آموزش بیش از سه هزار مربی مهدالرضا در مرکز قرآن آستان قدس رضوی

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۳۶۳۶ نفر از آموزش دوره‌های تربیت مربی مهدالرضا این مرکز قرآنی بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید مسعود میریان با اشاره به تاریخچه برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مربی مهد الرضا عنوان کرد: آموزش روخوانی، روخوانی قرآن کریم به روش قصه و بازی برای بچه‌ها جذاب است، اگر می‌خواهیم کودکان ما انس بیشتری با قرآن داشته باشند، باید توجه ویژه به آموزش مربیان قرآنی داشته باشیم، از این رو مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با هدف آموزش و تربیت مربیان متعهد قرآنی، دوره‌های مختلف آموزشی تربیت مربی مهد الرضا (ع) را از سال ۱۳۹۶ در دستور کار خویش قرار داده است.

وی با اشاره به استقبال خوب علاقه‌مندان در سراسر کشور به برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مربی مهدالرضا تصریح کرد: خوشبختانه تا به امروز مربیان بسیاری از آموزش‌های دوره‌های تربیت مربی مهدالرضا به صورت حضوری و مجازی برخوردار شدند، به نحوی که از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۱۷ دوره آموزشی برای مربیان مهد الرضا با حضور ۳ هزار و ۶۳۶ نفر برگزار شده است.

میریان ادامه داد: در سال جاری نیز ۱۱۴۷ نفر از آموزش‌های دوره تربیت مربی مهد الرضا به صورت حضوری و مجازی بهره‌مند شده‌اند. در حال حاضر و در یک ماهه اخیر دوره‌های آموزشی تربیت مربی مهد الرضا به صورت حضوری و مجازی در شهرهای قم ومشهد برگزارشد که با استقبال ۱۱۰ نفر از متقاضیان همراه بود.

وی افزود: در حال حاضر با همکاری مربیان باسابقه و متبحر قرآنی در ۳۱ استان کشور، شهرها و روستاهای مختلف دوره‌های تربیت مربی مهد الرضا به طور متناوب برگزار می‌شود که متقاضیان می‌توانند پس از ارتباط با این مرکز نسبت به ثبت نام در این دوره‌ها اقدام کنند، سپس مدرسان ما در طرح مهدالرضا (ع) برای آموزش مربیان به کلیه شهرستان‌ها، شهرها و روستاها و حتی در میان عشایر اعزام می‌شوند.

از آموزش تا تدریس قرآن به کودکان

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی ادامه داد: پس از برگزاری یک دوره آموزشی ۵۰ ساعته که در دو شیفت صبح و بعدازظهر به صورت حضوری برگزار می‌شود و یک هفته به طول می‌انجامد، آزمونی از متقاضیان گرفته می‌شود که در صورت قبولی در آن گواهینامه‌ای از سوی مرکز قرآن آستان قدس رضوی برای آنها صادر می‌شود. این گواهینامه مجوز فعالیت آنها به عنوان مربی در مهدالرضا (ع) خواهد بود.

میریان خاطرنشان کرد: شرایط حضور برای این طرح در کلانشهرها داشتن سن زیر ۳۵ سال و حداقل مدرک فوق‌دیپلم است و در سایر شهرها تا ۴۰ سال و مدرک دیپلم است. کلیه شرکت‌کنندگان در این طرح نیز باید دوره تجوید مقدماتی را نیز گذرانده باشند. اعتقاد به دین مبین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی، شهرت اخلاقی، سلامت جسمانی، تکلم روان و آشنایی با مهارت‌های تدریس قرآن، احکام و مهارت ارتباط با کودکان نیز از دیگر ویژگی‌های لازم برای متقاضیان تدریس در مهدالرضا (ع) به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های تربیت مربی مهدالرضا (ع) بعد از شیوع بیماری کرونا به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، تصریح کرد: کلاس‌های مجازی ما برای مربیان مهدالرضا (ع) با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی است و سقف تشکیل هر کلاس حضوری در این شرایط ۲۵ نفر است که باید با فاصله بنشینند.

اهتمام ویژه به ارائه آموزش‌های قرآنی به شکوفه‌های رضوی

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: این مرکز قرآنی اهتمام و توجه ویژه به ارائه آموزش علوم قرآنی به نوآموزان دارد و سعی می‌کند با بهره‌گیری از تجارب استادان برتر قرآنی و مربیان کارآزموده، زمینه انس هر چه بیشتر فراگیران قرآنی را با قرآن فراهم کند.

میریان با اشاره به تحصیل بیش از ۱۷ هزار نوآموز قرآنی در سال جاری درمهد الرضا مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی تصریح کرد: خوشبختانه از سال ۱۳۹۵، تعداد فراگیران مهدالرضا با استقبال خوب نوآموزان و والدین آن‌ها از ۱۴ هزار و ۳۸۸ نوآموز به بیش از ۲۵ هزار نفر در سال گذشته رسید. در سال جاری به دلیل تشدید محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی مهد الرضا، بیش از ۱۷ هزار نفر مشغول علم آموزی در مهد الرضاهای قرآنی آستان قدس رضوی هستند.

وی از چاپ جدیدترین کتاب‌های آموزشی مهدالرضا (ع) در ۷ جلد با طراحی و محتوای به روز در سال جاری خبر داد و افزود: از ابتدای مهرماه سال جاری با همکاری انتشارات به‌نشر، کتاب‌هایی با عنوان «شکوفه‌های رضوی» در موضوعات مناسبت‌های ملی و مذهبی، مفاهیم پیش از دبستان، آیات و روایات با مفاهیم کودکانه، قصه‌های ۱۴ معصوم نورانی و کتاب قرآن دوست مهربان چاپ شد و در اختیار فراگیران قرار گرفت.

میریان با اشاره به اهمیت توجه به سلیقه کودکان در فرایند یادگیری تصریح کرد: قطع کتاب، طراحی داخلی، تصویرگری‌های مناسب با سن کودکان و نقاشی‌های زیبایی که به آن افزوده شده است در کنار به روز رسانی محتوای آموزشی آنها از جمله مهم‌ترین تغییراتی است که در این کتاب‌های جدید اعمال شده که بهبود فرآیند آموزش به کودکان را به دنبال دارد.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در کلاس‌های مهدالرضا، مجرب‌ترین مربیان حضور دارند و به آموزش قرآن کریم به زبان کودکان می‌پردازند، بیان کرد: تمام تعالیم و آموزه‌های قرآنی در این دوره‌های آموزشی با بازی، شعر و قصه همراه است و کودکان پیش از دبستان با آموزه‌های اصیل اسلام ناب محمدی آشنا می‌شوند.

ارسال نظر