کیت‌ ایرانی تشخیصی ویروس پاپیلومای انسانی تولید شد

کیت ایرانی تشخیص مولکولی ویروس اچ پی وی (HPV پاپیلومای انسانی - عامل سرطان دهانه رحم) به همت یکی از شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شد و آماده ورود به بازار داخلی است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدباقر محمودی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان روز دوشنبه گفت: محققان این شرکت کیت های تشخیصی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را طراحی و تولید کردند و این محصول پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت در اختیار آزمایشگاه ها قرار می گیرد.

وی با یادآوری اینکه آماده ورود این محصول به بازار هستیم، اظهار داشت: مدارک و مستندات این محصول در اختیار اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت قرار گرفته و پیگیر مجوز از این مجموعه هستیم تا امکان وارد آنها به بازار داخل فراهم شود.

این فناور ادامه داد: طراحی این کیت توسط محققان این مجموعه انجام شده و محصول تولیدی هم از نظر کیفیت و هم قیمت قابل رقابت با کیت های وارداتی مطرح در سطح دنیا است.

محمودی کیت تشخیصی کووید۱۹ و آنفلوآنزا را از دیگر محصولات این مجموعه عنوان کرد که طراحی و ساخت آن انجام شده و پس از اخذ مجوز در اختیار آزمایشگاه ها قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های کشور تولید کیت‌ های ایرانی و بی‌نیاز شدن از واردات آنها است. با این روند، پیش بینی می شود، ایران که تا چندی پیش نیاز خود را به صورت کامل با واردات این‌محصولات از کشور های دیگر تامین‌ می کرد  با تولید کیت های این شرکت دانش بنیان از واردات این محصولات تشخیصی بی نیاز می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV: human Papilloma Virus ) از ویروس های دارای دی ان ای( DNA) دو رشته ای (dsDNA)، که هم هسته و هم سیتوپلاسم را در سلول‌های سنگفرشی سطحی درگیر می کند و باعث ایجاد تغییرات ساختاری و مورفولوژیکی در این سلول‌ها و تولید تومورهای غیر سرطانی پوستی می‌شود. به تومورهای غیر سرطانی پوست پاپیلوما اطلاق می‌شود و به همین علت به این ویروس "پاپیلوما" گفته می شود.

ویروس‌های پاپیلومای انسانی شامل حدود ۱۵۰ ویروس مرتبط به هم هستند که به هر کدام یک تیپ اطلاق می‌شود و به هر تیپ یک عدد نسبت داده می‌شود. حدود ۷۵ درصد از این ویروس‌ها فقط بر روی پوست رشد می‌کنند که این ویروس ها را پوستی (cutaneous) و ۲۵ درصد مابقی (حدودا ۴۰ تیپ) را که در سطوح موکوسی رشد می‌نمایند را موکوسی (Mucosal) یا تناسلی (genital) می‌نامند. تیپ‌های پوستی می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن از جمله لب‌ها باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) شوند و انواع موکوسی آن ها هم می‌توانند زگیل‌های تناسلی و انواعی از سرطان‌ها (از جمله سرطان دهانه رحم) را ایجاد کنند. این ویروس‌ها شایع ترین عامل عفونت منتقله از طریق جنسی هستند.

بیشتر افرادی که به این ویروس آلوده هستند از این موضوع بی‌اطلاع هستند؛ زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بالینی ایجاد نمی‌شود و اغلب ظرف مدت دو سال بطور خودبخود بهبود می‌یابند. اما گاهی اوقات عفونت با HPV پایدار می ماند و باعث ایجاد مشکلاتی چون بروز زگیل تناسلی و سرطان می شود البته ممکن است عفونت حین زایمان به فرزند منتقل شود که در این موارد، بچه به پاپیلوماتوز تنفسی راجعه (Recurrent respiratory papillomatosis) مبتلا می شود.

ارسال نظر