کاهش اختلافات در مذاکرات وین؛ عطش رسانه‌ها برای خبرهای تازه

سخنان دیشب مذاکره کننده ارشد ایران پس از نزدیک به ۱۰ روز سکوت درباره روند مذاکرات، زلزله‌ای در رسانه‌های داخل و اردوگاه خبرنگاران مطرح جهان که در مقابل هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها سخت تشنه شنیدن آخرین اخبار هستند به پا کرد تا جایی که کار به تحریف اظهارات وی هم کشیده شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی باقری کنی پس از برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان گروه ۱+۴ و پیش از آنکه هتل کوبورگ را ترک کند به سووالات خبرنگاران درباره تعداد پرانتزها که موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق محسوب می‌شود پاسخ داد و گفت که در این زمینه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که پس از نشست خبری نهم دی «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، اطلاعات دیگری درباره روند مذاکرات اعلام نشد و در این مدت نمایندگان رسانه‌ها، به ویژه گزارشگران تلویزیون‌های مطرح جهان که با حساسیت تحولات مقابل هتل کوبورگ را دنبال می‌کنند در عطش اخبار تازه بودند.

در روزهای اخیر هم رفت‌وآمد هیات‌ها و تعداد جلسات افزایش یافته و از نظر ناظران گفت‌وگوها وارد مراحل حساس تصمیم‌گیری‌ شده است. درست یا غلط، دست کم این جوی است که در خیمه خبرنگاران حاکم است و نمایندگان رسانه‌ها در گپ‌وگفت‌های دوستانه این احتمال را مطرح می‌کنند که تحول مهمی در شرف اتفاق است.

به همین خاطر اظهارات مذاکره کننده ارشد ایران به‌سرعت در شبکه‌های تلویزیونی، اجتماعی و فضای مجازی مخابره شد و زلزله‌ای را در عرصه رسانه‌ها چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی به راه انداخت. فعالان شبکه‌های مجازی با هشتگ‌هایی مانند کاهش اختلافات در مذاکرات وین و تحولی مهم در گفت‌وگوها به استقبال اظهارات باقری رفتند.

برخی رسانه‌ها هم از فرط ذوق‌زدگی و هیجان سابقه خبر ایرنا را به اظهارات مذاکره کننده ارشد ایران نسبت داده و سخنان تحریف شده‌ای از وی منتشر کردند.

با این وجود ناظرانی که از نزدیک تحولات را دنبال می‌کنند در انتظار داده‌های بیشتری هستند تا ابهامات خود را نسبت به دورنمای ادامه گفت‌وگوها به روز رسانی کنند.

خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ در خیمه ای با وسعت ۵۰۰ متر مربع که مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری گفت‌وگوها علم شده مستقر هستند. ساعات کاری خیمه خبرنگاران از ۹ صبح تا ۱۸ عصر است و تسهیلات مختصری مانند سماور و قهره‌جوش برای خبرنگاران تعبیه شده است. برق این چادر از طریق سه ژنراتور تامین می‌شود که هر سه روز حدود ۸۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند. گفته می‌شود که هزینه برپایی این چادر از سوی وزارت امور خارجه اتریش تامین می‌شود.

حدود ۴۰ میز کار در خیمه خبرنگاران قرار دارد که برای هر کدام ۴ صندلی تعبیه شده است.  این روزها حدود ۲۰ خبرنگار از رسانه‌های بین‌المللی سرگرم پوشش خبری این رویداد تاریخی هستند.

تعداد معدودی از خبرنگاران پس از تعطیلی خیمه، ساعت‌ها مقابل هتل کوبورگ در هوای سرد وین منتظر می‌مانند تا از فرصت کوتاه تردد هیات‌ها سووالاتی را مطرح و اخبار تازه‌ای را کسب کنند. البته اظهارنظرهای مطرح شده در حد کلیات و در بهترین حالت حاوی پیام دیپلماتیک به طرف مقابل است که چندان با انتظار گزارشگر و مخاطب مانوس نیست.

به هر روی، این روزها که گفت‌وگوها در مراحل حساسی قرار دارد و شاید تمایلی از سوی هیات ها برای اظهارنظرهای عمومی نباشد، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که خبرنگاران تشنه شنیدن اخبار تازه از روند مذاکرات هستند و طرفی که ابتکار عمل را در این زمینه دست گرفته و سکوت حاکم در خیمه خبرنگاران را بکشند دست کم تا چند روز بر فضای رسانه‌ای در اینجا غالب خواهد بود.​

ارسال نظر