نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی برگزار می‌شود

نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی ۴ تا ۶ مردادماه با حضور گروه‌هایی از کشورمان و همچنین دو گروه خارجی از نیجریه و عراق در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، نشست خبری نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین اختری در این مراسم ضمن گرامیداشت روز عید غدیر و همچنین روز مباهله به عنوان روز ظهور و بروز جایگاه امیرالمؤمنین و غلبه حق بر باطل اظهار داشت: بنیاد بین‌المللی عاشورا از سال ۹۳ با ریاست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیه‌السلام بر هیأت مدیره آن و افرادی به عنوان هیأت امنا برای انجام فعالیت‌هایی در زمینه فرهنگی، علمی، دینی و اجتماعی با موضوع عاشورا فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه این بنیاد درصدد است تا فعالیت‌های عاشورایی را که یکی از آئین‌های باعظمت مکتب تشیع است برای فعال‌سازی، همسوسازی و توسعه و احیای مراسم و شعائر حسینی و همچنین شناسایی بهتر و عمیق‌تر از سیره اهل‌بیت علیه‌السلام و حرکت از نهضت عاشورا شکل دهد. یکی از برنامه‌های این بنیاد ارتباط با احیاکنندگان مراسم‌های عاشورایی در کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به اینکه این بنیاد نوپاست و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه عاشورا انجام داده است، گفت: از دو سال پیش که بنده در بنیاد مشغول به کار شدم، به دلیل شیوع بیماری کرونا ارتباطات و فعالیت‌های ما با مشکل مواجه شد و تنها جلسات و فعالیت‌هایی به صورت مجازی انجام دادیم. تهیه کلیپ، سرودخوانی، تولید قصائد و برگزاری مجالس عزاداری به صورت مجازی از دیگر فعالیت‌های بنیاد در این دو سال کرونایی بود.

برنامه‌های بنیاد بین‌المللی عاشورا در سال ۱۴۰۱

اختری با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۱ بنیاد بین‌المللی عاشورا برگزاری سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی، جشنواره بین‌المللی انا من حسین و همچنین تولید فیلم‌های کوتاه با موضوع امام حسین (ع) را در دستور کار دارد تصریح کرد: این بنیاد مردمی است اما فعالیت‌های بین‌المللی دارد. اعضای اصلی این بنیاد فعلاً همگی از داخل کشور هستند، اما میدان فعالیت ما در خارج از کشور است. ما بنا داریم نهضت عاشورا و سیره امام حسین (ع) و یارانش را به خصوص در زمینه نقش‌آفرینی در آزادی انسان‌ها، عدالت، حمایت از مستضعفان، ایجاد امنیت و اصلاح در جامعه برای مسلمانان و غیرمسلمانان تبیین کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا با اشاره به اینکه سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی از ۴ مردادماه و در آستانه آغاز ماه محرم برای زمینه‌سازی و حضور بهتر در این ماه در قالب شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود، گفت: آئین تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی از آئین‌های سنتی ماست که در یونسکو نیز به نام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است. امسال برای نخستین بار در این سوگواره از شبیه‌خوانان دیگر کشورها نیز دعوت کردیم که البته در دیگر کشورها این سنت آنچنان مانند ایران انجام نمی‌شود، اما در نهایت بناست که دو گروه خارجی از نیجریه و عراق در این سوگواره حضور پیدا کنند.

سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی طی ۳ روز برگزار می‌شود

وی ادامه داد: این سوگواره در سه روز برگزار می‌شود که روزهای ۴ یا ۵ مردادماه زمان برگزاری اجراها در میدان امام حسین علیه‌السلام، تئاتر شهر و فرهنگسرای خاوران در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱ است که در مجموع گروه‌هایی از اصفهان، قم، قزوین، مرکزی، تفرش و تهران و دو گروه خارجی اجرای برنامه خواهند داشت. روز ۶ مردادماه نیز مراسم اختتامیه در فرهنگسرای خاوران برگزار خواهد شد.

اختری افزود: این سوگواره با حمایت شهرداری تهران و خاصه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین پیشکسوتان تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود که در آن بنا داریم اولاً متون و اسناد تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی را پالایش و اصلاح کنیم. در تعزیه‌خوانی شاهد حضور مطالبی هستیم که سند روایی و تاریخی ضعیفی دارد که بنا داریم با این سوگواره این محتواها را عمق‌بخشی کنیم. هدف دوم این است که از ایران گروه شبیه‌خوانی به چهار کشور اروپایی در ماه محرم اعزام شود و اجرای برنامه داشته باشد. شبیه‌خوانی برنامه هنری، ذوقی و نمایشی است که برای مردم کشورهای مختلف قابل فهم است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: هدف دیگر ما آموزش شبیه‌خوانی در دیگر کشورها است که در آینده به دنبال ایجاد دانشکده‌ای برای آموزش بیشتر و بهتر در این زمینه هستیم.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره انا من حسین که فراخوان آن در ماه شعبان برای نویسندگان و هنرمندان اعلام شد، خاطرنشان کرد: در حوزه تولید فیلم نیز در حال مطالعه و بررسی و همچنین همفکری با هنرمندان مرتبط با بنیاد هستیم تا ان‌شاءالله بتوانیم یک فیلم ارزشی با موضوع امام حسین علیه‌السلام تولید کنیم. بنیاد بین‌المللی عاشورا مردمی است و با حمایت مردم و خیرین برنامه‌های خود را اجرایی می‌کند که همین جا از خیرین، هیأت‌های مذهبی و مؤسسات مختلف خواستاریم برای پیشبرد این برنامه‌ها ما را حمایت کنند.

در پایان این نشست توسط مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا از پوستر و لوگو نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی رونمایی شد.

 

ارسال نظر