رهاسازی یک قطعه چنگر در شهرستان نور

یک قطعه پرنده چنگر پس از تیمار و بازیابی توانایی پرواز در شهرستان نور، رهاسازی شد.

به گزارش تیتر عاشورا، یک دوستدار محیط زیست در شهرستان نور یک قطعه چنگر نوک سرخ را به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داده که محیط بانان پس از مراقبت از این پرنده و اطمینان از سلامتی و بازیابی توانایی پرواز در آب بندان شهرستان نور رهاسازی کردند.

چند روز قبل نیز یک دوستدار حیات وحش در شهرستان ساری، یک قطعه فلامینگو نابالغ را که در شالیزارهای یکی از روستاهای چهاردانگه گرفتار شده بود را نجات و به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داد.

ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری پس از بررسی اولیه و اطمینان از سلامتی  این پرنده با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، آن را در طبیعت میانکاله رهاسازی کردند.

چنگر نوک سرخ از جمله پرندگان بومی ایران و بسیار هوشیار است همراه با صدای تیز. 
با وجود جثه ی کوچک موفق شده است در بیشتر برکه های جهان زندگی کند، گاهی در دهکده ها و شهرهای کوچک که استخر و برکه داشته باشند بطور دائمی زندگی کرده، نسبتا مهاجر است و در گوشه هایی از امریکای شمالی و جنوبی، آفریقا، اروپا و آسیا تا مناطق جنوبی مانند مجمع الجزایر جاوه و غرب اقیانوس آرام یافت می شوند.
زمانی بومی تمام مناطق کشور بوده و به فراوانی یافت می شد، اما در سال های اخیر به دنبال شکار بی رویه و خشکسالی از برخی نقاط کشور کوچ کرده است. با این حال بصورت زمستان گذران در اطراف رود کال دونخ ، کال مقبره و کال شور در شمال گناباد وارد می شود. از نظر جمعیتی در سطح کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.
فلامینگو یا مُرغ آتشی پرنده‌ای از راسته بال‌آتشی‌سانان با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر بابدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی است. بال‌هایش ترکیب زیبائی از رنگ‌های سرخ و سیاه است. فلامینگو به آرامی راه می‌رود و در حالی‌که سر و منقار خودرا در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند.این پرندگان به ‌صورت دست جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند.
فلامینگو از پرندگان حمایت شده بوده و براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست ضرر و زیان هر قطعه فلامینگو دوازده میلیون ریال است.

 

ارسال نظر