نباید به خاطر چند مشکل معیشتی افتخارات انقلاب را فراموش کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت‌های بزرگی داریم که یکی از آن‌ها، تدوین قانون اساسی است ولی در برخی مسائل نیز ضعف‌هایی در این اتحاد داریم. این مسائل، دستاوردهای بزرگ انقلاب و کشور است و نباید به خاطر چند مشکل معیشتی این افتخارات را فراموش کنیم.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله اعرافی، سه شنبه شب در دیدار با نخبگان حوزه و دانشگاه استان مرکزی، عنوان کرد: ظرفیت‌های عظیمی در حوزه علمیه استان مرکزی وجود دارد و امیدواریم که این تراث عظیم علمی را در این استان حفظ کنند و گام‌های جدیدی در این عرصه بردارند.

وی افزود: چهل سال است که هیچ هفته‌ای را بدون ارتباط با دانشگاه سپری نکردم و دو دهه نیز در دانشگاه‌های تهران تدریس کردم که بیشتر آن‌ها تدریس تخصصی بود. ۵۰۰ دانشگاه را نیز در حدود ۱۰۰ دانشگاه دنیا بازدید کردم و سال‌ها دغدغه‌های مختلفی را نیز داشتم.

وی بابیان اینکه سال‌ها پیش پایه‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را ریختیم، گفت: سعادت مردم یک جامعه در آن است که نخبگان یک جامعه به‌خوبی برای آن‌ها کار کنند و اگر نخبگان حوزه و دانشگاه بتوانند تعامل و فعالیت مشترک داشته باشند می‌توانند مردم جامعه را به سمت سعادت برسانند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: شاید کاری مهم‌تر از این وحدت وجود نداشته باشد. قطعاً تعامل، همگرایی و هم‌افزایی یک گام مهم هم‌افزایی و این وظیفه یک وظیفه راهبردی در مقابل مردم و انقلاب و شهدای انقلاب اسلامی است.

وی اظهار کرد: میلیون‌ها دانشجو در کشور ما پس از انقلاب تحصیل کردند و سطح تحصیلات جامعه ما را نیز ارتقا دادند. همچنین اساتید دانشگاه کشور ما از ۲ هزار هیئت‌علمی به مرز ۱۰۰ هزار عضو هیئت‌علمی رسیده است. پس از انقلاب امروز ۲ هزار مراکز علمی دانشگاهی داریم. این شعب علمی نیز به شکل جغرافیایی تمام کشور را در برگرفته‌اند.

وی گفت: امروزه ۶۰ درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند. همچنین فارغ از مسائلی چون قومیت و مذهب و زبان، این مراکز در سطح کشور توسعه پیدا کردند. امروزه رتبه ایران در تولیدات مقالات در منطقه، اول است و در دنیا نیز جزو بهترین کشورها در زمینه سرعت رشد تولید مقالات است. امروزه فناوری‌های پیشرفته نیز در کشور تولید شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های ما در این حوزه، ضعف در عرصه آمایش است، گفت: ورود در یک توسعه گسترده در آموزش عالی همراه با یک منطق دقیق و آمایش رشته‌ای و سرزمینی و متناسب با یک برنامه‌ریزی آینده نگرانه و دقیق نبود همچنین این مسئله مبدأ برخی از ناهماهنگی‌ها و رشدهای نامتوازن و کاریکاتوری و برخی آسیب‌ها شده است.

وی افزود: رهبری معظم در راستای سیاست‌های برنامه‌ای تأکید داشتند که به چهار ونیم درصد به تولید ناخالص ملی برسیم ولی وضعیت امروز ما نشان می‌دهد که نتوانستیم در این عرصه خوب عمل کنیم همچنین در اتصال و تولید مباحث نظری و بازار که جزو تأکیدات رهبری معظم است فاصله زیادی داریم. در حوزه علم نانو پنجم دنیا هستیم ولی این پنجم بودن در حوزه تولید مقالات است ولی در حوزه تبدیل‌شدن به یک تولید مرتبط به زندگی روز رتبه خوبی نداریم.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: مسئله دیگر اتصال این تولیدات با برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ضعیف است. بسیاری از برنامه‌های فرهنگی که در شهرها انجام می‌شود متناسب با برنامه‌های علمی دقیق نیست همچنین علوم انسانی نیز باید بر اساس مباحث دینی و مبانی توحیدی باشد.

وی بابیان اینکه در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت‌های بزرگی داریم، گفت: یکی از آن‌ها، تدوین قانون اساسی است ولی در برخی مسائل نیز ضعف‌هایی در این اتحاد داریم. این مسائل، دستاوردهای بزرگ انقلاب و کشور است و نباید به خاطر چند مشکل معیشتی این افتخارات را فراموش کنیم.

وی اظهار کرد: در آستانه یک صدمین سالگرد احیای مجدد حوزه هستیم. امروز حوزه ما با یک حوزه با منظومه‌ای نو و جدید روبرو است که از بانوان تا حوزه بین‌الملل، شاهد تحولات شگرف بوده است ولی همین حوزه نیز کاستی‌هایی نیز در کنار این افتخارات دارد. در قلمروهای دانشی پیشرفت بسیار بزرگی داشته‌ایم و در حوزه اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نیز توانست با انقلاب اسلامی روی همه جهان تأثیرگذار باشد.

وی گفت: حوزه و دانشگاه باید هم را بشناسند و اگر اشکالاتی نیز وجود دارد باید در سایه یک تعامل جدی حل شود. در دوره‌های متعدد شاهد حضور یک پدیده مبارک هستیم و آن ظهور نخبگانی هستیم که در دانشگاه کار می‌کنند ولی رویکردی کامل دینی و حوزوی دارند.

وی اظهار کرد: امروزه شاهد درختواره گسترده دانشی در حوزه هستیم و صدها استاد توانستند ۱۶ حوزه دانشی با ۴۰۰ تا ۵۰۰ رشته علمی را تدوین کنند همچنین آمایشی تهیه‌شده است که در حال نهایی شده است از توسعه و عدم توسعه که در آن‌ها هدف‌گیری‌های دقیقی انجام‌شده است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در عرصه فقه معاصر کارهای جدی انجام‌شده است و هفته پیش ده جلد فقه معاصر منتشر کردیم در این عرصه یک برنامه پنج‌ساله طراحی‌شده است. در عرصه‌هایی پول و بانکداری و ارز دیجیتال و... دروس خارج در حوزه همراه با پژوهش‌های تخصصی برگزار می‌شود.

وی گفت: در عرصه فلسفه‌های مضاف نیز چنین حرکتی را آغاز می‌کنیم. در این عرصه علوم انسانی و فلسفه‌های مضاف را در قالب اجتهادی در متن حوزه پیگیری می‌کند. همچنین پروژه‌هایی که ناظر به نیازهای نظام است نیز در قابل ۵۰۰ پیشنهاد در حال انجام است. همچنین طرح دیگری شامل گفتمان علمی انقلاب اسلامی است که در حوزه انجام‌شده و ۱۰ هزار اثر در قلمروهای جدید جمع‌آوری‌شده است. از بین این مقالات و کتاب‌ها سه هزار اثر به‌عنوان آثار برتر دارای امتیازات علمی در حدود ۲۰ حوزه دانشی جمع‌آوری‌شده است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: یکی از طرح‌های مهم دیگری که در حال پیگیری هستیم در خصوص کاربست هوش مصنوعی در حوزه تولید علوم انسانی است که این پروژه‌ها در حال انجام است. در حوزه هوش مصنوعی، فلسفه، اخلاق و فقه اسلامی نیز در دست مطالعه است.

وی گفت: امروزه درسند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت کارهای بسیار خوبی از حوزه تولید شده است و در آن سند نیز در حال جانمایی است.

ارسال نظر