موضع قاطع حزب الله تل آویو را وادار به عقب نشینی کرد/ احتمال از سرگیری مذاکره درباره ترسیم مرز دریایی

روزنامه لبنانی «البناء» در گزارشی درباره جدیدترین تحولات مربوط به ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی نوشت: موضع قاطعانه حزب الله لبنان باعث شد که تل آویو از لحن تهدید آمیز خود عقب نشینی کند و احتمال از سرگیری مذاکره درباره ترسیم مرز دریایی در آینده نزدیک وجود دارد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در گزارش روزنامه البناء آمده است: در سایه اخباری که از پیشرفتی جدی در مذاکرات پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان به گوش می رسد، احتمال از سرگیری مذاکرات در منطقه ناقوره در جنوب وجود دارد. این درحالی است که واکنشهای آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی نشان می دهد که موضع قاطع مقاومت لبنان در زمینه برداشت از منابع نفت و گاز دریای مدیترانه، موجب شده این رژیم به طمع آغاز برداشت از منابع مزبور هم که شده، از لحن تهدید و ارعاب پیشین خود عقب نشینی کند زیرا مقاومت لبنان در موضع قاطعانه خود این معادله را تحمیل کرد که اگر لبنان به حق کامل خود در ترسیم مرز دریایی و استخراج نفت نرسد، کسی نخواهد توانست، از آنجا گاز استخراج کند. این شرایط درحالی است که آمریکا و اروپا نگران از بسته شدن خطوط انتقال نفت و گاز روسها به اروپا، به شدت درگیر بررسی چگونگی تسریع در تامین منابع گازی مورد نیاز اروپا هستند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا تاکید کرد که اگر لبنان به حق خود درباره بهره برداری از منابع و ثروت هایش نرسید، رژیم صهیونیستی هم نخواهد توانست نفتی استخراج کند.

در همین راستا، در چهلمین سالگرد آغاز فعالیت جبهه مقاومت لبنان، حزب سوری قومی اجتماعی لبنان با صدور بیانیه ای بر پایبندی به گزینه مقاومت، افزایش توانمندی قدرت و ابزار بازدارندگی برای دفاع و حمایت از لبنان تاکید کرده و خواستار احقاق حق لبنان در تعیین مرزهای دریایی و استخراج نفت و گاز از آبهای سرزمینی این کشور شد.

در این بیانیه "معن حمیه" مسئول رسانه ای این تاکید شد که مقاومت تنها گزینه ملتها برای دفاع از سرزمین، ثروت، منابع، حاکمیت و استقلال لبنان است و اگر این مقاومت و شهادت و ایثارگری نیروهای مقاومت نبود، لبنان همچنان در اشغال دشمن صهیونیستی بود.

به نوشته البناء، به نظر می رسد پس از اظهارات روزهای اخیر "دوروتی شی" سفیر آمریکا در بیروت و دلالتهای مثبت وی در این سخنان و گفته های نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر "درخواست از آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی برای حل سریع پرونده تعیین مرزها"ی دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی، در چند روز آینده شاهد تحولات جدی در این پرونده باشیم.

"الیاس بوصعب" معاون رییس مجلس نمایندگان لبنان دو روز پیش در یک مصاحبه تلویزیونی از سفر این میانجی آمریکایی ظرف کمتر از دو هفته دیگر به لبنان خبر داد.

وی افزود: "میانجیگری آمریکا به نتایج مثبتی منجر شده و دیدگاههای دو طرف (لبنان و رژیم صهیونیستی) بسیار نزدیک شده و ما به خواستهای خود بسیار نزدیک شده ایم. در پاره ای موارد پاسخ مدنظر خود را گرفته ایم و بعضی موارد دیگر هم باید مورد بحث قرار گیرد. لبنان در این مذاکرات از موضع قدرت حضور دارد؛ نه از موضع ضعف، و این باعث امیدواری محتاطانه ما نسبت به رسیدن به نتیجه شده است،چرا که نمی توانیم قبل از نهایی شدن مسائل درباره آنها اظهار نظر کرد زیرا اختلافها همیشه در جزئیات بروز می کنند، بنابراین باید منتظر هفته های آینده باشیم."

براساس این گزارش، اطلاعات رسیده به روزنامه "البناء" نشان می دهد که سیگنالهایی از طرف آمریکا درباره احتمال از سرگیری مذاکرات در پرونده تعیین مرزهای لبنان درآینده نزدیک مشاهده می شود.

ارسال نظر