سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی

مذاکرات وین این روزها در حالی دنبال می‌شود که آمریکا با عدم انعطاف‌پذیری در اتخاذ تصمیمات سیاسی، ادامه روند مذاکرات را برای همه هیات‌ها دشوار کرده است و به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکره‌کنندگان کشورمان برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی تهران کار سختی در پیش دارند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مذاکرات وین پس از ۱۰ روز وقفه، مجددا از روز سه‌شنبه آغاز شده است و در همین خصوص دیدارهای دو جانبه و چندجانبه میان مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها و همچنین به موازات آن، جلسات کارشناسی برگزار می‌شود.

عصر روز گذشته (یکشنبه) جلسه دو جانبه‌ای میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و روسیه با حضور علی باقری و میخائیل اولیانوف مذاکره‌کنندگان ارشد دو کشور برگزار شد.

سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی

روز گدشته همچنین اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در حساب توییتری خود با انتشار پیام‌هایی از دیدار با  رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و همچنین مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی در وین خبر داد.

سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی

سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی

تحرکات اخیر و اخباری که از وین می‌رسد، نشان می‌دهد که همه مذاکره‌کنندگان در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا هستند و تنها در صورتی می‌توان آینده‌ای را برای گفت‌ وگوهای وین متصور بود که واشنگتن تصمیمات لازم را خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بگیرد.

میخائیل اولیانوف یکشنبه شب در توئیتی نوشت که اعضای برجام و آمریکا در غیاب ایران امشب برای ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند. وی افزود: همه ارزیابی ها مثبت بود و پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده است.

سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی

البته در این حین، رژیم صهیونیستی نیز اقدامات خود را برای برهم زدن فضای مذاکرات ادامه می‌دهد. در همین باره، یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس درخصوص مذاکرات وین گفت‌ وگو کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب توییتری خود نوشت: من امشب (یکشنبه) با تراس وزیر امور خارجه انگلیس درخصوص مذاکرات کنونی هسته‌ای ایران در وین گفت وگو کردم.  

وی افزود: ما همچنین درخصوص وضعیت جاری در مرز روسیه و اوکراین گفت وگو کردیم. ما هر دو خواهان یک راه حل دیپلماتیک هستیم که از رویارویی نظامی با عواقب جدی جلوگیری کند. ما در مورد همکاری راهبردی میان انگلیس و اسرائیل نیز بحث کردیم.

اما عدم انعطاف‌پذیری آمریکا در پذیرش شروط ایران برای بازگشت این کشور بر سر میز مذاکرات، باعث شده است که مذاکره‌کنندگان کشورمان برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی تهران کار سختی در پیش داشته باشند.

در همین رابطه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی یکشنبه شب در توییتی نوشت: گفت‌و گوی تلفنی امشب با دکتر باقری (مذاکره کننده ارشد کشورمان) دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد:

۱. افزایش لحظه به لحظه سختیِ کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران

۲. تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات

سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی

ایران دستور کار خود را در وین مشخص کرده و تصمیمات سیاسی خود را گرفته است و حالا زمان آن رسیده که آنان با اتخاذ تصمیمات سیاسی، برای رسیدن به توافق نهایی اقدام کنند.

بهتر است دولت آمریکا به جای تعیین ضرب‌الأجل‌های مصنوعی که دائماً نیز در حال تغییر هستند، بر اتخاذ تصمیمات لازم و پیشبرد گفت‌ وگوها تمرکز کند و از ادعاها و اظهارات غیرواقعی دست بردارد.  

در واقع دولت آمریکا باید از نمایش‌های سیاسی، رسانه‌ای و تلاش برای راضی کردن رژیم صهیونیستی که با هر توافقی با ایران مخالف است، دست بردارد و سریعاً تصمیمات لازم را برای رسیدن به توافق نهایی اتخاذ کند.

به‌رغم فضاسازی‌های رسانه‌ای و ادعاهای مقامات آمریکایی، مشخص است که آمریکا همچنان پیشنهاد جدیدی در non-paper های خود به ایران ارائه نکرده است و همچنان بدون ابتکار عمل و تصمیم‌گیری سیاسی در وین حضور دارد.

اختلافات داخلی آمریکا نشان می‌دهد که دولت بایدن در روند مذاکرات اختیاری از خود ندارد و نمی‌تواند انعطاف لازم را داشته باشد؛ در نتیجه همین امر باعث تطویل و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز درباره رفع تحریم‌ها تصریح کرد: ما به طرف‌ آمریکایی که از طریق واسطه‌هایی این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کند به صراحت گفتیم باید حسن نیت خودشان را در عمل نشان بدهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد و رفع بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی می‌تواند ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها باشد که از آن صحبت می‌کنند؛ آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست.

سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی

دولت آمریکا اگر واقعا به دستیابی توافق در وین متعهد است، باید از نمایش تکراری مقصرنمایی ایران و تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی پرهیز کرده و به جای تلاش برای راضی کردن رژیم صهیونیستی که با هر توافقی با ایران و اساسا هر راه حل دیپلماتیکی در منطقه مخالف است، سریعا تصمیمات لازم را برای رسیدن به توافق نهایی اتخاذ کند.

امروز مذاکرات وین به نقطه دشوار و پیچیده خود رسیده و جنگ اراده‌ها آغاز شده است. دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. 

ارسال نظر