کمبود پزشک؛ دردی کهنه در مناطق محروم

کمبود پزشک در مناطق محروم کشور درد کهنه‌ای است که هر ازگاهی سر تیتر رسانه‌ها می‌شود، اما تاکنون تدبیری برای حل این مشکل در کشور اندیشیده نشده است، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی باید در سراسر کشور به‌صورت عادلانه باشد، اما نظام سلامت امروز با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند و این معضل در استان‌های محرومی مانند چهارمحال و بختیاری نمود بیش‌تری دارد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، اعتراض به کمبود پزشک تنها مختص مناطق محروم و روستایی نیست و حتی در شهرهای بزرگ و مرکز شهرستان‌ها نیز مشکل کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص نیز وجود دارد، دسترسی به پزشک یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در روند درمان بیماران است، اگر بیمار در لحظات اولیه خدمات درمانی را به نحو احسن دریافت کند در تسریع در روند درمان بیماری او نیز موثر است.

بسیاری از بیماران برای دسترسی به پزشک متخصص و فوق تخصص برای درمان برخی از بیماری‌ها باید ماه‌ها در صف انتظار بمانند و این تاخیر در دسترسی به پزشک می‌تواند مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند و شاید زمان طلایی برای درمان بیمار نیز از دست برود.

کمبود پزشک عمومی نیز در بسیاری از روستاها و مناطق صعب‎‌العبور چهارمحال و بختیاری وجود دارد، بسیاری از پزشکان حاضر به خدمت در این مناطق نیستند و بیماران برای دسترسی به پزشک باید مسیر طولانی را طی کنند و گاهی نیز مشاهده می‌شود در صورت وخامت حال بیمار، فرد با بالگرد به مرکز استان اعزام می‌شود.

توزیع پزشک در کشور ناعادلانه است

آرش روغنی- رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری در خصوص کمبود پزشک در مناطق محروم استان، اظهار کرد: در واقع کمبود پزشک در کشور وجود ندارد، بلکه توزیع پزشک ناعادلانه است، طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی نظام پزشکی کشور در حال حاضر ۱۵ هزار پزشک عمومی بیکار در کشوروجود دارد و در این پزشکان در حال حاضر مشغول فعالیت نیستند.

وی افزود: اگر شرایط فراهم شود، می‌توان از ظرفیت این پزشکان استفاده کرد، طرح پزشک خانواده یک ظرفیت بسیار خوبی است که در صورت اجرای صحیح می‌تواند زمینه بکارگیری این پزشکان را فراهم کند.

رئیس نظام پزشکی نظام پزشکی شهرستان شهرکرد افزایش ورودی به دانشکده‌های پزشکی را نوعی پاک کردن صورت مسئله عنوان کرد و گفت:  باید در ابتدا مشکلات پزشکانی که در مناطق محروم و کمتر برخوردار خدمت می‌کنند، احصا شود، باید پزشکان از نظر مادی و معنوی مورد حمایت قرار بگیرند تا در تمامی مناطق حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پزشکان به چند دسته تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: در کشور پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص وجود دارد، در کشور به پزشک به اندازه کافی وجود دارد، اما باتوجه به اینکه حمایت مادی و معنوی از پزشکان کم است، این پزشکان حاضر به خدمت نیستند.

روغنی ادامه داد: یکی از دلایل کمبود پزشک در مناطق کم برخوردار این است که از نظر مالی برای آن‌ها صرفه ندارد، در کشورهای پیشرفته بیمه‌ها هزینه‌های درمانی را متقبل می‌شوند و پزشک با بیمار کمترین ارتباط مالی را دارد، این مسئله باعث حذف و کمتر شدن زیرمیزی نیز می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آمار مهاجرت پزشکان از کشور افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: زمانی‌که پزشک از نظر مادی و معنوی حمایت نشود و در زمان حضور در مناطق محروم شرایط مساعدی برای او فراهم نشود، پزشک ترجیح می‌دهد در مناطق برخوردار باشد و یا به خارج از کشور مهاجرت کند.

وی تاکید کرد: طرح بحث افزایش جذب دانشجویان رشته پزشکی در مجلس شورای اسلامی برای جبران کمبود پزشک اشتباه است، اگر مشکلات و مسائل جامعه پزشکی حل شود، قطعا بحث کمبود پزشک در مناطق محروم نیز مرتفع می‌شود و پزشکان برای حضور در این مناطق رغبت پیدا می‌کنند.

روغنی با اشاره به درآمدهای نجومی برخی پزشکان، بیان کرد: ۹۰ درصد جامعه پزشکی مربوط به دو یا سه درصد پزشکان چاقو به دست است، این پزشکان وضعیت مالی بسیار خوبی دارند، اما درآمد هنگفت مربوط به تمام جامعه پزشکی نیست و بسیاری پزشکان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کمبود پزشک به معنای کمبود در تربیت پزشک نیست

مجید شیرانی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به کمبود پزشک در مناطق کم‌برخوردار، اظهار کرد: به‌صورت عملیاتی با کمبود پزشک در مناطق محروم مواجه هستیم، اما این مسئله به معنای کمبود در تربیت پزشک نیست و با افزایش ورودی به دانشکده‌های پزشکی این مشکل حل نخواهد شد.

شیرانی با بیان اینکه شرایط کار پزشکان سخت است و درآمدها نیز اندک است، خاطرنشان کرد: بنابراین بسیاری از پزشکان به کارهای دیگر مانند توزیع دارو و موادبهداشتی و یا در رشته‌های غیرمرتبط وارد می‌شوند، همچنین بسیاری از پزشکان تمایل دارند در شهرهای با امکانات بالا خدمت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: برای حضور پزشکان در مناطق کم‌برخوردار جاذبه ایجاد نشده است، باید برای این پزشکان تسهیلاتی در نظر گرفته شود و از درآمد بالاتری برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه اگر توزیع پزشک در کشور عادلانه باشد شاهد کمبود پزشک در مناطق محروم نخواهیم بود، عنوان کرد: اگر شرایط مطلوب باشد، پزشکان در مناطق مختلف مشغول به‌کار می‌شوند، در چند سال اخیر افزایش شدید مالیات‌ها موجب شده است که درآمد پزشکان در مناطق محروم افت پیدا کند.

بیماران برای دسترسی به پزشک متخصص باید به مرکز شهرستان مراجعه کنند

رئیسی- رئیس شبکه بهداشت شهرستان اردل در خصوص کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم، گفت: در مناطق روستایی پزشک عمومی وجود دارد، اما اگر بیمار نیازمند دریافت خدمات تخصصی پزشکی داشته باشد باید به مرکز شهرستان ارجاع داده شود.

وی بیان کرد: بیماران برای دسترسی به پزشک متخصص و فوق‌تخصص باید به مرکز شهرستان اردل مراجعه کنند، ارائه خدمات به‌صورت سطح بندی است و در روستاها خدمات پزشکی در سطح اول ارائه می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر