لاوروف: مذاکره تنها راه برای حل مناقشه فلسطین است/آمریکا و اروپا در انتخابات لیبی دخالت نکنند

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، هیچ راهکار جدیدی برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل جز از سرگیری مذاکرات مستقیم بین دو طرف براساس قطعنامه‌های مشروع بین المللی وجود ندارد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی با کانال مصری TeN در پاسخ به این سوال که "آیا مسکو در تلاش است راه‌حل جدیدی برای پرونده فلسطین بیابد"، گفت: هیچ راه حل جدیدی جز از سرگیری مذاکرات مستقیم میان دو طرف بر مبنای قطعنامه‌های بین المللی که مورد تایید مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت است و تحقق راهکار دو کشوری از طریق توافق طرفین بر سر تمامی مسائل مورد مناقشه وجود ندارد.

لاوروف افزود: ما نمی‌توانیم از اقدامات یکجانبه و بیش از هر چیز گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل حمایت کنیم. هیچ‌کس از این اقدام حمایت نمی‌کند و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه هم که اعضای کمیته چهارجانبه بین المللی صلح خاورمیانه هستند آن را محکوم کرده‌اند؛ کمیته‌ای که می تواند تلاش های بیشتری برای از سرگیری مذاکرات مستقیم بین دو طرف انجام دهد."

وی با اشاره به اینکه از دیگر اقدامات یکجانبه، تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی مسجدالاقصی و مصادره و تخریب اجباری اراضی و منازل فلسطینیان است، افزود: این امر باید فوراً متوقف شود.

لاوروف با بیان اینکه روسیه بر برگزاری نشست کمیته چهارجانبه در سطح وزیران اصرار دارد، خاطرنشان کرد: تلاش جمعی در این زمینه لازم است و آنچه در حال حاضر انجام می شود کافی نیست.

لاوروف درباره دیدارهای اخیرش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمد دحلان، رهبر پیشین جنبش فتح، بر ضرورت بازگرداندن وحدت فلسطین تاکید کرد.

وی گفت: من معتقدم که احیای وحدت فلسطین حداقل به دو دلیل از اهمیت حیاتی برخوردار است؛ اول اینکه فلسطینی‌ها با بازگرداندن وحدت، جایگاه خود را در مذاکرات تقویت خواهند کرد و در ثانی احیای وحدت فلسطین فقط به فلسطینی‌ها بستگی دارد و نه اسرائیل و نه هیچ کشور غربی نمی‌توانند مانع از آن شوند.

لاوروف بر حمایت از تلاش های مصر برای بازگرداندن وحدت فلسطین تاکید کرد و افزود: امیدواریم سایر کشورهای عربی نیز به این تلاش ها بپیوندند.

لیبی

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه بر لزوم عدم مداخله در انتخابات لیبی که انتظار می رود در ۲۴ دسامبر برگزار شود، تاکید کرد.

وی درباره انتخابات لیبی گفت: من نمی‌توانم از طرف مردم لیبی صحبت کنم و آمریکا هم حق این کار را ندارد، زیرا در نابودی کشور لیبی در سال ۲۰۱۱ مشارکت داشته است.

لاوروف ادامه داد: همان طور که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا گفت ایالات متحده دنبال مدیریت مسائل در پشت پرده بود و کشورهایی مانند فرانسه را به جلو فرستاد که معلوم شد با معمر قذافی(دیکتاتور مخلوع لیبی) حساب‌های شخصی دارند.

وی افزود: به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها توصیه نمی‌کنم که دوباره برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت ملتی دیگر، به ویژه مردم لیبی اقدام کنند. لیبیایی‌ها باید خودشان تصمیم بگیرند. ما دنبال این هستیم که خود لیبیایی ها شفافیت و یکپارچگی روند انتخابات را تضمین کنند. آنها باید شجاعت کافی برای پذیرش انتخاب مردم را داشته باشند.

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی قرار است ۲۴ دسامبر برگزار شود. 

صحرای غربی

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این مصاحبه همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات مستقیم بین مراکش و جبهه پولیساریو در اسرع وقت به منظور یافتن راه حل توافقی برای پرونده صحرای غربی شد.

وی گفت: بحران صحرای غربی باید مانند هر بحران دیگری بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل شود.

لاوروف تاکید کرد: هرگونه تصمیم گیری در مورد پرونده صحرای غربی، مستلزم گفتگوی مستقیم بین مراکش و جبهه پولیساریو است. مذاکرات بین دو طرف باید هر چه سریعتر از سر گرفته شود و به تدوین راه حل های توافقی ختم شود که منافع دو طرف را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه مراکش و جبهه پولیساریو باید تلاش بیشتری به خرج دهند، هشدار داد که اگر موضوع به حال خود رها شود، ممکن است تروریست‌ها سعی کنند از شرایط دشوار مردم صحرای غربی سوء استفاده کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر