هشدار به هموطنان/سارقانی که به اسم نظافتچی، طلا و پول جارو می‌کنند

چند سالی بود که برای خانه تکانی عید، خیالش راحت بود، زیبا خانم که زن تمیز و مورد اعتمادی بود، هر سال برای خانه تکانی به خانه‌اش می آمد و او آسوده خاطر از اینکه تا چند روز دیگر خانه اش مثل دست گل می شود، گوشه ای می نشست و به کبری خانم احسنت می گفت.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حتی او را به دوستان و آشنایانش معرفی کرده بود تا دستی بر سر و صورت خانه های آن‌ها بکشد، آن ها هم از کار او راضی بودند و همیشه می‌گفتند، خدا حفظش کند هم کارش عالی است و هم مورد اعتماد و با اخلاق است. با گذشت سال ها کار در منازل مردم، زیبا خانم دیگر توان کار همچون گذشته را نداشت از طرفی، نمی توانست کار نکند چون باید خرج بچه هایش را در می آورد، بنابراین دخترش را برای این کار معرفی کرد که ای کاش اینکار را نمی کرد.

دختر زیبا خانم که دختری نجیب و کم حرف بود، کارش را آغاز کرد و علاوه بر خانه او، خانه بستگانش را همچون دست گل تحویل داد، نوروز گذشت و یک روز به صورت اتفاقی به سراغ طلاهایش رفت اما خبری از طلاها نبود، شوکه شده بود و نمی دانست چه کند، هر چه فکر می کرد، یادش نمی آمد که طلاهایش را به کسی امانت داده یا در جای دیگری گذاشته است، از طرفی تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده بود و به کسی هم نمی توانست تهمت بزند. اما یک فکرهایی به سراغش می آمد، نکند دختر زیبا خانم به طلاها دست زده، اگرچنین باشد، چگونه ثابت کنم؟ در نهایت تصمیم گرفت به کلانتری برود و اعلام سرقت کند. در نهایت پلیس در تحقیقات خود پی برد که طلاها به سرقت رفته و در نهایت سارق طلاها را شناسایی کرد، سارق کسی نبود جز دختر زیبا خانم.

از این دست پرونده ها در ماه پایانی سال افزایش می یابد، چه افرادی که در قالب فرد مورد آشنا از سوی دوستان برای خانه تکانی معرفی می شوند و چه کسانی که در قالب موسسات خدماتی افراد خود را به درب منازل اعزام می کنند، به گفته پلیس باید در این زمینه احتیاط کرد تا در دام شیادان گرفتار نشویم.

زندگی آپارتمان نشینی سبب شده تا هموطنان به رسم دیرینه خانه تکانی، از کارگرانی استفاده کنند که عموما از سوی شرکت های زیرپله ای خدماتی، معرفی می شوند. از سوی دیگر توسعه کسب و کارهای اینترنتی که به نوعی در کشورما جوان است، مطرح می شود، اینکه برخی افراد سودجو با تبلیغ در شبکه های اجتماعی و به بهانه خانه تکانی قصد کلاهبرداری از مردم را دارند یا همچنان تبلیغات کاذب خود را در دیوارهای شهر می چسباندند و افراد ساده لوح بدوت تحقیق با شماره های درج شده تماس گرفته و کارگرانی را به خانه خود دعوت می کنند که برخی سارق و حتی قاتل می شوند.

اینکه کارگری به خانه ای برای خانه تکانی به منزل بیاید و دست به قتل بزند، داستان نیست، واقعیت تلخی است که در پرونده های جنایی جای گرفته به همین دلیل است که پلیس در ارتباط با به کار گرفتن کارگران در چنین ایامی همواره توصیه می کند که حین غبارگیری و خانه تکانی به هیچ عنوان منزل را ترک نکنید و بهتر است با کمی دقت در انتخاب افرادی که به عنوان کارگر و نظافتچی به خانه رفت آمد دارند، مزه عید را در کام خود تلخ نکنید.

در برخی موارد دیده شده که هموطنان کارگری را برای خانه تکانی به خانه آورده و برای خرید، خانه را ترک کرده و زمانی که به خانه بازگشته متوجه شده که لوازم خانه به سرقت رفته و خبری از کارگر نیست در برخی موارد خانم خانه فرزند خردسال یا نوزاد خود را در خانه با کارگری که نمی شناسد تنها گذاشته و فرزند خود را به کارگر خانه می سپارد و در کنار پرونده سرقت از منزل، کودک ربایی نیز اضافه می شود.

همان طور که پیش از این گفته شد در سال های گذشته پرونده هایی در اسفندماه تشکیل شده که سارقان حین سرقت در پوشش نظافتچی دست به قتل زده و جان انسان ها را گرفته اند. در این پرونده ها که عمدتا زنان سالخورده قربانی شده اند، افراد به طمع طلا دست به قتل زن خانه زده اند به همیم دلیل پلیس به زنان توصیه می کند در صورت امکان در زمان حضور کارگر در خانه تنها نباشند و از یکی از اعضای خانواده بخواهند که در آن زمان در خانه حضور داشته باشد.  

همچنین ضرورت دارد تا در زمان حضور کارگران در خانه به هیچ وجه اشیا و اموال قیمتی را در معرض دید قرار ندهند و مدارک را باید از دسترس دور کرد تا مشکلی پیش نیاید. برخی از شهروندان با گرفتن نظافتچی در این ایام شروع به درد دل کردن با این افراد می کنند در حالی که با توجه به توصیه پلیس نباید به هیچ وجه اسرار خانوادگی را بازگو کرده و هیچ اطلاعاتی از اعضای خانواده در اختیار کارگران قرار داد چرا که در صورت گرفتار شدن در دام سارقان یا افراد سودجو، این موضوعات و اطلاعات می تواند علیه خانواده و فرد مورد استفاده قرار گرفته و دردسر آفرین شود.

پلیس می گوید؛ برخی موسسات خدماتی که قانونی نیستند اقدام به اعزام کارگر به منازل برای نظافت خانه ها می کنند که شهروندان باید نسبت به این موسسات هوشیار بوده و از خدمات موسسات قانونی بهره مند شوند. این گونه موسسات به صورت خودجوش، تبلیغ می کنند و در فصل خاصی از سال مثل ایام نزدیک به نوروز فعال می شوند.

در پرونده‌هایی که در این زمینه در پلیس تشکیل شده است، دیده می شود که همسر یا پسر، خانمی که به عنوان کارگر از سوی این موسسات برای نظافت اعزام شده اند، گاو صندوق، اشیای قیمتی و طلاجات خانه را شناسایی کرده و اقدام به سرقت کرده است یا در موارد دیگر، فردی حدود دو یا سه سال با خانواده ای کار می کرده و بعد از مدتی قصد داشته به شهر خود بازگردد و حق خود می دانسته که پولی از خانه ای که در آن کار می کرده، ببرد.

شهروندان باید هوشیار باشند و هر فردی را برای انجام نظافت منزل، نپذیرند و برای این منظور از موسساتی استفاده کنند که کنترل روی افراد زیر نظر خود را دارند، این موسسات ثبت و ضبط شده اند و به صورت قانونی فعالیت می کنند و در مقابل افرادی که به منزل شما می فرستند، پاسخگو هستند.

در صورتی که این افراد از سوی موسسات غیر رسمی و غیر قانونی اعزام شوند در مقابل هر گونه عملکرد این افراد، کسی پاسخگو نیست چرا که این گونه موسسات خودجوش فعال شده، ۲ یا سه ماه فعالیت می کنند و بعد تعطیل می شوند در صورتی که موسسات رسمی و ثبت شده پاسخگوی کارمندان خود هستند و اطلاعات ریز کارمندان خود را داشته و نظارت و کنترل دارند.

در این گزارش به پرونده های مشابه در این زمینه اشاره می شود: 

نظافتچی سارق از آب در آمد

سرهنگ مجید سلیمانی مقدم رئیس کلانتری ۱۲۳ نیاوران از دستگیری متهمی خبر داد که تحت عنوان نظافتچی از منازل سرقت می کرد. یکی از شهروندان به کلانتری مراجعه و از سرقت اموال با ارزش منزلش اعلام شکایت کرد. در بررسی های اولیه مشخص شد مالباخته به تازگی فردی را برای نظافت منزل به محل سکونتش دعوت کرده و پس از ترک نظافتچی متوجه سرقت اموال با ارزش منزلش شده است. با شناسایی هویت نظافتچی منزل، تردد وی تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه حین انجام تحقیقات پلیسی پرونده های مشابه دیگری نیز به این کلانتری ارجاع شد، گفت: در تمام شکایت ها، مال باختگان مظنون مورد نظر را به عنوان نظافتچی به منزلشان معرفی کردند.  با جمع آوری اطلاعات به دست آمد ماموران این کلانتری موفق شدند متهم را در حالی که قصد ورود به منزلی برای نظافت داشت، دستگیر و برای ادامه تحقیقات پلیسی به کلانتری انتقال یافت. در بررسی های بیشتر از متهم ۱۰ گرم طلا و تجهیزات لازم برای سرقت کشف شد، متهم به هفت فقره سرقت مشابه اعتراف کرد و اظهار داشت بعد از رهایی از زندان تحت پوشش نظافتچی به سرقت می پرداخته است.

هشدار به هموطنان/سارقانی که به اسم نظافتچی طلا و پول را جارو می‌کنند

زن نظافتچی طلا و پول را هم جارو می‌کرد 

در یکی از پرونده هایی که در تهران تشکیل شد، با بازبینی فیلم دوربین مداربسته ثبت شده از لحظه یکی از سرقت هایی مشخص شد سارق پس از ورود به منزل و با توجه به آشنایی از منزل، به سراغ اتاق‌خواب و گاوصندوق رفته و در آنجا با جست‌وجو به طلا و وجه نقد دسترسی پیدا کرده است. در ادامه تجسس های پلیسی شرکت های اینترنتی که سارق در آنها اقدام به درج آگهی کرده بود، شناسایی شدند که مشخص شد متهم بعد از انجام چند کار با این شرکت ها دیگر به تماس مسئولان آنها پاسخ نداده و بعد از مدتی نیز تلفن‌همراهش را خاموش کرده است.  

همچنان تحقیقات پلیسی برای بازداشت سارق جریان داشت تا اینکه در آخرین سرقت مردی جوان (صاحب شرکت نظافتی) با مراجعه به کلانتری عنوان داشت که متهم را برای نظافت به یک سالن برده و وی پس از سرقت تلفن‌همراه شاکی از محل متواری شده بود. در آخرین مرحله از تحقیقات، بالاخره آدرس واقعی متهم با پایشهای خاص به دست آمد که مأموران وی را بازداشت کرده و به کلانتری منتقل کردند.  متهم که با توجه به مدارک موجود چاره‌ای جز اعتراف نداشت، گفته است؛ سه ماه قبل از زندان آزاد شدم، در زندان برای رهایی از حبس از مردم پول قرض کردم و باید تمام آن را پس می‌دادم که تصمیم گرفتم ۳۰ میلیون تومان سرقت کرده و بدهی‌ام را پس دهم.

دستگیری باند سرقت از منازل در قالب نظافتچی 

به دستور قاضی شعبه سوم بازپرسی ناحیه هشت تهران پرونده‌ای از کلانتری ۱۲۷ نارمک مبنی بر سرقت از منزل پیرمردی بازنشسته ساکن آپارتمانی در خیابان مجیدیه جنوبی به روش تخریب به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع داده شد که سارقان مقادیری طلا، جواهر و اشیای قیمتی به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیون تومان سرقت کرده بودند. در بررسی‌های میدانی و تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این سرقت توسط افرادی انجام شده است که قبلا در همان آپارتمان به عنوان نظافتچی حضور داشتند و اطلاعات کاملی از اهالی آپارتمان و وضعیت و زندگی آنها کسب کرده بودند. در نهایت چند روز بعد از اتمام قراردادشان دوباره به این منزل مراجعه کردند و با بالا رفتن از دیوار آپارتمان به روش تخریب، منزل پیرمرد بازنشسته را سرقت می کنند.

چهار نفر از اعضای این باند سارقانی افغان هستند که مجوز لازم برای تردد در کشور ندارند و نفر پنجم نیز مالخر است، این سارقان با نصب تراکت در نقاط مختلف شهر خود را نظافتچی معرفی می‌کردند و معمولا بعد از انجام نظافت اطلاعات کاملی از محل به دست می‌آوردند و در فرصتی مناسب از محل‌های موردنظر سرقت می ‌کردند. با به دست آمدن سرنخ ‌هایی از مشخصات سارقان، دستگیری آنان در دستور کار قرار گرفت و این سارقان طی یک عملیاتی ضربتی در منطقه خاک سفید دستگیر و برای انجام تحقیقات تکمیلی به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند. در بررسی‌ های صورت گرفته، سارقان به چهار فقره سرقت منزل به همین شیوه اعتراف و اظهار کردند که حین نظافت منازل، اطلاعات لازم را از سکنه به دست می‌آوردند و متوجه می ‌شدند که مالکان چه زمانی به سفر می‌روند. با اعتراف این سارقان نفر پنجم این باند یعنی مالخر آنها که در یکی از استان‌های غربی طلا فروشی داشت و طلاهای سرقتی را خرید و فروش می ‌کرد نیز دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

این سارقان با توجه به اطلاعات به دست آمده و با اطمینان از خالی بودن خانه‌ ها حدود ساعت ۱۸ تا ۲۱ در تیم‌های سه یا چهار نفره اقدام به سرقت می‌کردند، هنگام سرقت از منازل یکی از افراد این باند بیرون از خانه را دید می‌ زد و دو یا سه نفر دیگر نیز برای انجام سرقت به داخل خانه می‌ رفتند.

نظافتچی زورگیر دستگیر شد

یک نفر در قالب نیروی معرفی شده از سوی شرکت های خدماتی به داخل منازل رفته و تحت عنوان نظافتچی در منازل مشغول به کار می شده است این فرد خانم های سالمند را شناسایی کرده و با حمله به آن ها کیف را به سرقت می برده است.

این فرد در حوالی محله گاندی تهران خانم های سالمند را شناسایی کرده و با حمله به آن ها کیف و وسایلشان را به سرقت می برده است.  شرکت خدماتی که این افراد را معرفی کرده بودند از سوی پلیس احضار شدند و مراحل تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارد. در حین وقوع این جرائم ۲ نفر از شهروندان به شدت توسط این شخص مجروح شده اند و در بیمارستان بستری هستند.

هشدار به هموطنان/سارقانی که به اسم نظافتچی طلا و پول را جارو می‌کنند

بازداشت زنی که در قالب خدمتکار طلاهای مردم را سرقت می کرد

مرد جوانی در تماس با ماموران پلیس تهران از ماجرای سرقت طلاهای همسرش از سوی یک زن جوان که به عنوان نظافتچی وارد ساختمان شده بود، خبر داد.  تیمی از ماموران ۱۲۵ یوسف آباد برای تحقیقات پلیسی وارد عمل شدند که در گام نخست مشخص شد زن جوان از سوی یک شرکت خدماتی به خانه زوج جوان مراجعه کرده با استفاده از غفلت اعضای خانواده دست به سرقت طلاهای داخل خانه زده است. ماموران به سراغ شرکت خدماتی رفتند که مشخص شد زن جوان از طریق تبلیغات اینترنتی با این شرکت خدماتی آشنا و با ارائه کپی مدارک مشغول به کار شده و در نخستین محل برای نظافت دست به سرقت زده است.

مرد میانسال که از خانه اش سرقت شده است، می گوید: وقتی به خانه رفتم دیدم یک زن جوان در خانه است و همسرم گفت این زن از یک شرکت خدماتی که از طریق اینترنت با آن آشنا شده برای کار نظافت آمده است. من به این موضوع شک داشتم، اما همسرم گفت که در این کارها دخالت نکنم. پس از آن من از خانه خارج شدم و وقتی به خانه بازگشتم همسرم اظهار کرد که زن جوان بعد از چند ساعت کار نظافت به بهانه این که فرزندش مریض است، از خانه خارج شده و بعد متوجه سرقت طلاها شدیم.

ماموران در ادامه تحقیقات پی بردند اتاقی که سرقت طلاها در آن جا صورت گرفته است مجهز به دوربین مداربسته است و همین کافی بود تا نخستین تصویر از زن جوان در اختیار ماموران قرار گیرد.

مال باخته دیگری نیز در اظهاراتش گفت: وقتی زن جوان برای کار نظافت آمد، من قصد رفتن به محل کارم را داشتم و پسرم در خانه بود، آن زن گفت که تا ساعت ۶ در خانه می‌ماند، اما ساعت ۲ ظهر بود که تماس گرفت و گفت حال فرزندش بد شده است و باید به خانه برود و کارها نیز تمام شده است.  تعجب کردم و از او خواستم شماره کارتش را بگوید تا پول را به حسابش بزنم که زن جوان ادعا کرد خودم به خانه بروم و در صورت رضایت و تمیز شدن خانه پول را به حسابش واریز کنم، اما وقتی به خانه رفتم متوجه سرقت طلاهایم شدم و هرچه با او تماس گرفتم بی نتیجه ماند. مدیر شرکت خدماتی ابتدا فکر می‌کرد دروغ می‌گویم تا این که از ماجرای سرقت‌های این زن اطمینان یافت.

ماموران با توجه به گسترده بودن این سرقت‌ها و با در اختیار داشتن تصویر دوربین مداربسته، تحقیقات را برای دستگیری زن جوان آغاز کردند که در این مرحله مشخص شد زن جوان سابقه سرقت به همین شیوه و شگرد را داشته است. تیم تجسس کلانتری با توجه به نشانی‌هایی که این زن به شرکت‌های خدماتی داده بود پی بردند که او ۱۷ نشانی متفاوت در پرونده‌ها ارائه کرده است. ردیابی‌ها ادامه داشت تا این که ماموران با اقدامات فنی و اطلاعاتی موفق شدند مخفیگاه زن جوان را در جنوب تهران شناسایی کنند و در این مرحله با اطلاع از حضور زن جوان در خانه اش در عملیاتی غافلگیرانه موفق به دستگیری وی شدند.

به بروشورهای تبلیغاتی اعتماد نکنید

سردار رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا می گوید: با توجه به فرارسیدن سال نو و ضرورت نیاز به نظافت منزل، متاسفانه برخی از شهروندان برای انجام کارهای منزل بدون هیچ دقت و گزینشی با اتکا به بروشورها و تبلیغات کوچه و خیابان به افراد ناشناس و برخی از شرکت های فاقد مجوز اعتماد می کنند. این در حالی است که شهروندان برای انجام نظافت منزل خود باید نیروهای خدماتی شرکت های معتبر و قانونی را بکار گیرند. در صورت سوءاستفاده یا سرقت از منزل، با داشتن آدرس شرکت های مذکور، راحت تر می توان با استناد به قرارداد و اجاره نامه از طریق قانونی اقدام کرد.

وی می افزاید: بر اساس پرونده های موجود، برخی از این افراد سودجو پس از جلب اعتماد و حس همدلی با صاحب منزل در زمان مناسب به تنهایی یا با همکاری همدستانش، وسایل با ارزش را به سرقت می برند. هنگام بکارگیری نیروهای خدماتی، شخصا در منزل حضور داشته باشند؛ همچنین اشیا، اسناد و پول نقد را در جای امن نگهداری و دور از دسترس و محدوده نظافت آن ها قرار دهند.

به مراکز معتبر قالیشویی مجاز اعتماد کنید

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با اشاره به سرقت فرش ها از روی دیوار در روزهای خانه تکانی عید، می گوید: اغلب، مشاهده می شود خانواده ها فرش ها و قالیچه های گرانبها و قیمتی خود را پس از شستن، روی بالکن و دیوار قرار می دهند، بدون توجه به اینکه برخی از منازل، مجاور کوچه و یا ساختمان های نیمه کاره هستند.

موذن به شهروندان توصیه می کند: برای شستن فرش ها از مراکز معتبر قالیشویی و مجاز استفاده کنند؛ در صورت شستن فرش در منزل بایستی مراقبت لازم جهت جلوگیری از سرقت را مورد توجه قرار دهند.  با توجه به فرا رسیدن سال نو و ضرورت نیاز به نظافت منزل، متاسفانه برخی از شهروندان برای انجام کارهای منزل بدون هیچ دقت و گزینشی با اتکاء به بروشورها و تبلیغات کوچه و خیابان به افراد ناشناس و برخی از شرکت های فاقد مجوز اعتماد می کنند.

وی می گوید: شهروندان برای انجام نظافت منزل خود باید نیروهای خدماتی را از شرکت های معتبر و قانونی بگیرند. در صورت سوء استفاده  یا سرقت از منزل، با داشتن آدرس شرکت های مزبور، راحت تر می توان با استناد به قرارداد و اجاره نامه از طریق قانونی اقدام کرد.  براساس پرونده های موجود، برخی از این افراد سودجو پس از جلب اعتماد و حس همدلی با صاحب منزل در زمان مناسب به تنهایی و یا با همکاری همدستانش، وسایل با ارزش را به سرقت می برند.

سرهنگ موذن همچنین به شهروندان توصیه می کند: هنگام بکارگیری نیروهای خدماتی، شخصا در منزل حضور داشته باشند؛ همچنین اشیاء، اسناد و پول نقد را در جای امن نگهداری و دور از دسترس و محدوده نظافت آنان قرار دهند.

هشدار پلیس در مورد شرکت‌های خدماتی و قالیشویی‌های غیرمجاز

 سرهنگ شهاب امینی رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا از هموطنان خواست از اعتماد به شرکت‌های خدماتی، نظافتی و قالیشویی‌های غیر مجاز خودداری کنند.

وی می گوید: در آستانه نوروز و آغاز فصل خانه تکانی منازل، عده ای شیاد با درج آگهی های فریبنده تبلیغاتی در معابر و فضای مجازی، سعی در جلب اعتماد عمومی کرده تا در فرصت مناسب نقشه های شوم خود را به اجرا درآورند.

امینی ادامه می دهد: شرکت های خدماتی، نظافتی مجاز باید از یک سو، دارای شماره ثبت شرکت از اداره کل ثبت شرکت ها بوده و از سوی دیگر، مجوز فعالیت از اتحادیه مربوط را داشته باشند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه شرکت های غیرمجاز معمولا آدرس و مکان مشخصی برای فعالیت ندارند، می گوید: این گونه شرکت ها صرفا با یک شماره تلفن اقدام به اعزام نیروی خدماتی به منازل و شرکت ها کرده و در برخی اوقات، اسامی مشابه با شرکت های معتبر را برای جلب نظر مشتریان خود مورد تبلیغ قرار می دهند.

وی اضافه می کند: شهروندان باید قبل از هرگونه اعتماد به این گونه شرکت ها از طریق مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت ها و اتحادیه مربوط، نسبت به استعلام وضعیت فعالیت آنها اقدام و با مشاهده کارت شناسایی افرادی که به در منازل جهت انجام امور نظافتی یا بردن قالی برای قالیشویی مراجعه می کنند، هویت آنان و شرکت فرستنده را احراز نمایند.

سرهنگ امینی همچنین از هموطنان خواست موارد ایمنی را در نگهداری اشیای قیمتی در منازل رعایت کرده و به عنوان یک شهروند آگاه، عواقب درخواست نیرو از شرکت های بی نام و نشان از جمله نارضایتی از انجام کار و بدتر از آن، سرقت اموال با ارزش را در نظر بگیرند.

ارسال نظر