دولت سیزدهم در تحریم به رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره برجام رسید

جذب سرمایه‌گذاری 4.8 میلیارد دلاری در یک سال فعالیت دولت سیزدهم از میانگین این شاخص در دوره اجرای برجام با 3.6 میلیارد دلار بیشتر بوده است و این اختلاف در مقایسه با دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر هم می‌شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، بدون شک «تحریم» بزرگترین چالش اقتصاد ایران در 10 سال گذشته بوده که فرصت‌های زیادی را برای توسعه کشور از بین برده است.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران تحمیل کرده، ممانعت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌ها و صنایع کشور بوده است و دولت‌های مختلف سعی کرده‌اند با راهبردهای متفاوت این مشکل را برطرف کنند.

به طور کلی دو راهبرد «مذاکره و توافق با آمریکا برای لغو تحریم» و «بی‌اثرسازی تحریم‌ها با رویکرد منطقه‌‌محوری و شرق‌محوری» برای در هم شکستن تحریم در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فضای سیاسی کشور تعریف شده است.

در ادامه سعی می‌کنیم با استناد به گزارش موسسات معتبر داخلی و خارجی به بررسی کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم و دولت سیزدهم به عنوان نمایندگان دو راهبرد مطرح شده در مواجهه با تحریم بپردازیم.

 * جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم از دوره اجرای برجام بیشتر بود

طبق آمار مؤسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد (UNCTAD) که در تصویر 1 آورده شده است، بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم و دوازدهم مربوط به دوره اجرای برجام در سال 2017 میلادی بود که منجر به سرمایه‌گذاری حدود 5 میلیارد دلاری کشورهای خارجی در ایران شد.

طبق گزارش آنکتاد، میانگین جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در دوره اجرای برجام کمتر از 3.6 میلیارد دلار بوده است.

تصویر 1

طبق گزارش سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال اول دولت سیزدهم، بیش از 4.8 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم دو برابر شده است.

تصویر 2

نکته جالب توجه اینکه، دولت سیزدهم در یک سال فعالیت خود توانسته است رقمی تقریبا معادل بیشترین سرمایه‌گذاری سالانه در دولت یازدهم و دوازدهم را محقق کند، موضوعی که نشان می‌دهد بدون برجام نیز می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کرد. در واقع دولت سیزدهم در تحریم به رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره برجام رسید.

جذب سرمایه‌گذاری 4.8 میلیارد دلاری در دولت سیزدهم از میانگین این شاخص در دوره اجرای برجام با 3.6 میلیارد دلار بیشتر بوده است و این اختلاف در مقایسه با کل 8 سال عمر دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر هم می‌شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر