دبیر نشست هم‌اندیشی اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به زودی نهایی می‌شود

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به زودی نهایی می‌شود

دبیر نشست هم‌اندیشی اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به ایستگاه پایانی نزدیک شد و در آستانه تقدیم به رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داریم تا بعد از تایید و ابلاغ معظم‌له اجرای آن آغاز شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، هادی اکبرزاده روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه نشست هم‌اندیشی اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: این سند که از ویژگی‌های ممتاز بومی برخوردار است در بستر بحث و اقناع نخبگانی تدوین شده و حاوی نوآوری‌های بسیار است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار صفحه منابع و بیش از پنج هزار نقد، نظر و پیشنهاد برای تهیه این سند جمع آوری شده همچنین از سال گذشته تاکنون ۲۵۰ جلسه شورای عالی، ۱۰۰ جلسه شورای تلفیق، ۲۵۰ جلسه شورای معاونان، هزار و ۲۷۵ نشست در اندیشکده های مختلف، دو هزار و ۵۰۰ جلسه در کارگروه ها و ۱۰ کنفرانس برگزار شده است.

دبیر نشست هم اندیشی اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهارداشت: از امتیازات این سند که هنوز ابلاغ نشده، این است که تمهید برای اجرای سند و تهیه نقشه راه اجرا در دستور کار قرار دارد به طوری که تقسیم کار ملی، نظارت و پایش و به روز رسانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دیده شده است.

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به زودی نهایی می‌شود

اکبرزاده به ضرورت گفتمان‌سازی و تبیین مفاد سند اشاره کرد و افزود: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را صرفا یک سند حاکمیتی نمی دانیم بلکه این سند، میثاق مشترک ملی میان مردم و نظام است.

وی به نقش اندیشکده ها در تبیین و گفتمان‌سازی سند اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون از مرحله نقد و اصلاح مفاد سند عبور کردیم و در آستانه ابلاغ و اجرای آن قرار داریم بنابراین تشریح و تبیین، گفتمان‌سازی ضرورت دارد همچنین فهم مشترک اعضای اندیشکده‌ها برای انتقال پیام مشترک گزاره‌های سند ضروری است.

دبیر نشست هم اندیشی اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهارداشت: یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود و تا پایان بهمن ماه فرصت ارایه چکیده مقالات است.

ضرورت تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

صادق واعظ زاده رییس مرکز و عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم در این نشست گفت: تبیین الگوی اسلامی ایران پیشرفت محدود به این نشست  نخواهد بود و باید یک جریان علمی و اجتماعی  فراگیر به همت طراحان و مشارکت کنندگان در تهیه این الگو آغاز شود.

وی به برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: الگو باید به درستی تبیین شود تا در این برنامه و برنامه های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همچنین اظهارداشت: ترویج فهم درست از الگو در لایه های مختلف اجتماعی و کمک به شکل‌گیری و تقویت گفتمان پیشرفت و مهم تر از همه، هدایت برای اجرای درست و کامل الگو از جمله اهداف تبیین این  الگو به شمار می آید.

واعظ زاده تاکید کرد: بسیاری از نخبگان و آحاد مردم در این تکاپوی اجتماعی باید سهیم شوند.

وی تصریح کرد: تاکنون الگو دری اسلامی ایرانی پیشرفت سطح تخصصی تبیین شده اما از این به بعد، برای مدیران و سیاست گذاران و کارشناسان و عموم مردم نیز باید تشریح شود.

وی همچنین گفت: دانش افزایی آزاد، نقد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ارایه پیشنهادها در زمان خود انجام شده است و اکنون تبیین، توضیح و تشریح محتوای این الگو معطوف به سند الگو باید مدنظر قرار گیرد.

صادق زاده یادآور شد: این الگو با  استفاده از آموزه های دینی، رشته های علمی و آرای فکری و فلسفی تهیه شده و در حال حاضر تبیین آن نیز باید انجام شود.

وی با بیان اینکه تبیین الگو اقدامی علمی، اجتماعی و ملی است و باید با شیوه های جدید و موثر انجام شود، خاطرنشان کرد: تهیه مطالب جدید و به روز و منطبق با اقتضائات موقعیت کنونی لازم است و کسانی که الگو را تبیین می کنند باید به  این موضوع توجه  داشته باشند.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: افزایش سرمایه اجتماعی، شکل‌گیری گفتمان ملی پیشرفت، تسهیل برنامه‌ریزی برای اجرای الگو و پیشگیری از انحراف در اجرا از جمله آثار و نتایج تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

کمال ورزی جوهر پیشرفت است
آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس اندیشکده مبانی  مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر ضرورت  تبیین  الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهارداشت: تبیین باید در دو افق سند ارایه شده و لایه های زیرین و پنهان سند انجام شود.

وی به  مفاد سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت اشاره کرد و افزود: کمال ورزی جوهر پیشرفت است و گرچه پیشرفت را امری یک بار برای همیشه تلقی نکرده ایم بلکه این پیشرفت پویا و پیوسته است و حتی روند یکنواخت و یکسان ندارد، همچنین همه ساحات و لایه‌های حیات را در برمی گیرد و با ماهیت انسان گره خورده و غایت ان در راستای ظهور استعدادهای فطری انسان‌ها است.

رییس اندیشکده مبانی همچنین گفت: پیشرفت در این الگو واقعی و حقیقی است و اعتباری و فرضی نیست همچنین به لحاظ مبانی و چارچوب ها از اسلام برگرفته شده است.

تعریف سطوح تکاملی در یک حرکت تحولی

محمدهادی زاهدی وفا رییس اندیشکده اقتصاد این مرکز هم به تنقیح جهان بینی اسلامی در بعدی که ناظر به بعد اقتصادی جامعه است، اشاره کرد و گفت: در حوزه تدوین الگو در بعد انسان شناسی باید دید چه بعدی در رفتار اقتصادی ناظر است و آن ابعاد در یک الگو برای تمدن سازی چگونه می تواند نقشه راه را تعریف کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به یک تمدن اسلامی باید چگونگی رابطه انسان با جهان  پیرامون خود که شامل رابطه انسان با خدا و جامعه انسانی است و علاوه بر آن رابطه انسان با نفس خویش تنظیم شود و سطوح تکاملی این رابطه در یک افق شخصی چگونه تعریف شود.

این محقق اظهارداشت: مهم ترین مولفه های این حرکت تحولی، مولفه عدالت است و عدالت به معنای ارتقا، رشد ، تکامل و تغییر و تحول در حوزه‌های یاد شده است و بر این اساس، عدالت به عنوان هدف واسط و میانی تکامل انسان مطرح می‌شود.

رییس اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: در اقتصاد، نظام تخصیص اولیه، نظام تولید، نظام مصرف، نظام توزیع مجدد و از نگرش دیگر نظام پولی، مالی و منابع طبیعی مطرح است و تدابیر براساس این تقسیم بندی در الگو آمده  است.
زاهدی وفا گفت: کوشش علمی طبیعت تکامل پذیر دارد بنابراین جوهره فکری را تکامل دهیم و برای نظام اجتماعی این چارچوب را  باید تبیین  کنیم.

ظرفیت بالای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تدوین برنامه های توسعه

محمد سعید جبل عاملی رییس اندیشکده آمایش بنیادین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز گفت: تاکنون ۶ برنامه توسعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و تا حدودی اجرا  شده  است اما آنچه مورد اجماع کارشناسان و نخبگان قرار دارد، این است که این برنامه ها که با فراز و فرود همراه بوده و توفیق چندانی به همراه نداشته است.

وی ادامه داد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در افق و تدابیر به ویژه در تدوین برنامه ها از ظرفیت بالایی برخوردار است و کلیدواژه ها و مفاهیم بسیار عمیقی تدوین شده و زمینه را برای همگرایی در تدوین برنامه‌ها فراهم می کند.

رییس اندیشکده آمایش بنیادین افزود: توجه به خلق منابع و ظرفیت های جدید نیز نویدبخش تحول جدی در فرایند تدوین برنامه ها است و اگر تنظیم برنامه ها همواره مواجه با یک مانع عمده به نام منابع شده در صورت  بهره گیری از تدابیر این الگو با وفور منابع و نعمت و تحول روبرو خواهیم بود بنابراین باید با فرازهای افق تدوین شده در الگو در رویکرد برنامه ها نیز تجدید نظر شود.

جبل عاملی اضافه کرد: اولویت نخست اقناع و اجماع با مسوولان و دست‌اندرکاران تراز اول است تا بتوانیم طلیعه خوبی برای اجرای الگودر برنامه هفتم توسعه داشته باشیم.

عدالت مقیاس سلامت اجتماع است
همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی رییس اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تشریح نسبت پیشرفت با عدالت گفت: عدالت ارزش معیار است و نظام ارزش ها با معیارعدالت سامان می یابد.

وی ادامه داد: عدل وسیله سنجشی است  که خداوند برای استواری حق در جامعه در نظر گرفته و مقیاس سلامت اجتماع است.

رییس اندیشکده عدالت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: ایشان دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری و اعلام کردند پیشرفت منهای عدالت از منظر اسلام، پیشرفت نیست.

میرمعزی اظهارداشت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  براساس جایگاه محوری عدالت تدوین شده و عدالت عنصری تعیین کننده است و در سند هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این مهم اشاره شده است.

وی افزود: حاکم کردن اصول و قواعد اسلامی، اقتصاد مقاومتی مبتنی بر عدالت بنیانی و بهره برداری از منابع با  توجه  به عدالت بین نسلی از جمله موضوعاتی است که در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  به آن پرداخته شده است.

ارسال نظر