و نه انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود. این نفرات ورزشکاران شایسته‌ای هستند؛ اما تاکید می‌کنم که آنها تمام سرمایه تیم ملی وزنه‌برداری بانوان نیستند. اعزام آنها بستگی به شرایط بدنی خودشان دارد و اولویت ما کسب مدال نیست و نگاه خود را وسیع‌تر کردیم و بانوان برای کسب تجربه راهی این مسابقات می‌شوند. امیدواریم از دل این نفرات در آینده مربیان خوب و با تجربه‌ای بیرون بیاید تا دیگر به مشاور فنی مرد بی‌نیاز باشند.

اگر لازم باشد به تیم ملی وزنه‌برداری زنان هم کمک می‌کنم

تیم ملی وزنه‌برداری زنان اکبر خورشیدی را به عنوان مشاور فنی به مدت هفت سال در کنار خود داشت و وی تمام تلاش خود را کرد و دانش خویش را در اختیار آنها قرار دارد. هر مربی علاقه‌مند است تا در حد توان خود بهترین نتیجه را بگیرد و خورشیدی هم بسیار زحمت کشید. باید بپذیریم که تا چهار ماه دیگر شاید دیگر نخواهند تا کوروش باقری در این سمت باقی بماند. نباید نسبت به آن موضع بگیرند. فدراسیون بنگاه شخصی نیست و برای تمام وزنه‌برداری ایران است. اگر لازم باشد در کنار آنکه مدیر تیم‌های ملی وزنه‌برداری ایران هستم به تیم ملی وزنه‌برداری زنان هم کمک می‌کنم.

اکنون تیم ملی وزنه‌برداری زنان در هتلی در قزوین حضور دارند و امکانات لازم چون اسکان، رفت و آمد، تغذیه و محل تمرین در اختیار آنهاست. نمی‌گویم که کم و کاستی وجود ندارد، اما تمام توان خود را در جهت راحتی بانوان به کار بستیم.

القای طرز فکری جدید و سازنده در وزنه‌برداری

اکنون مدیران جوانی چون سجاد انوشیرونی و بهداد سلیمی در فدراسیون وزنه‌برداری حضور دارند که پرانرژی هستند و ارتباطات خیلی خوبی دارند و توانستند امکانات مناسبی برای تیم ملی وزنه‌برداری مهیا کنند. انوشیروانی از لحظه‌ای که به عنوان سرپرست انتخاب شد به دنبال جذب منابع مالی و امکانات جدید بود. زیرا در بحث مالی، تجهیزات، اعتمادسازی و اعتبار بسیار عقب هستیم و باید طرز فکری جدید و باز را به ورزشکاران و کادر فنی فدراسیون القا کنیم. تفکرات گذشته خیلی بسته و مبنی بر منافع شخصی بود و امروز این تفکرات مبتنی بر منافع سازمانی و ملی است و هیچ فردی اکنون در فدراسیون چشم داشت شخصی ندارد.  

باید از وزنه‌برداران تست مجدد دوپینگ گرفته شود

امکان و شرایط اردو در مجموعه ورزشی آزادی وجود نداشت اما با همراهی سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، اردوی تیم ملی مردان در آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است و باید از حمایت صالحی امیری تشکر کنیم. سعید علی‌حسینی به عنوان سرمربی تیم ملی اکنون ۹ نفر را به اردو دعوت کرده و اعلام کردم که اگر جایی نیاز به مشورت بنده بود، در خدمت هستم. باید به دلیل حساسیت در وزنه‌برداری از آنها تست دوپینگ مجدد گرفته شود و مشکل خاصی نیست.

پس از حضور سجاد انوشیروانی، پیشکسوتان توانستند به خانه خود یعنی وزنه‌برداری بازگردند. آنها هفت سال بود که با وزنه‌برداری غریبه شده بودند و چیز زیادی نمی‌خواستند و تنها به دنبال این بودند تا با فراغ بال مسابقات را ببینند؛ اما متاسفانه مدیریت قبلی دایره خودی و غیرخودی را ایجاد و عرصه را به پیشکسوتان تنگ کرد. مگر بزرگتر از حسین رضازاده و حسین توکلی داریم. اگر این پیشکسوتان در آن دوران هم در وزنه‌برداری حضور داشتند، بدون رغبت بود.

فدراسیون جای بله قربان گوها نیست

فدراسیون برای تمام وزنه‌برداران است و برای فرد خاصی نیست. برنامه انوشیروانی این است تا از تمام ظرفیت موجود در وزنه‌برداری براساس عیار فرد استفاده کند. فدراسیون جای بله قربان‌گوها نیست و جای افراد توانمند و کسانی است که واقعا در وزنه‌برداری جایگاهی داشتند.

فدراسیون وزنه‌برداری به دنبال این است تا فرآیندی برای حضور افراد در تیم‌های ملی درست کند. هر فردی که در این فرآیند و چارچوب باشد می‌تواند عضو تیم ملی شود. بخش اعظم فرآیند انتخاب پایانی نفرات به نگاه و نقطه نظر سرمربی برمی‌گردد. سهراب مرادی هم کتف خود را عمل کرده و همه ما خوشحال می‌شویم تا دوباره او را ببینیم.

لیست سیاه رسانه‌ای نداریم

فدراسیون وزنه‌برداری به دنبال اینکه این رسانه خودی یا غیرخودی است، نیست. همه می‌توانند نقطه نظرات خود را بگویند و اگر نکته‌ای باشد حتما استفاده می‌کنیم و فضا برای رسانه‌ها باز است و لیست سیاه رسانه‌ای نداریم.

ارسال نظر