موفقیت در درمان سرطان اولین بیمارانی که تحت ایمنی درمانی قرار گرفتند

محققان اعلام کردند: ۲ بیمار که به نوعی سرطان خون مبتلا بودند، ۱۰ سال پس از دریافت ایمنی درمانی دیگر هیچ نشانه‌ای از این بیماری ندارند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، از پایگاه اینترنتی آکسیون،  ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی (Immunotherapy) یک روش درمانی برای برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب واکنش سیستم ایمنی عمل می‌کند. این روش درمانی، سلول های سیستم ایمنی بیمار را برای حمله به سرطان تغییر می دهد.  

ایمونوتراپی با پیدایش ساخت لنفوسیت های موسوم به CAR -T  وارد فاز جدیدی شد. بهبود این دو بیمار نشان می دهد که اثرات درمانی سلول‌های تی کایمریک CAR-T که  درمانی امیدوارکننده اما در حال حاضر بسیار پرهزینه است در برخی بیماران باقی می ماند.

کارل جون ایمونولوژیست و آنکولوژیست دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده مقاله منتشر شده در مجله علمی نیچر (Nature) در یک نشست مطبوعاتی گفت: بر اساس این نتایج، اکنون می‌توانیم نتیجه بگیریم که سلول‌های تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن( CAR-T ) می‌توانند بیماران مبتلا به لوسمی را درمان کنند.

با این حال وی اضافه کرد که نیاز است بیماران بیشتری مورد پیگیری قرار گیرند، اما حداقل در این ۲ بیمار دیگر سرطان خون وجود ندارد.

درمان CAR-T چگونه عمل می کند؟

درمان CAR-T  (Chimeric antigen receptor T cell) شامل جمع‌آوری سلول‌های T بیمار - نوعی سلول ایمنی - از خون آنها و اصلاح سلول‌ها به گونه‌ای است که آنها گیرنده‌ای داشته باشندو سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و سپس سلول های سرطانی را از بین برده، سلول‌های T را رشد دهند و دوباره آنها را به خون بیمار تزریق کنند.

درمان‌های  سلول‌های تی کایمریک CAR-T توسط سازمان نظارت بر دارو و غذای آمریکا (FDA ) برای درمان چند نوع «لوسمی» (سرطان خون) و «لنفوم» (سرطان غدد لنفاوی) و همچنین «مولتیپل میلوما» (یکی از انواع سرطان خون) تأیید شده‌اند.

این درمان همچنین در آزمایش‌های بالینی برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. این درمان‌ها امیدوارکننده بوده‌اند، اما می‌توانند با خطراتی  از جمله ایجاد سندرم آزادسازی سیتوکین و اثرات عصبی همراه باشند.

آنچه محققان دریافتند:

سه بیمار مبتلا به «لوسمی لنفوسیتی مزمن» (CLL) - نوعی سرطان که با پیشرفت آهسته از مغز استخوان شروع می شود و به سمت خون می رود - در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه پنسیلوانیا به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی که ایمنی و اثربخشی را ارزیابی می کرد، درمان CAR-T دریافت کردند.  

دو بیمار در آن سال بهبودی کامل پیدا کردند.

جون ایمونولوژیست و آنکولوژیست دانشگاه پنسیلوانیا در این زمینه گفت: محققان سلول‌های CAR-T، این ۲ بیمار را در طول زمان تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که ۱۰ سال بعد این سلول‌ها همچنان فعال بودند و سلول‌های سرطانی را تحت نظر داشتند و هیچ سلول سرطان خون شناسایی نشد.

با این حال محققان تاکید کردند که به خاطر داشته باشید این درمان برای همه بیماران یا همه انواع سرطان ها مؤثر نیست.

ارسال نظر