تاکید بر استفاده از ماسک در اماکن زیارتی و هیئت‌های مذهبی

امید است که با توجه به نزدیکی ایام محرم و افزایش ناگوار آمارهای کرونایی در روزهای اخیر متولیان اماکن غیر مسقف، ورزشگاه‌ها و… تدبیری برای حضور هیئات مذهبی در این مکان‌ها داشته باشند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، در حالی امروز نخستین روز ماه مرداد را پشت سر گذاشتیم که روز دهم مرداد ماه امسال آغاز دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۴ و آغاز ایام سوگواری عزای آل الله است.

چند سالی هست که با شیوع ویروس کرونا، شکل و شمایل برگزاری مراسم‌های عزاداری در مساجد، هیئات و تکایا دچار تغییراتی شده است و افزایش آمارهای مبتلایان و فوتی‌های کرونا در روزهای اخیر موجب شده است، بار دیگر و در آستانه برگزاری مراسم‌های عزاداری ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، از سوی دست اندرکاران مبارزه با ویروس منحوس کرونا نکاتی گوشزد گردد.

تاکید بر استفاده از ماسک در اماکن زیارتی و هیئت‌های مذهبی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره شرایط جدید شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: همه مردم باید در اماکن عمومی ضمن استفاده از ماسک به تمام ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه ویژه داشته باشند و خصوصاً با توجه به نزدیکی ایام محرم این ملاحظات با دقت بیشتر در هیئات و اماکن زیارتی رعایت شود.

همچنین عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص مصوبات جلسه امروز ستاد ملی کرونا گفت: در جلسه امروز بر الزام استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو و اتوبوس و همچنین در اماکن زیارتی و هیئت‌های مذهبی تاکید شد.

در طول این چند سال کرونایی، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما و نهادهای دینی و مذهبی ضمن تاکید بر لزوم برگزاری عزای آل الله بر رعایت نکات بهداشتی تاکید داشته اند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنان تلویزیونی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ درباره وضعیت بیماری کرونا، توصیه‌ها و نکاتی خطاب به مسئولان و مردم بیان کردند:

 

«یک مسئله هم، مسئله‌ی مجالس حسینی و مجالس عزای عاشورا است که بسیار مهم است. البتّه این مجالس مایه‌ی برکت است، مایه‌ی رحمت الهی است، مایه‌ی توجّه برکات الهی به کشور و ملّت است؛ ما به این مجالس احتیاج داریم، این مجالس باید باشد منتها با کمال دقت و شدّت بایستی این شیوه‌نامه‌ها مراعات بشود؛ یعنی واقعاً هم مسئولینی که مجالس را ترتیب می‌دهند، هم آقایان منبری‌ها و وعّاظ یا مدّاحانی که مجلس را اداره می‌کنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت می‌کنند، بایستی ملاحظه کنند تا با دقّت شیوه‌نامه‌ها رعایت بشود، فاصله‌ها رعایت بشود. نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیله‌ی شیوع بشود تا مخالفین و دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند و بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد؛ نباید بگذارید یک چنین اتّفاقی بیفتد. [این موارد] در این مجالس، به دقت بایستی رعایت بشود.»

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز ۱۷ مرداد سال گذشته در جلسه هیئت دولت در این خصوص گفت: «عزاداری‌های ماه محرم با فرهنگ دینی و ملی مردم عجین شده و علاقه عمیق مردم کشورمان به امام حسین (ع) و یاران شهیدش از جلوه‌های بسیار زیبای ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت (ع) است. انس زنان و مردان ایرانی با عزاداری‌های ایام محرم روحیه خودباوری و ایثار را در کشور تقویت کرده و به پیشرفت حل و فصل مسائل کشور کمک می‌کند. اگرچه ذکر مناقب اهل بیت (ع) در ایام محرم برکات زیادی دارد، اما با توجه به شرایط سخت کرونایی کشور، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از ضرورت‌هایی است که عاشقان اهل بیت (ع) و مسئولان هیئت‌های عزاداری باید به آن توجه ویژه داشته باشند. متولیان ورزشگاه‌ها و اماکن غیرمسقف، با هیئت‌های عزاداری نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند تا بتوانیم هم به عزاداری‌های محرم بپردازیم و هم اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنیم تا کشور از این شرایط سخت به سلامت عبور کند.»

امید است که با توجه به نزدیکی ایام محرم و افزایش ناگوار آمارهای کرونایی در روزهای اخیر متولیان اماکن غیر مسقف، ورزشگاه‌ها و… تدبیری برای حضور هیئات مذهبی در این مکان‌ها و برگزاری این مراسم روح بخش با رعایت پروتکل‌های کرونا داشته باشند.

همچنین به نظر می‌رسد لازم است ستاد ملی مقابله با کرونا که از ابتدای فعالیتش تلاش کرد تا ضمن حفظ روال زندگی مردم و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از شیوع این بیماری را در دستور کار داشته باشد، تصمیمات در خصوص نحوه برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم امسال را در این فاصله زمانی که تا اول محرم باقی مانده است، اعلام تا هیئات مذهبی بتوانند با برنامه ریزی دقیق، امکان خدمت بیشتر به عزاداران حسینی را فراهم کنند.

ارسال نظر