اسکی ایران نابود شده است/ رییس فدراسیون اختیاراتی از خود ندارد

میزگرد ایرنا با دو ملی پوش اسکی و سرمربی تیم ملی در حالی برگزار شد که آنها از نابودی این ورزش و حاشیه‌های آن سخن گفته و معتقد بودند تا زمانی که اسکی در دست خانواده ساوه شمشکی‌ها باشد، این رشته نجات نخواهد یافت.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تیم ملی اسکی آلپاین در حالی راهی المپیک زمستانی پکن شد که این اعزام با حاشیه‌های زیادی همراه بود. از مثبت اعلام شدن تست کرونای سیدستاد صید ملی‌پوش اسکی صحرانوردی تا عدم اعزام مرتضی جعفری ملی‌پوش اسکی آلپاین و سمیرا زرگری سرمربی تیم بانوان، حاشیه‌هایی است که هر کدام عملکرد فدراسیون اسکی را در این المپیک زیر سوال می‌برد.

از همه مهم‌تر مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی و حمایت کامل عباس نظریان رییس این فدراسیون از وی و منطقی اعلام کردن عدم اعزام صید به این رقابت‌ها، مسائل دیگری است که در این مدت رخ داد.

به همین دلیل میزگردی را با حضور سیدستار صید، سمیرا زرگری و مرتضی جعفری برگزار کردیم.

متن این گفت‌وگوها به شرح زیر است

«سیدستار صید» با اشاره به اینکه از اردیبهشت ۱۴۰۰ تمرینات خود را در دیزین شروع کردیم، گفت: این تمرینات را بدون مربی انجام می‌دادم. با توجه به تجربیاتی که در سه دوره المپیک داشتم، تصمیم گرفتم تا در المپیک زمستانی پکن عملکرد عالی داشته باشم و بهترین امتیاز را برای ایران ثبت کنم و پس از آن مربیگری روی بیاورم.

وی ادامه داد: نزدیک به دو سال کمیته بین المللی اسکی و کمیته ملی المپیک از طریق فدراسیون ورزشکارانی را معرفی می‌کند تا هزینه‌هایی را برای ورزشکاران منتخب المپیک زمستانی در نظر بگیرند. این کار انجام شد و باید از رییس کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تشکر کنم که این مبلغ ها وارد فدراسیون اسکی شد.

دبیر فدراسیون اسکی مبالغ اهدایی کمیته بین المللی المپیک را در جیب خود می‌گذاشت

ملی پوش اسکی استقامت عنوان کرد: متاسفانه به دستور دبیر فدراسیون اسکی از آن مبالغ کسر می‌شد و تنها مقدار کمی را به عنوان پول توجیبی به ورزشکار می‌دادند. این امر نقطه‌ای برای عدم پیشرفت ما بود. زیرا ورزشکارانی که در کشورهای اروپایی هستند حداقل بین ۸ تا ۱۲ ماه روی برف کار می‌کنند. موضوع مهم این است که المپیک آوردگاه بزرگی برای تمام ورزشکاران است تا آنجا بهترین نتیجه را کسب کنند.

وی اضافه کرد: از اردیبهشت رایزنی‌هایی با عباس نظریان رییس فدراسیون اسکی داشتم و با او درباره تجربیاتم صحبت کردم و حتی درخصوص اقدامات دبیر فدراسیون به وی گوشزد کردم که خودتان تصمیم گیرنده باشید و تمام کارها را به گردن دبیر نیندازید که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

ریس فدراسیون اختیاری از خود ندارد

صید خاطرنشان کرد: در سال های ۹۳ تا ۹۵ نارضایتی‌های زیادی در جامعه اسکی از عیسی ساوه شمشکی رییس فدراسیون وقت رخ داد و در همان زمان با دستور وزیر ورزش، ناصر طالبی رو کار آمد. وی با غربالگری تعداد زیادی را از اسکی کنار گذاشت و بهترین ها را وارد این عرصه کرد. متاسفانه همان زمان خانواده ساوه شمشکی‌ها جایگاه خود را در خطر دیدند و در کمتر از یکسال و نیم با برگزاری تجمعات در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک موفق شدند تا دوباره انتخابات برگزار کنند که در نهایت عبدی افتخاری بعد از دو سرپرست، سر کار آمد. اما اکنون نظریان رییس فدراسیون حالت نمادین دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مبالغ هنگفتی بودجه از طرف وزارت ورزش و فدراسوین جهانی وارد ورزش اسکی می‌شود، هر کشوری بود در این دوره از المپیک ورزشکاران آن بهترین مقام را کسب می‌کردند اما متاسفانه با نبود مدیریت مناسب این کار با مشکل روبرو شد.

ملی پوش اسکی استقامت عنوان کرد: در اردیبهشت امسال با رایزنی مسوولان به تنهایی در دیزین ورزش می‌کردم و باید فدراسیون اسکی قدردانم باشد و جدای از آن ۴ ورزشکار دیگر را در رشته اسکی استقامت و کوهستان آموزش دادم و توانستم در انتخابی ترکیه سهمیه کسب کنم. المپیک خانه خاله نیست و باید امتیاز بیاورید تا پرچم داری کنید. به صورت پله‌ای رکوردهایم را بهبود بخشیدم و زمانم را از ۴۷ دقیقه به ۴۳ دقیقه رساندم و هر چقدر به سمت جلو رفتم بهترین امتیاز را بدست آوردم.

اسکی ایران نابود شده است/ رییس فدراسیون اختیاراتی از خود ندارد

میرهاشمی مثل اینکه با من پدرکشتگی داشت

وی خاطرنشان کرد: پیش از اعزام به المپیک زمستانی و در دقیقه ۹۰ محمدتقی شمشکی مربی من را برداشتند و میرهاشمی را جایگزین او کردند. روزی که تست کرونای من مثبت شد به موسی ساوه شمشکی تاکید کردم که میرهاشمی مثل اینکه با من پدرکشتگی دارد و دچار مشکل می شویم و حسادت سبب نابودی ما می‌شود. به حرف هایم توجه نکردند. یک هفته قبل از اعزام ما به المپیک زمستانی مراسم بدرقه‌ای را در کمیته ملی المپیک برگزار کردند و به میرهاشمی گفتم که نمی‌خواهم در این مراسم شرکت کنم.

صید اضافه کرد: خیلی‌ها برای منافع شخصی در مراسم بدرقه شرکت کردند اما دبیر فدراسیون مجبورم کردم تا در بدرقه شرکت کنم. در مراسم حضور یافتم اما میرهاشمی نیامد و گفت احساس سرماخوردگی دارد. دبیر فدراسیون باید او را قرنطینه و از وی تست می‌گرفت.  

ملی پوش اسکی عنوان کرد: نهم بهمن تست را در فدراسیون اسکی دادیم  و یازدهم جوابش آمد و همه جامعه می دانستند تست صید مثبت شده بود اما هیچ فردی به من نگفت. علائمی هم نداشتم، یازدهم اطلاع رسانی کردند و هر چقدر با دبیر فدراسیون تماس می گرفتم او جواب نمی داد. صبح دوازدهم دوباره تست دادم و باز هم مثبت شد. تیم از کشور رفت. سیزدهم بهمن ساعت ۱۱ تست من منفی اعلام شد و پانزدهم هم تست دادم و منفی شد.

بهرام ساوه شمشکی باید کنار گذاشته شود/ فدراسیون ارث پدری نیست

وی گفت: خیلی برای المپیک زمستانی زحمت کشیدم و باید اعزام می‌شدم و ممکن بود اتفاق خوبی برای کشور رخ دهد اما ساوه شمشکشی‌ها نخواستند من را اعزام کنند. تا زمانی که بهرام ساوه شمشکی کنار گذاشته نشود، اتفاق خاصی برای اسکی نمی افتد. در ونکور کانادا فقط خانواده شمشکی عضو کاروان بودند. مگر فدراسیون ارث پدری است. بزرگ‌ترین آسیب را از شمشکی‌ها خوردیم و آنها خود را مغر متفکر اسکی می‌دانند.

صید ادامه داد: سیف الله بندری، لطف الله ساوه شمشکی، محمد کلهر و علی  ساوجی باید در فدراسیون می نشستند زیرا المپیکی بودند و راهکار می‌دادند. این همه ثروت در فدراسیون اسکی داریم اما قهرمان‌سازی نمی‌شود. درباره تخلفات دبیر فدراسیون تذکر دادیم اما فایده نداشت. برخی هستند که می‌توانند اسکی را نجات دهند.

وی اظهار داشت: خوشحالم که جزو کاروان اسکی نبودم زیرا اگر بودم با دوپینگ حسین ساوه شمشکی زیر سوال می‌رفتم. تا ۲۰ سال آینده دیگر فردی مانند ستار صید نخواهد آمد. در این مدت نه بیمه داشتم و نه حقوقی. دبیر فدراسیون ۱۵۰۰ دلار حقوق ماهیانه ورزشکار اسکی را برمی‌دارد و هزینه خود و کارمندانش می‌کند و با کاغذهای ساختگی محروم می‌شویم.

ملی‌پوش اسکی یادآور شد: اوایل که وارد تیم ملی شدیم ابتدا برگه‌ای برای دعوت به تیم ملی به ما می‌دادند. این صورت جلسه مکتوب می شد و همه امضا می‌کردیم که از این تاریخ در تیم ملی هستیم. این برگه مدرک بود و می‌توانستم شکایت کنیم و حقوق و بیمه خود را بگیریم اما وقتی مغز متفکر یعنی ساوه شمشکی کار خود را در فدراسیون شروع کرد، این کاغذها دیگر به دست ما نرسید و کارت عضویت تیم ملی چاپ شد.

ساوه شمشکی ها اسکی را نابود کردند

وی گفت: آدم‌های مبتدی هم کارت مربیگری دارند اما فدراسیون به ما ورزشکاران حرفه ای این کارت را نمی‌دهد. به یاد دارم مرتضی ساوه شمشکی در سالن فارسی اکادمی ملی المپیک در حضور چندین نفر به من گفت اگر رییس کمیته استقامت بودم، اجازه نمی دادم صید به چهار المپیک برود. وی هر چه در توانش بود گذاشت تا برادرزاده اش المپیکی شود اما من در تمام رقابت‌ها با قدرت او را کنار زدم. این ۵ نفر از خانواده شمشکی اسکی را نابود کردند.

اسکی ایران نابود شده است/ رییس فدراسیون اختیاراتی از خود ندارد

میترا کلهر مانع ورد من و تیم ملی به پیست شد

در ادامه این نشست «سمیرا زرگری» سرمربی تیم بانوان اظهار داشت: اواخر دی ماه سال گذشته میترا کلهر به من گفت چرا به تیم ملی دعوتم نکردید؟ او وضع حمل کرده و یکسال مسابقه  نداده بود و کسی هم خبر نداشت که می خواهد دوباره مسابقه دهد. گفتم رنکینگ شما پایین‌تر آمده است و مسابقه‌ای نداشتید. کلهر خیلی عصبانی شد و همانطور که می‌دانید، او همسر رییس پیست دربندسر و دیزین است و از چند روز بعد به دستور وی، تیم ملی و من را به پیست راه ندادند و گفتند باید بلیت بخرید. از جیب خودم نفری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ورزشکاران بلیت فصلی خریدم تا اسکی آزاد داشته باشند.

وی افزود: پس از خرید بلیت هم ما را راه ندادند و دعوا شد و گفتند به دیزین بروید و آنجا هم پشت جاده ماندیم و یکی از کارمندان کلهر گفت به ما دستور دادند، اسکی‌بازان سمیرا زرگری به پیست راه داده نشوند. تیم را به شیراز بردم. همزمان در دعواهای خانوادگی بودم، چراکه همسرم دوست نداشت کارم را ادامه دهم اما من عاشق کارم بود و سال‌های سال برای آن زحمت کشیدم و نمی توانستم به این راحتی اسکی را رها کنم.

حسن ساوه شمشکی و مربی تیم ملی به من بی‌احترامی کردند

سرمربی تیم ملی اسکی عنوان کرد: فهمیدم ممنوع الخروج شدم و این خبر از سمت شمشکی‌ها پخش شد زیرا می‌خواستند میترا کلهر را جایگزین من در مسابقات جهانی ایتالیا کنند. روزهای خیلی سختی داشتم. دیگر حمایتی از سوی نظریان نشد و در پیست دیزین مسابقه بود و به من گفتند باید در این مسابقات باشم اما باز هم من را راه ندادند و همان روز مسابقه کلهر با من برخورد کرد و گفت اجازه ورود ندارید و دوباره مشاجره شد. پس از آن هم مربی مردان به من بی‌احترامی کرد.  

وی ادامه داد: گریه‌کنان با یکی از شاگردانم سوار تله کابین شدیم. نظریان گفت امروز را بخاطر تو یواشکی آمدم تا آشتی کنید اما وقتی به دفتر حسن شمشکی رفتم، وی به من توهین کرد. هیچ حمایتی از نظریان ندیدم و نایب رییس زنان هم گفت که به درد مربیگری نمی خورم زیرا آدم پرحاشیه‌ای هستم. در صورتی که آنها برایم حاشیه درست کردند تا کارم را خراب کنند.

زرگری یادآور شد: عاطفه احمدی تنها به المپیک رفت و پس از آن گفتم که از اسکی خداحافظی می‌کنم و استعفا دادم. در آن مدت هم تمامی کادر فنی تیم را مربیان خانم تشکیل می‌دادند و مطمئنا این موضوع در هیچ دوره دیگری تکرار نمی‌شود. نظریان گفت که استعفایت را قبول نمی کنم و سرمربی هستید و باید در توچال اردو بگذارید. وقتی ورزشکاران را به اردو بردم حکم میترا کلهر به عنوان سرمربی تیم ملی صادر شد!

ساوه شمشکی با همسرم شکایت های دروغین تنظیم کرد

وی اضافه کرد: دیگر اسکی را کنار گذاشتم و در کنارش اتفاقات زندگی شخصی‌ام خاتمه یافت اما متوجه شدم که تمامی شکایت‌های دروغ از سمت همسر سابقم نقشه بوده است و نام شاهد در تمامی برگه‌ها حسن ساوه شمشکی بود. چرا باید آنها در زندگی یک مربی دخالت کنند. اسکی ما کجاست که اینچنین یکدیگر را خراب می‌کنید تا پست بگیرید. بدانید که اسکی ایران در رده آخر دنیاست و جایگاهی ندارد.

کلهر پدر عاطفه احمدی را تهدید کرد

سرمربی تیم ملی اسکی گفت: پس از چند ماه، پیشنهاد ریاست کمیته جوانان را بخاطر استعدادهای این مملکت پذیرفتم. ۱۰ سال برای مدرسه اسکی خود تلاش کردم و حتی با هزینه خودم ملی‌پوشان را راهی سوییس و اتریش کردم. نمی‌خواستم این استعدادها هدر رود. وقتی برگشتم قانون ۳۰ ساله در فدراسیون تغییر کرده بود. دوباره انگیزه ام از بین رفت از فروردین ماه میتر کلهر عاطفه احمدی را خیلی اذیت و پدر وی را تهدید کرد. مهرماه هم متوجه شدم نامم در لیست المپیک نیست و گفتند هر ورزشکار و هیاتی می تواند جداگانه تمرین کند. مرتضی ساوه شمشکی رییس هیات تهران به جای آنکه اسم من را رد کند، نام میتر کلهر را رد کرد. فقط بخاطر عاطفه ادامه دادم. زحمت این کاروان اعزامی را تنها عاطفه کشید.

وی افزود: مشکل اسکی ایران این است که فقط به المپیک رفتن فکر می‌کنند و نتیجه برای آنها مهم نیست. اسکی ورزش گرانی است و اگر نمی‌توانند برای اسکی هزینه کنند، بهتر است این رشته همگانی شود. نمی‌توان فدراسیون اسکی را نجات داد. مافیا از بین نمی‌رود مگر اینکه دولت دخالت کند و کادر فدراسیون را تغییر دهد. نظریان دکور است و کاری انجام نمی‌دهد. او به من گفت که زورم به ساوه شمشکی‌ها نمی‌رسد و بهتر است فعلا کنار بکشید تا آرامش زندگی خود را بهم نریزید.  

برای قهرمان پروری احساس گناه می‌کنم

زرگری خاطرنشان کرد: با این شرایط، حامی مالی وارد اسکی نمی‌شود. فدراسیون باید پیست شخصی داشته باشد تا بتواند درآمدزایی کند. تا زمانی که این حاشیه ها وجود داشته باشد، اسکی به جایی نمی رسد. همچنین فدراسیون به‌راحتی می‌تواند پیست یخی درست کند تا هزینه اعزام به اروپا را ندهیم اما این کار را هم انجام نمی‌دهد. با این شرایط برای قهرمان پروری احساس گناه می‌کنم. «رهام صبا» را از آمریکا به ایران کشاندم اما در حق او احجاف کردند. وی را توماس باخ انتخاب کرد و گفت او آینده دارد اما به جای صبا یک نفر دیگر را می خواهند راهی آسیا کنند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها بیمه و حقوقی نداشتم و سلامتی و زندگیم را صرف اسکی کردم. در یکی از مسابقات به قطعی پا نزدیک شدم و فدراسیون حتی حالی از من نپرسید. یکی از شعارهای المپیک صلح و دوستی است ولی ما که این همه برای جوانان و المپیک می جنگیم چنین شعاری در اسکی نداریم و تنها هدف ما مسافرت رفتن است.

اسکی ایران نابود شده است/ رییس فدراسیون اختیاراتی از خود ندارد

فدراسیون حتی بیمه ام نکرد

حرف های پایانی این نشست را «مرتضی جعفری» مطرح کرد که بنابر دلایل نامشخصی از حضور در المپیک پکن بازماند. وی اظهار داشت: سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا رباط صلیبی‌ام پاره شد و مجبور به جراحی شدم. وقتی به ایتالیا رسیدیم ساعت ۱۱ ظهر بود تا به محل برگزاری مسابقات برسیم یک‌ساعت فاصله بود و تست کرونا دادیم و قرنطینه شدیم. فردای آن روز مسابقه داشتیم و هیج تمرین و استراحتی نکردیم. مستقیم به استارت مسابقه رفتیم و با برف و سیستم آشنایی نداشتیم و همان دور اول رباط پایم پاره شد. ۱۰ ماه است که جراحی کردم و ۷۶ روز فیزیوتراپی داشتم. فدراسیون حتی حالم را نپرسید. تمامی هزینه‌ها را خودم پرداخت کردم. حتی از طرف فدراسیون بیمه ورزشکاران هم نبودم.

وی ادامه داد: ۱۷ روز پیش از المپیک زمستانی برای تمرین باید به سوئیس می‌رفتیم اما فدراسیون گفت اعزامت نمی‌کنیم و گفتند اگر تو را اعزام کنیم، پاسخ بقیه را چه بدهیم. بعد عنوان کردند که فردا پرواز دارم و وقتی به فرودگاه رفتم، پروازی در کار نبود. پس از آن خودمان بلیت خریدیم و این موضوع را دبیر فدراسیون به اطلاع نظریان رساند که او اعلام کرد دخالتی نمی کند. اگر به این سفر نمی‌رفتیم پول ورزشکاران را به فدراسیون نمی‌دادند. هر چند این پول به ما نمی‌رسید. پس از آن هم راهی ترکیه شدیم.

فدراسیون اسکی از عمد جواب تستم را اعلام نکرد

ملی پوش اسکی عنوان کرد: فدراسیون با اصرار ورزشکاران از کسانی که در مسابقات انتخابی المپیک پکن شرکت کرده بودند، تست دوپینگ گرفت اما جواب آن را به ورزشکاران اعلام نکرد. ۴ سال عمر ورزشی من رفت و دو بار زانو جراحی کردم.از ساوه شمشکی شاکی نیستم از فدراسیون شاکی هستم. اکنون یک برگه‌ای را در فضای مجازی با نام ورزش پاک پخش کردند. انگار بجای حسین ساوه شمشکی من دوپینگ کردم. چرا نباید از حقم دفاع کنم. کل اهالی شمشک الان در فضای مجازی می نویسند ورزش پاک. این عنوان این برای شماست نه من زیرا من پاک ورزش کردم.

از فدراسیون شکایت می‌کنم

وی اضافه کرد: دوپینگ حسین ساوه شمشکی نتیجه ورزش پاک آنهاست. دو بار تست دادیم و ما را خسته کردند. چرا نباید از حق خودم دفاع کنم و می‌توانم شکایت کنم. نظریان حتی به من گفت که هیچ چیزی از اسکی نمی‌داند و تصمیم گیرنده ها ساوه شمشکی‌ها هستند. تنها چیزی که از او دیدیم پول تو جیبی ماست که استفاده می‌کند. در این دو سال هیچ اردویی نداشتیم. آنها با امضاهای ما مهر درست کردند و خودشان جای ما امضا می‌کنند تا به پول‌های بین المللی ما برسند. در اسکی چمن تنها مدال طلای جهانی ایران برای من است و ۱۲ مدال جهانی دارم، اما هیچ فردی جعفری را نمی‌شناسد.

ارسال نظر