معاون نمایندگی ایران: تحریم مردم ایران جنایت علیه بشریت است

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه مردم ایران، به ویژه تحریم‌های دارویی و اقلام بشردوستانه، اقدامی جنایتکارانه و معادل با جنایت علیه بشریت است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست سالانه کمیسیون توسعه اجتماعی سازمان ملل افزود: تحریم‌های غیرقانونی دسترسی اقشار آسیب‌پذیر جامعه در کشورهای تحت تحریم از جمله ایران را به اقلام و ملزومات اولیه پزشکی بسیار دشوار کرده که در نتیجه آن جان و سلامت شهروندان در معرض خطر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تامین دارو، تجهیزات و کالاهای بهداشتی به واسطه محدودیت های شدید اعمال شده بر منابع ارزی از جمله اقلام بشردوستانه، با موانع جدی مواجه شده است. این اقدامات غیرقانونی مستقیما بر زندگی آسیب پذیرترین شهروندان ایران از جمله زنان، کودکان و بیماران تأثیر منفی گذاشته است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: مساله بسیار متاثر کننده این است که بسیاری از کودکان در نتیجه چنین اقدامات غیرانسانی جان خود را از دست داده اند.

ارشادی تاکید کرد: همانطور که رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد، اعمال تحریم های یکجانبه علیه مردم ایران، به ویژه تحریم های دارو و اقلام بشردوستانه، اقدامی جنایتکارانه و معادل با جنایت علیه بشریت است. کسانی که کشورها را تحریم می کنند نباید برای چنین جنایات شنیع بی مجازات بمانند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: به عنوان نماینده کشوری که مردم آن در معرض وحشیانه ترین شکل تروریسم اقتصادی و اقدامات قهری یکجانبه غیرقانونی از سوی ایالات متحده قرار دارند، خواستار لغو کامل و فوری تمامی اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم ها به منظور تضمین دستیابی کامل به توسعه اقتصادی و اجتماعی هستم. تحولی که کشورهای تحت تحریم را قادر می سازد تا اقتصاد خود را ترمیم و رفاه مردم خود را در شرایط پسا کرونا تضمین کنند.

وی ادامه داد: ایران "ششمین برنامه پنج ساله توسعه ملی" خود را از طریق تقویت اقتصاد دانش بنیان همراه با توسعه فناوری پیشرفته به اجرا گذاشته است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: علاوه بر این، یک چارچوب قانونی قوی ایجاد شده است که بستری محکم برای برنامه ریزی، اجرا و پیگیری راهبردها و سیاست های توسعه ملی، به ویژه در مورد ریشه کنی فقر فراهم می کند.

وی اضافه کرد: به رغم چالش های خارجی ناشی از تحریم های یکجانبه و همه گیری کووید-۱۹ تاکنون دستاوردهای مهمی حاصل شده است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: در شرایط کنونی، دولت ایران بسته‌های مالی ویژه و طرح‌های توانبخشی اجتماعی و اقتصادی را برای اقشار فقیر و افراد آسیب‌پذیر همراه با اقدامات حمایتی اقتصادی به‌ویژه برای مشاغل کوچک ارائه کرده است.

ارشادی گفت: در این میان، برنامه های درمانی برای حدود ۴ میلیون پناهجوی قانونی و غیرقانونی افغان تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: سیستم سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن می‌توانند نقش مهمی در تبادل تجربیات موفق کشورها در اجرای پروژه‌های توانبخشی اقتصادی و اجتماعی پس از کووید و همچنین بسیج منابع مالی بین‌المللی برای دستیابی به اهداف ملی مورد نظر در دوران پسا کووید داشته باشند.

ارسال نظر