مسکو: هیاهوی اوکراین، توطئه آمریکا برای در دست گرفتن بازار انرژی اروپا است

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا هیاهوی پیرامون وضعیت اوکراین را برپا کرده است تا ازجمله روسیه را از بازار انرژی اروپا حذف و خود را جایگزین کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، زاخارووا  در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ایتالیایی Rete۴ گفت:آمریکا با این توطئه در تلاش است تا خود را جایگزین روسیه کند. 

 زاخارووا در ادامه گفت وگوی تلویزیونی افزود: تحویل گاز روسیه به اروپا و نه فقط به ایتالیا با قوانین و فناوری ها و در وهله اول با تاریخ روابط ما (روسیه و ایتالیا) تضمین شده است. 

وی ادامه داد: این وضعیت عصبانیت آمریکا را برمی انگیزد زیرا اروپا بازار بسیار بزرگ انرژی است که آمریکا می خواهد آن را تحت کنترل بگیرد.

زاخارووا گفت: به همین دلیل آنها وضعیت پیرامون اوکراین را متشنج می کنند تا ازجمله از بهره برداری از طرح خط لوله گاز نورد استریم ۲ جلوگیری کنند و آلمان را وادار کنند تا از این طرح انصراف دهد. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از ایتالیا خواست تا در رای گیریهای اروپا در مورد تحریم ها رای منفی دهد. 

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، روسیه در سال های اخیر تا یک سوم گاز مصرفی و یک چهارم نفت مورد نیاز کشورهای اروپایی را تامین کرده است و صادر کننده عمده منابع انرژی به بازارهای اروپا محسوب می شود. 

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه به تازگی اعلام کرد: روسیه سالانه تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به کشورهای اروپایی صادر می کند که بخش قابل توجهی از آن از طریق خطوط لوله گاز اوکراین ترانزیت می شود و بقیه گاز از طریق خط لوله گاز جریان ترکیه و خط لوله جریان شمالی و نیز خطوط لوله گاز بلاروس به مقصد کشورهای اروپایی صادر می شود. 

 مقام های روسیه خواستار آغاز صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله گاز نورد استریم ۲ هستند که با ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به آلمان احداث شده است.

زاخارووا همچنین اتهام غرب به این کشور در مورد تهاجم به اوکراین را جنون و دیوانگی و ادعای جعلی خواند. 

مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

ارسال نظر