تفرقه‌افکنی در آستانه اربعین حسینی+توضیح وزارت بهداشت

خبری در رسانه‌های اجتماعی به نقل از معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در حال نشر است که خواستار عدم استفاده زائران از غذاهای موکب‌های عراقی شده و در ادامه آنها را از مواجهه با زوار پاکستانی و افغانستانی برحذر داشته است.

به گزارش عاشورا به نقل از  خبرگزاری فارس، خبری در رسانه‌های اجتماعی به نقل از «محسن فرهادی» معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تحت عنوان توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین در حال پخش بوده که خواستار عدم استفاده زائران از غذاهای موکب‌های عراقی شده و در ادامه آنها را از مواجهه با زوار پاکستانی و افغانستانی به ادعای احتمال حامل بودن میکروب های عفونی برحذر داشته است. 

«کیانوش جهانپور» مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس در این رابطه ضمن بزرگنمایی خواندن و عدم اطلاع افراد از توصیه‌های بهداشتی در آستانه اربعین حسینی گفت: یکسری بیماری در کشورهای همسایه از جمله هند، پاکستان و افغانستان شیوع بیشتری دارد و حتی خود این کشورها نیز همواره توصیه‌های بهداشتی در زمینه سفر به اتباع خود دارند. 

وی با اشاره به اینکه مثلا مالاریا در پاکستان شیوع بیشتری دارد، اضافه کرد: کشور ایران محل عبور زائرین افغانستانی و پاکستانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی است و وزارت بهداشت همه ساله در این زمینه توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد.

جهانپور با بیان اینکه وزارت بهداشت کشور ایران آمادگی لازم در زمینه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران را داشته و نگرانی در این رابطه وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه ایران 3 میلیون زائر در اربعین داشته و امکان شیوع این بیماری‌ها وجود دارد باید در این زمینه آمادگی لازم را داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: استفاده از آب معدنی بسته بندی شده، غذاهای تحت نظارت کارشناسان بهداشت، مصرف دارو، واکسیناسیون و رعایت سایر هشداری بهداشتی از جمله مواردی که باید زائرین در این زمینه مد نظر قرار دهند. 

این مقام وزارت بهداشت ایران تصریح کرد: این موضوعی است که همه ساله در آستانه اربعین از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود و چیز جدیدی نیست.

جهانپور گفت: در برخی از فصول سال شاهد شیوع برخی از بیماری‌ها در مناطق کشور ایران هستیم که در این زمان نیز وزارت بهداشت توصیه‌های لازم را برای کنترل بیماری‌ها به هموطنان ارایه می‌دهد.

وی گفت: کشور عراق و سایر کشورها نیز با فرارسیدن اربعین هشدارهای بهداشتی را در این زمینه به اتباع خود ارائه می‌دهند و نباید با طرح و بزرگنمایی این مسائل زمینه نگرانی زائران را فراهم کرد. 

مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خاتمه تاکید کرد: این هشدارهای بهداشتی موضوع بدیهی بوده و عده ای به دلیل نداشتن اطلاعات لازم در این زمینه قصد بزرگنمایی این موضوعات را داشتند.

/انتهای پیام/

 

ارسال نظر