تخت روانچی: مذاکرات وین می‌تواند با اراده سیاسی واقعی موفق شود

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار کرد: مذاکرات وین تنها می‌تواند از طریق اراده سیاسی واقعی و مذاکرات مبتنی بر حسن نیت موفق شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر مجید تخت روانچی این مطلب را  شامگاه سه شنبه به وقت محلی پس از پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام بیان کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تیم ما در مذاکرات وین جدی و آماده است تا به صورت معنادار و سازنده با طرفهای دیگر تعامل نماید و امیدوار است آنها نیز همین رویکرد را اتخاذ کنند.

تخت روانچی تصریح کرد: مذاکرات وین تنها می‌تواند از طریق اراده سیاسی واقعی و مذاکرات مبتنی بر حسن نیت موفق شود. سرزنش کردن دیگران یا وانمود کردن اینکه سایر طرفها صبرشان لبریز شده است، سازنده نیست.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در حالی که مذاکرات وین به پیش می رود، ما باید همگی برای رسیدن به یک توافق قابل قبول و خوب در وین در سریعترین زمان ممکن، همکاری کنیم.

تخت روانچی درباره نشست شش ماهانه شورای امنیت در مورد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز گفت: ما پیام‌های قوی در حمایت از احیای برجام شنیدیم.

وی افزود: برای مرور مجدد دلایل وضعیت کنونی باید بگویم واقعیت این است که این آمریکا بود که بطور غیرقانونی از برجام خارج شد و تحریم ها را دوباره اعمال کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران به تعهدات خود عمل کرده و بسیار بیشتر از سهم عادلانه خود برای حفظ برجام تلاش کرده است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: اکنون باید آمریکا و اتحادیه اروپا به مسئولیت های خود عمل کرده و به اجرای کامل تعهداتشان تحت برجام بازگردند. آنها باید تصمیم بگیرند. ما امیدواریم آنها از این فرصت استفاده کنند.

تخت روانچی ادامه داد: همانطور که ما بارها اعلام کرده‌ایم تنها راه حل، تعهد همه طرف ها به اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمائی برجام است؛ نه بیشتر، نه کمتر.

وی تاکید کرد: بدیهی است که باید به ایران تضمین داده شود که تمام تحریم ها برداشته خواهند شد؛ آمریکا دوباره از برجام خارج نخواهد شد و از سازوکارهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سوء استفاده نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، تخت روانچی عصر سه شنبه به وقت محلی نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اظهار داشت: ایران مصمم است تمام تلاش خود را برای احیای برجام، به همان شکلی که بوده، بکار بندد.
وی تاکید کرد: در این راستا، پیشنهادات ما در وین کاملاً منطبق با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. ما اراده سیاسی واقعی، جدیت لازم و تعامل سازنده خود با طرفهای دیگر برای دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت را ثابت کرده‌ایم. اکنون باید طرف‌های دیگر ثابت کنند که واقعاً خواهان پذیرش و اجرای مؤثر و با حسن نیت همه تعهدات خود تحت برجام هستند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز گفته است: اگر طرف‌ مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، علی باقری کنی در گفت‌وگویی بیان داشت: آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگوها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

وی افزود: تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و باز اعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین بین‌المللی، مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.

باقری کنی در بخشی از این کفت و گو تاکید کرد: آنچه مشخص است از نظر ما این است که هر تحریمی که مغایر با برجام است باید فورا برداشته شود خواه این تحریم‌ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شوند. این موضوع شامل همه تحریم‌هایی می‌شود که مرتبط با برجام می‌شود. آنها هم باید رفع شود. بر همین اساس، همه تحریم‌هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شدند هم باید برداشته شوند چرا که آنها مرتبط با برجام بوده‌اند.

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای گروه ۱+۴ و حتی دولت جدید ایالات متحده همه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند و اذعان دارند که دولت قبلی ایالات متحده اقدام غیرقانونی در خروج از برجام انجام داد و به همین دلیل دولت جدید، دولت بایدن می‌خواهد از این اقدام اشتباه برگردد و می‌خواهند به توافق ۲۰۱۵ برگردند.

 

ارسال نظر