گام‌های مهم باقی‌مانده تا حصول توافق/ مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن

مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها در حالی در پایتخت اتریش در جریان است که به نظر می‌رسد دیگر موضوعی برای مذاکره در بین هیات‌ها باقی نمانده است و همه طرف‌ها منتظر تصمیم‌گیری واشنگتن و سه کشور اروپایی هستند. بر اساس آنچه که اعلام شده، پس از اتخاذ این تصمیم توافق در دسترس است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مذاکرات وین در روزهای اخیر به نقطه‌ای رسیده است که به اذعان بسیاری از طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، تنها و تنها تصمیم سیاسی واشنگتن و کشورهای اروپایی می‌تواند تکلیف آینده این گفت‌ وگوها را روشن کند.

 انریکه مورا با انتشار پیامی در توییتر نوشت که در این مقطع جلسات رسمی دیگری برگزار نخواهد شد. زمان آن رسیده که در روزهای آینده برای پایان دادن به گفت‌ وگوها تصمیم‌های سیاسی گرفته شود.

علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رایزنی‌های معمول در جریان مذاکرات، شب گذشته، در سفر کوتاهی به تهران بازگشت اما در همین حین، جلسات کارشناسی و رایزنی‌های غیررسمی در وین همچنان ادامه خواهد داشت.

گام‌های مهم باقی‌مانده تا حصول توافق/ مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن

پس از انتشار خبر سفر باقری به تهران، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین به خبرنگار ایرنا گفت: تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف‌های مذاکره و آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است.

وی افزود: تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف‌های مذاکره و آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات مورد نیاز است.

این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در وین در عین حال گفت: جلسات کارشناسی و غیررسمی همواره میان ایران و سایر طرف‌ها به صورت دوجانبه یا چندجانبه برگزار شده و خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: از دولت آمریکا در سطح وزارت امور خارجه تضمین کتبی خواسته‌ایم که در روند کنونی (پس از احیای برجام) حقوق روسیه در همکاری‌ها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود.

گام‌های مهم باقی‌مانده تا حصول توافق/ مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن

برخی از این اظهارات وزیر خارجه فدراسیون روسیه این برداشت را کردند که مسکو قصد بهره‌برداری از مذاکرات به نفع خود را دارد که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این اظهارات در نشست خبری روز گذشته خود، گفت: ما در مذاکرات سخت و همه جانبه قرار داریم. در روزهای مختلف برخوردهای مختلفی را از سوی کنشگران مختلف دیدیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران از مواضع کشورها چه کشورهایی که قبلا برخی مواضعی را اعلام کردند و اینکه این روزها می‌شنویم شگفت زده نمی‌شویم. در میانه مذاکرات باید هم به اظهارات، هم به اقدامات و مواضع اعلامی و مسیر اعمالی کشورها همزمان نگاه کرد.

خطیب‌زاده تأکید کرد: هر اظهارنظر یا هر موضع مذاکراتی باید در وین بیاید و به معنای مذاکراتی تبدیل شود.

گام‌های مهم باقی‌مانده تا حصول توافق/ مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز دوشنبه شب در گفت‌ وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، با تاکید بر این که ایران هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف است، گفت: روشن است که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌ کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.

لاوروف نیز با انتقاد از تحریم‌های اعمالی علیه روسیه بر اهمیت همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

گام‌های مهم باقی‌مانده تا حصول توافق/ مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن

از دیگر موضوعاتی که در روزهای اخیر و موازی با مذاکرات وین رخ داد، سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بود که پس از پایان این سفر و توافقات صورت گرفته میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ای درباره همکاری‌های دو طرف منتشر شد.

در این بیانیه آمده است:

۱- سازمان حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰( ۲۰مارس ۲۰۲۲ ) توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد.

۲- ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سووالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌کند.

۳- ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس در خصوص هر سووال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سوالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد.

۴- مدیر کل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های مندرج در بندهای ۱ تا ۳ بالا و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس، نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱(ژوئن ۲۰۲۲ )گزارش کند.

گام‌های مهم باقی‌مانده تا حصول توافق/ مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن

 رافائل گروسی در نشست خبری در وین در خصوص تاثیر همکاری‌های ایران و آژانس انرژی اتمی بر مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: ما در خصوص موضوعات با ایران تبادل می کنیم اما در نهایت تیم پادمانی ما مسائلی را که در برجام مورد توافق قرار گرفته و به امضا درآمده است را در نظر می‌گیرند و بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از مذاکرات هسته‌ای وین و برجام نیست، گفت: در صورتی که توافقی در وین حاصل شود، آژانس کارهای زیادی خواهد داشت چون بعد از آنکه ایران برخی تعهدات برجامی خود را کاهش داد، بخش‌هایی از روند بازرسی هم متوقف شد و با برگشت برجام به حالت اولیه، فعالیت‌های آژانس بیشتر خواهد شد.

گام‌های مهم باقی‌مانده تا حصول توافق/ مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن

اگرچه به نظر می‌رسد که در این سفر، یکی از موانع از سر راه توافقات در وین برداشته شده است، اما در صورتی ادامه این روند امکان‌پذیر خواهد بود که آژانس انرژی اتمی صرف‌نظر از هرگونه تأثیرپذیری از سیاسی‌کاری‌های برخی از کشورها و دولت‌ها دوری کرده و نظرات را صرفاً در چارچوب کارشناسی و ماهیت فنی خود ارائه کند.

با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم از سوی طرف‌های غربی به ویژه واشنگتن در دسترس خواهد بود.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

 

ارسال نظر