سخنگوی دولت: جهت‌گیری بودجه۱۴۰۱ تحقق رشد ۸ درصدی است

سخنگوی دولت با بیان اینکه جهت‌گیری کلی دولت در بودجه ۱۴۰۱ دستیابی به رشد هشت درصدی است، گفت: دولت به دنبال این است با فعالسازی و جلب مشارکت مردم این میزان رشد را محقق کند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود با تبریک هفته پروهش گفت: سعی دولت براین است حرکت دولت علم بنیان و پژوهش‌مدار باشد و رییس جمهور در دیدار دانشجویان بر لزوم تحول علم بنیان تاکید داشتند و در غیر اینصورت سلیقه‌ای خواهد بود و دوام نخواهد داشت.

سخنگوی دولت با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس اظهار کرد: جهت گیری دولت در بودجه، کمک و برنامه‌ریزی برای تحقق رشد ۸درصدی است. فعال‌سازی و جلب مشارکت خصوصی- عمومی و مردم برای تحقق این رشد اقتصادی ۸درصدی است دولت همه تلاشش را می‌کند تا مردم این رشد ۸درصدی را رقم بزنند.

 بهادری جهرمی یادآورشد: دولت سعی می‌کند با طراحی زیرساخت‌های لازم، شرایط را برای بخش خصوصی و دولتی فراهم کند.

 رییس شورای اطلاع رسانی دولت با تشریح محورهای مهم بودجه اظهار کرد: اگر بخواهیم از دو محور اساسی در بودجه یاد کنیم، یکی خط قرمز قرار دادن هر گونه اقدام یا تصمیم تورمی است. دولت تلاش دارد بدون خلق پول تورم را فراهم و امکان فعالیت را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کند.

سخنگوی دولت با اشاره به راه اندازی صندوق پیشرفت و عدالت و اهداف آن گفت: این صندوق سعی دارد در سطح ملی و استانی به تحقق رشد ۸درصدی با مشارکت بخش خصوصی کمک کند.

 وی در ادامه اظهار کرد: برای توسعه بخش خصوصی تخفیف مالیاتی برای همه بنگاه‌های تولیدی و کسب و کارهای خرد در نظر گرفته شد. همچنین سعی شد با تدابیر اصلاح مالیاتی، فرارهای مالیاتی به ویژه از ماخذهایی که سهمی در تولید کشور ندارند، درآمد مالیاتی بالایی هم محقق شود که این درآمد برای توسعه پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

 دولت بنای کلنگ‌زنی جدید ندارد/ شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام خواهیم بود

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: همچنین درحوزه عمرانی شاهد تحرک جدی در سال آتی خواهیم بود. دولت بنای کلنگ زنی جدید ندارد بلکه کارویژه اصلی خود را تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار داده و شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام سال آینده در کشور خواهیم بود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت یادآور شد: علاوه بر این دولت با حذف هزینه‌های غیرضرور و ۱۵ درصدی هزینه‌های جاری سعی کرد هزینه را به بخش عمرانی ببرد.

بهادری حذف فقر مطلق را از دستورات رییس جمهور عنوان کرد و گفت: حقوق پرداختی مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد دو برابر حقوق کارمندان افزایش یافته است. علاوه بر این صندوق مسکن محرومان برای تحقق و توسعه عدالت اجتماعی تشکیل می‌شود. 

سخنگوی دولت با تاکید بر اهتمام دولت برای حل بحران خشکسالی گفت: هزینه‌های تامین آب از ۹ هزار میلیاردتومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان درلایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است. همچنین سال آتی آغاز اجرای ۲ میلیون مسکن از ۴ میلیون مسکن است‌.

وی اشاره کرد: در حوزه توسعه پالایشگاه، ساخت پالایشگاه جدید با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین توسعه پالایشگاه آبادان در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق کارمندان پلکانی و به نفع کم درآمدها پیش بینی شده است، گفت: در حال حاضر فشار افزایش تورم بیشتر بر کم‌درآمدها است برای همین در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق از کم‌درآمدترین ۳۰ درصد و در نهایت(پردرامدها) ۶درصد است و سقف حقوق هم ۳۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

 سخنگوی دولت با اشاره به کنترل کرونا در کشور گفت: هر چند خطر شیوع مدل‌های جدید کرونا ممکن است ما را با مشکلاتی مواجه کند برای همین رعایت پروتکل‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.با این حال از حیث تزریق واکسن و همراهی مردم دراین زمینه رکورد دار هستیم.

وی در بخش دیگری از این نشست ، درباره حمایت از متضررین بابت محدودیت‌های کرونا گفت: بخشودگی جرایم مالیاتی فعالان گردشگری آسیب دیده پرداخت می‌شود و همچنین کمک معیشتی به نویسندگان و روزنامه نگاران تصویب شد که به پیشنهاد وزارت ارشاد این کمک هزینه توزیع خواهد شد.

 باید میان بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قائل شد

بهادری جهرمی در ادامه اولویت دولت را کار برای مردم و درگیر نشدن در مسایل حاشیه ای عنوان کرد و گفت: این دولت با روی باز از نقد دلسوزانه و تذکرات مردم و رسانه‌ها استقبال می کند و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد اگر جایی نیاز به اصلاح باشد، دولت اصلاح می کند اما باید بین بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قایل شد.

وی تصریح کرد: بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند . بدنه اجتماعی و خبرنگاران می توانند نقد داشته باشند اما بانیان باید پاسخ دهند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره فعال شدن دیپلماسی اقتصادی دولت اظهار کرد: ۱۰۰ روز زمان برای به نتیجه رسیدن برنامه ها، زمان کوتاهی است. اما در این مدت شاهد تحول بسیار بودیم. حضور و عضویت در سازمان شانگهای و حضور در اجلاس اکو و انعقاد قرارداد سواپ گازی از دستاوردهای بسیار خوب در این چند ماه است.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت اظهار کرد: همچنین در راستای تعامل خوب با کشورهای همسایه شاهد آزادسازی ارزهای زیادی از بخش‌های دولتی بودیم. علاوه بر این ۱۷۵ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۳.۳ دهم میلیارد دلار از ۲۱ کشور در سازمان سرمایه گذاری مصوب شده و تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی محقق شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه رییس جمهور در چارچوب وعده‌های خود حرکت کرده و برای عمل به این وعده‌ها برنامه دارد، گفت: برنامه دولت دادن وعده‌های احساسی و شعاری نیست تا اعتماد مردم را بیش از این سلب کند و تلاش دولت استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به شرط سلامت توانمندی و دغدغه برای مردم است.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در حوزه پژوهش اظهار کرد: درباره یک درصدهزینه اجرایی در خصوص پژوهش، یکی از برنامه های دولت هدایت این منابع برای رفع مشکلات واقعی کشور است و سامانه نیازهای دستگاه‌های اجرایی به همین منظور تهیه شد و تخصیص اعتبار با شرط صحت‌سنجی این نیازها در سامانه است.

 

ارسال نظر