عباس خطاب به رهبران جهان: راه‌حل "دو کشوری" را نجات دهید

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در روز جهانی فلسطین از جامعه جهانی خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند تا روند صلح نجات یابد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، در متن سخنرانی عباس که توسط ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل، قرائت شد، آمده است: «ما از تمامی دولت‌هایی که به راه‌حل دو کشوری باور دارند و اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند، می‌خواهیم که فلسطین را هم به رسمیت بشناسند.»

وی همچنین در سخنرانی روز دوشنبه خود به همین مناسبت تاکید کرد که «رد آشکار راه‌حل دو کشوری توسط اسرائیل و اصرار آن بر استوار ساختن اشغال‌گری خود به جای پایان آن، به اضافه سیاست منتظر طرفین شدن برای گفت‌وگو و رسیدن به صلح، از لحاظ عملی به معنی این است که اسرائیل اجازه دارد با اعمال غیرقانونی و تغییر واقعیت‌ها روی زمین، روند الحاق سرزمین‌های فلسطینی را نهایی کند.» 

عباس گفت، اعمال اسرائیل باعث شده است که اوضاع پیچیده شود، و افزود: «امکان دستیابی به راه‌حل دو کشوری دوردست‌تر و حتی شاید ناممکن شده است.»

عباس گفت، مناقشه اسرائیل و فلسطین به «نقطه‌ای تعیین‌کننده» رسیده است و تاکید کرد:‌ «ما باید بین راه‌حل دو کشوری همگام با قطع‌نامه‌های سازمان ملل یا راه‌حل تک‌دولتی برای همه انتخاب کنیم، چرا که نمی‌توانیم اشغال را تا ابد تحمل کنیم.»

او از کمیته چهارجانبه (متشکل از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا، و روسیه) خواست برای حصول راه‌حل دو کشوری تلاش کنند.

روز بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین روز دوشنبه ۲۹ نوامبر، در مقر سازمان ملل در نیویورک و مقرهای اروپایی این سازمان در وین و ژنو گرامی داشته شد.

این روز از سال ۱۹۷۷ همه ساله در سراسر نهادهای سازمان ملل برگزار می‌شود و یادبودی است از سالگرد تصمیم تاریخی سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ برای تقسیم سرزمین فلسطین؛ تصمیمی که ایران به همراه کشورهایی همچون یوگسلاوی و هند به آن رای منفی دادند، اما با رای قاطع غرب و کشورهای آمریکای لاتین تصویب شد تا فصلی جدید در تاریخ خاورمیانه گشوده شود. 

کمیته فلسطین مجمع عمومی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این روز «فرصتی است برای جامعه بین‌المللی تا توجه خود را جلب این واقعیت کند که مردم فلسطین هنوز به حق تعیین سرنوشت خود نرسیده‌اند.»

بزرگداشت روز فلسطینی‌ها در سازمان ملل همیشه با مخالفت اسرائیلی‌ها مواجه می‌شود. این‌بار نیز گلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، بیرون ساختمان این سازمان در نیویورک در تظاهراتی اعتراضی که از سوی کنگره جهانی یهودیان برگزار می‌شد، شرکت کرد.

وی مدعی شد: «سازمان ملل این جسارت را دارد که در سالگرد روزی که فلسطینی‌ها خود تصمیم گرفتند خشونت را انتخاب کنند، رویداد همبستگی برگزار کند.»

حدود ۱۳۸ کشور در سراسر جهان دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، اما بیشتر کشورهای غربی و اروپایی هنوز چنین نکرده‌اند. آن‌ها می‌گویند تشکیل دولت فلسطین را به عنوان بخشی از روند صلح که منجر به پایان تخاصم شود، قبول می‌کنند.

ارسال نظر