افزایش صادرات کالاهای به ارزش افزوده بالا و جلوگیری از صدور مواد خام با اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی

دبیر گروه پیشرانان پیشرفت ایران با بیان اینکه امضای قرارداد اجرای ۴۸ پروژه صنعتی با هدف کسب ارزش افزوده و جلوگیری از صدور مواد خام انجام می‌شود، گفت: اقتصاد ایران باید به سمت بنگاه‌هایی با مقیاس بزرگ حرکت کند تا بتواند توان رقابتی خود را در منطقه گسترش دهد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سید مهدی سدیدی» در خصوص عملیات اجرایی ۴۸ پروژه صنعتی، افزود: کشور همواره نیازمند سرمایه‌گذاری است و این عملیات تعارضی با سرمایه‌گذاری خارجی ندارد.

وی افزود: این طرح برای دور زدن تحریم‌ها نیست بلکه به دنبال تبدیل مواد خام و نیمه خام به زنجیره ارزش و ارزش افزوده است. برای نمونه در پتروشیمی‌ها قرار است پروپان به به پلی پروپیلن تبدیل شود، در فولاد نیز قرار است گندله به محصولات فلزی تبدیل شود.

دبیر گروه پیشرانان پیشرفت اظهارداشت: این طرح را در راستای زنجیره ارزش افزوده تعریف کرده‌ایم تا صادرات نیمه خام نداشته باشیم.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی ۴۸ پروژه صنعتی نقش بسزایی در صادرات دارد زیرا هرچه تولید ما به محصول نهایی با ارزش افزوده بالاتری برسد، صادرات آن تسهیل می‌شود.

سدیدی درخصوص مدت زمان بهره‌برداری از این طرح‌ها، گفت: با توجه به تفاوت طرح‌ها، مدت زمان بهره‌برداری آنها نیز مختلف است، برای نمونه طرح‌های صنعتی و فلزی به طور قطع در چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. پتروشیمی‌ها نیز بین چهار تا پنج سال آینده راه‌اندازی خواهند شد.

وی اضافه کرد: در مجموع گمان می‌کنیم ظرف چهار سال آینده این طرح به بهره‌برداری برسد، زیرا بسیاری از این طرح‌ها نه تنها ایده نیستند بلکه عملیات اجرایی آنها آغاز شده و جواز تاسیس دارند.

دبیر گروه پیشرانان پیشرفت گفت: شرکت‌ها معمولا موجود زنده‌ای هستند که برای ادامه حیات نیاز دارند که سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که برای پروژه‌های راهبردی و پروژه‌هایی که بر اقتصاد ملی تاثیر جدی دارد، خط سبزی وجود داشته باشد و از سوی دیگر، تعهد شرکت‌ها و حمایت دولت از سرمایه‌گذاران فراهم شود.

سدیدی گفت: وقتی پروژه ملی و راهبردی شروع به کار می‌کند شرکت‌های بزرگ توقع دارند مسیر تسهیل شود و در این طرح که تعامل دولت و شرکت‌های بزرگ است در صدد هستیم امکاناتی فراهم شود تا سرمایه‌گذار پیش از آغاز عملیاتی اجرایی با موانع مواجه نشود.

وی تاکید کرد: اقتصاد ایران باید به سمت بنگاه‌هایی با مقیاس بزرگ حرکت کند تا بتواند توان رقابتی خود را در منطقه گسترش دهد از سوی دیگر به واسطه این شرکت‌های بزرگ، واحدهای کوچک فعال می شود و علاوه بر بهبود محیط کسب و کار باید شاخص‌های محیط کسب و کار و اخذ مجوزها بهبود یابد.

دبیر گروه پیشرانان پیشرفت تصریح کرد: برخی از پروژه‌ها اولویت راهبردی دارد و به دلیل اشتغال و ارزآوری باید توجه ویژه‌ای شود تا کشور وارد تولید انبوه فن‌آورانه شود.

وی گفت: در این عملیات، سیاست تقسیم سود تغییر نکرده است و شرکت‌ها براساس استراتژی تقسیم سود حرکت می‌کنند. طبیعی است برخی از شرکت‌ها به سمت شرکت سهامی عام پروژه و انتشار اوراق حرکت کنند تا بتوانند بخشی از نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند.

دیروز با حضور رئیس جمهوری و وزرای صمت، اقتصاد،   نفت و دستیار اقتصادی رئیس جمهور بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری صنعتی کلید خورد.

در این طرح که طی آن، ۴۸ پروژه صنعتی اجرا می‌شود، هفت غول صنعتی، فولادی و پتروشیمی حضور دارند. با انجام این پروژه‌ها و در زمان بهره‌برداری سالانه ۵۴ میلیون تن محصول فلزی و پلیمری به ظرفیت کشور افزوده و ۱۱ میلیارد دلار به درآمد صادراتی کشور اضافه خواهد شد.

ارسال نظر