ارزانی:هدف ما تقویت، حفظ و گسترش خرده فرهنگ‌ها در مناطق روستایی و عشایری است

حجت‌الاسلام ارزانی، تقویت، حفظ و گسترش خرده فرهنگ‌ها در مناطق روستایی و عشایری را هدف شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری  جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر را از دو جهت حائز اهمیت و زمینه ساز رونق عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: توسعه فرهنگ و هنر با کشف، رشد و شکوفایی استعدادها، معرفی افراد جدید  به این عرصه از دستاوردهای این رویداد می توان برشمرد که همه این ها به تقویت ظرفیت مردمی فرهنگ و هنر کمک می کند.

بر پایه گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر، وی با بیان اینکه وقتی صحبت از این عرصه در مناطق روستایی و عشایری می شود، کشف و شکوفایی استعداد به صورت ویژه تر اتفاق می افتد، تصریح کرد: با توجه به کمبودها در این مناطق برگزاری چنین جشنواره هایی موجب گسترش و رونق روستاها به خصوص در حوزه فرهنگی و هنری می شود.

رئیس ستاد فهمای کشور با اشاره به شکل گیری دبیرخانه روستا و عشایر و در نظر گرفتن برنامه ریزی ها برای اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری در استان ها، تصریح کرد: برگزاری جشنواره فیلم روستا و عشایر به میزبانی خراسان شمالی به عنوان یکی از برنامه های است که خوشبختانه با پیگیری های انجام گرفته اعتبارات آن تأمین و تفاهماتی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم صورت گرفته است.

 حجت الاسلام «ارزانی» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری موفق دوره نخست این جشنواره و استقبال بسیار خوب علاقمندان، اظهارکرد: ارزیابی ما نیز در این دوره موفق بودن جشنواره است و خوشبختانه آمارها نیز این مسئله را تأیید می کند.

وی ادامه داد: ارسال 171 اثر به دبیرخانه و راه یابی41 اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله نهایی، خود موید موفقیت و استقبال از این جشنواره است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در پاسخ به این پرسش که برگزاری این رویداد چگونه می تواند به احیای کارکردهای روستا و حفظ فرهنگ و خرده فرهنگ های موجود کمک کند از این که نگاه ما در شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه آن، حفظ و گسترش فرهنگ روستا و خرده فرهنگ های آن است، سخن گفت و  اظهار داشت: در این راستا با برنامه ریزی هایی که در چند سال گذشته صورت گرفته، سعی شده در قالب های مختلف به این موضوع پرداخته شود.

این مقام مسوول در ادامه مطلب فوق برگزاری جشنواره های متعدد از جمله جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر و نیز برگزاری نمایشگاه توانمندی ها در مناطق روستایی و عشایری و معرفی این مناطق، را به نوعی کمک کننده به این جریان و رشد فرهنگ و هنر روستاها نام برد.

حجت الاسلام «ارزانی» خاطرنشان کرد: البته خراسان شمالی دارای ظرفیت های فوق العاده ای است که با برگزاری چنین برنامه هایی می توان به معرفی این ظرفیت ها پرداخت و سعی در حفظ فرهنگ بومی در آن مناطق داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شناسایی و ساخت فیلم مستند روستای شاخص فرهنگی و هنری استان، حمایت از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر، برگزاری دوره های آموزشی خبرنگاری ویژه فعالان فرهنگی روستایی و عشایری، حمایت از طرح های شاخص و موفق استان در حوزه فرهنگ و هنر، حمایت از نویسندگان موفق در حوزه روستا و عشایر استان و همچنین معرفی مشاهیر و مفاخر روستا و عشایر استان و تلاش در راستای تقویت ظرفیت های مردمی حوزه فرهنگ و هنر به ویژه در مناطق روستایی و عشایری به عنوان برنامه های پیش بینی شده  برای این خطه در سال جاری هم اشاره کرد.

حجت الاسلام ارزانی ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته دست اندرکاران در این راستا بر برگزاری این رویداد هنری که باعث تقویت فرهنگ روستا و عشایر می شود، تاکید کرد.

گفتنی است 171 اثر از 28 استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری آثار 41 اثر از 15 استان در بخش های مستند، داستانی و پویانمایی به مرحله نهایی راه یافت و داوران این دوره متشکل از«فرشاد فدائیان»،  «مهرداد اسکوئی» و «تورج اصلانی» آثار را از هفتم تا نهم دی ماه جاری به داوری می نشینند.

دومین جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر به میزبانی استان خراسان شمالی در حال برگزاری است.

انتهای پیام

ارسال نظر