ترسیم واقعیت‌های مازندران در هفدهمین سفر هیات دولت

سفر یک روزه رییس‌جمهور و ۱۴ عضو هیات دولت به مازندران با توجه به تعدد موضوعات مطرح شده و زیر پوشش قرار گرفتن همه شهرستان‌های استان، تصویری تقریبا کامل از فرصت‌ها، چالش‌ها، نیازها و الزامات این استان را به دولت سیزدهم نشان داد که در ترسیم چشم‌انداز برای این استان می‌تواند کارآمد باشد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حضور رییس دولت سیزدهم و هیات همراه در مازندران که دیروز -جمعه ۲۰ اسفند- رقم خورد، قاب روشن و نزدیک به واقعیتی از مازندران را به دولتمردان نشان داد. سفری که در آن هم نیازها و کاستی‌ها مطرح شد و هم بهره‌گیری درست از ظرفیت‌ها مورد تأکید قرار گرفتند.

استانی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی دارای برجستگی‌های شاخصی است و حرفی برای گفتن دارد شاید کمتر در بازنمایی چالش‌هایش موفق باشد. این نکته همان موضوعی است که برای مازندران به عنوان فقر پنهان زیر برگ‌های سبز مطرح می‌شود. اما در سفر روز جمعه هیئت دولت به مازندران چالش‌ها نیز به شکل برجسته‌ای مورد توجه قرار گرفتند. نکته برجسته در سفر رییس‌جمهور و ۱۴ تن از اعضای هیات دولت به مازندران، تمرکز بر احصاء مشکلات و کمرنگ بودن کلنگ‌زنی‌ها و حتی افتتاحیه بود.

کشاورزی، توسعه زیرساخت‌ها، رونق گردشگری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش توجه به محیط زیست، نگاه ویژه به ورزش و تسهیل سرمایه‌گذاری شاید چند کلیدواژه مهم سفر هیات دولت به مازندران باشند که بتوان خبرهای متعددی را پیرامون آن‌ها یافت که محوریت تقریبا در همه این حوزه‌ها، پیگیری برای حل مشکلات بود.

محیط زیست

شاید اگر قرار باشد هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم را در یک حوزه برجسته‌تر بدانیم، آن حوزه برجسته، محیط زیست باشد. بازدید رییس‌جمهور از تالاب بین‌المللی میانکاله اتفاقی نیست که به این صورت در دولت‌های گذشته رقم خورده باشد. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی که یک هفته پیش در سفر به استان گلستان از تالاب میانکاله و جزیره آشوراده بازدید کرده بود، این بار در مازندران برای بررسی آخرین وضعیت میانکاله وارد عرصه‌های این تالاب شد تا در عمل اعلام کند که نسبت به اولویت‌های محیط زیستی و دغدغه‌های فعالان محیط زیست بی‌توجه نیست. اظهارنظر و پیگیری درباره آخرین وضعیت تالاب میانکاله توسط بالاترین مقام اجرایی کشور برجستگی نگرش محیط زیستی در دولت سیزدهم را نشان می‌دهد. بازدید رییس‌جمهور از نیروگاه زباله‌سوز ساری و دستور تکمیل این نیروگاه تا ۶ ماه آینده هم نگاه ویژه دولت به مسائل زیست‌محیطی در مازندران را اثبات می‌کند.

ترسیم واقعیت‌های مازندران در هفدهمین سفر هیئت دولت

دیدار رییس‌جمهور با برخی فعالان حوزه محیط زیست و همچنین برگزاری نشست معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی نیز از ویژگی‌های هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم بود. به این موارد باید تأکیدها و تصمیم‌های مرتبط با حوزه محیط زیست را هم افزود که بارها طی این سفر یک روزه از سوی رییس‌جمهور و برخی اعضای هیات دولت مطرح شد. تا جایی که رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی مازندران، صراحتا کلنگ‌زنی انجام شده برای آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی مازندران را به دلیل صادر نشدن مجوز زیست‌محیطی فاقد اعتبار بیان کرد تا اثبات کند در این سفر کلنگ‌زنی بر ضوابط محیط زیستی ارجح نیست.

سلاجقه در دیدار با نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی درباره سد فینسک و نگرانی مازندرانی‌ها نیز اظهار نظر کرد و گفت که به ارائه راهکارهای جایگزین به جای ساخت سد فینسک اعتقاد دارد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست حتی عنوان کرد که این دولت روی طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای خط کشیده و تا حد زیادی خیال فعالان محیط زیستی مازندران را بابت اجرای طرح انتقال آب خزر به کویر راحت کرد.

کشاورزی

کشاورزی به عنوان موتور محرک اقتصاد مازندران یکی از اولویت‌های جدی سفر هیئت دولت به مازندران بود. به طوری که در این سفر هم نخستین اولویت مطرح شده برای مازندران توسط رییس دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت. رییس‌جمهور در نخستین اظهاراتش پس از ورود به مازندران تأکید کرد که باید برای تولیدات مازاد کشاورزی مازندران برنامه‌ریزی دقیق شود.

 به گفته رییس‌جمهور بیشترین اعتبار در نظر گرفته شده برای مازندران در این سفر مربوط به بخش کشاورزی بود. رقم در نظر گرفته شده برای کشاورزی مازندران از این سفر بنا به اظهارات سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود که سه هزار میلیارد تومان آن برای طرح‌های آبیاری زهکشی اراضی شالیزاری، مرکبات، آبخیزداری، شیلات، جنگل و مراتع دیده شد و سه هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی کشاورزی استان است.

ترسیم واقعیت‌های مازندران در هفدهمین سفر هیئت دولت

رییس‌جمهور در پایان سفر نیز تأکید کرد که بخشی از اعتبارات برای انجام کارهای علمی و ترویجی کشاورزی اختصاص یافت تا کشاورزی مازندران از وضعیت کنونی خارج شده و متحول شود. البته نگاه به حوزه کشاورزی مازندران در همه دولت‌ها برجسته بود. اما در این سفر به جای برنامه‌ریزی برای کلنگ‌زنی، بیشتر با بازدید از واحدهای مختلف به بررسی مشکلات و راهکارها برای برنامه‌ریزی در آینده تمرکز شد.

ورزش

در بین سفر دولت‌های مختلف به مازندران بی‌تردید سفر ۲۰ اسفند دولت سیزدهم به این استان رنگ و بوی ورزشی‌تری داشت. حضور وزیر ورزش و جوانان در سیمرغ و جویبار و گره‌گشایی از عملیات اجرایی ورزشگاه پنج هزار نفری کشتی جویبار، بازدید وزیر از مجموعه ورزشی پهلوان حسن یزدانی و دیدار با خانواده شهید شاخص ورزش کشور، افتتاح جاده سلامت در قائمشهر و تامین سیستم روشنایی ورزشگاه شهر کیاکلا هر چند که در برنامه‌های این سفر یک روزه گنجانده شده بود، اما در روزی که تنها نماینده فوتبال مازندران بازی خانگی‌اش را ۸۰۰ کیلومتر دورتر از خانه‌اش یعنی استادیوم وطنی قائمشهر برگزار می‌کرد، برای نخستین بار دو وزیر به این ورزشگاه رفتند و از نزدیک در جریان وضعیت عملیات اجرایی آن قرار گرفتند. مهم‌تر این‌که برای نخستین بار یک رییس‌جمهور درباره وضعیت یک تیم فوتبال از مازندران اظهار نظر کرد.

ترسیم واقعیت‌های مازندران در هفدهمین سفر هیئت دولت

طبق برنامه‌ریزی انجام شده ابتدا قرار بود وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس‌جمهور در سفر یک‌روزه هیئت دولت به مازندران، از استادیوم شهید وطنی قائمشهر بازدید کند که این بازدید هم انجام شد. اما مطرح شدن درخواست هواداران نساجی برای بازدید وزیر ورزش و جوانان از ورزشگاه شهید وطنی در فضای مجازی و صفحه‌های هواداری باعث شد تا سید حمید سجادی با وجود فشردگی برنامه‌ها، خارج از برنامه تدوین شده سفرش به قائمشهر و استادیوم وطنی برود و با هواداران نساجی دیداری کوتاه داشته باشد. تصمیم سجادی پس از مدت‌ها پای هواداران نساجی را به سکوهای استادیوم وطنی باز کرد و شعار معروف هواداری این تیم را در وطنی طنین‌انداز کرد.

مهم‌ترین بخش ورزشی این سفر جایی رقم خورد که رییس‌جمهور در نشست خبری پایان سفر خانه‌به‌دوشی نساجی را مورد انتقاد دانست و دستور داد که ورزشگاه خانگی این تیم باید حداکثر طی چهار ماه تکمیل شود تا ورزشی‌ترین حضور هیات دولت در مازندران به این شکل تکمیل شود.

گردشگری

آزادسازی سواحل کلیدواژه این روزهای گردشگری در استان‌های ساحلی است. اقدامی که پس از سال‌ها در دولت سیزدهم با جدیت برای نهایی شدن وارد فاز اجرایی شد و در سفر روز جمعه رییس‌جمهور به مازندران نیز به طور مستقیم و به صورت میدانی توسط آیت‌الله رییسی پیگیری شد. رییس‌جمهور در این بازدید میدانی بر سالم‌سازی و تأمین امکانات رفاهی و بهداشتی سواحل مازندران تأکید کرد.

حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رامسر، تنکابن و عباس‌آباد و بازدید از سواحل آزاد شده و بخشی از زیرساخت‌های گردشگری این سه شهرستان بخشی از ابعاد مرتبط با گردشگری در سفر اخیر هیئت دولت به مازندران بود. البته عزت‌الله ضرغامی بازدیدی از مناطق ساحلی آزاد شده رامسر نیز داشت و بر لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از سواحل آزاد شده برای رونق گردشگری تأکید کرد. او به نگاه ویژه دولت سیزدهم برای جبران عقب‌ماندگی‌های غرب مازندران در حوزه گردشگری اشاره کرد که بخشی از فرآیند جبران این کاستی‌ها با تکمیل حدود ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام گردشگری در غرب این استان باید انجام شود. مروری بر دیدگاه‌های وزیر میراث فرهنگی در سفر به غرب مازندران نیز رگه‌هایی از نگاه کلی دولت به تکمیل و ساماندهی به جای تعریف طرح‌های جدید را نشان می‌دهد.

ترسیم واقعیت‌های مازندران در هفدهمین سفر هیئت دولت

شاخصه مهم دیگر در این سفر که می‌تواند تبیین‌کننده نگاه هدفمند دولت به گردشگری در مازندران باشد، تأکید رییس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه طبیعت‌گردی با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در مناطقی مانند تالاب میانکاله است. رئیسی در این سفر تأکید کرد که باید با رعایت ضوابط زیست‌محیطی شرایطی را فراهم کرد که طبیعت‌گردان بتوانند بدون آسیب زدن به طبیعت از این موهبت‌های الهی بهره‌مند شوند.

توسعه زیرساخت‌ها، تسهیل سرمایه‌گذاری، پیگیری مطالبات

بخش مهم و قابل توجهی از اظهارنظرهای رییس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در سفر به مازندران مربوط به توسعه زیرساخت‌ها با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بود. رییس‌جمهور در نخستین گام به بندر امیرآباد رفت و تأکید کرد که زیرساخت‌های موجود در این منطقه ویژه اقتصادی باید برای توسعه صادرات محصولات استان به کار گرفته شوند.

علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها، رییس‌جمهور به یک موضوع مهم دیگر که معمولا مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گرفت نیز اشاره کرد؛ تسهیل سرمایه‌گذاری. اما با این تفاوت که این بار از سرمایه‌گذاران خواست هر جا با مشکلی در روند سرمایه‌گذاری مواجه شدند به استانداری مراجعه کنند تا مانع پیش روی فعالیت‌شان برداشته شود. به عبارتی دیگر رییسی تلاش کرد تا به فعالان اقتصادی تضمین سرمایه‌گذاری بدهد.

مرور جزییات سفر رییس‌جمهور و همراهانش به مازندران طبیعتا به زمان بیشتری نیاز دارد. اما همان‌طور که در ابتدای این نوشتار عنوان شد، نگاهی گذرا به محتوای این سفر هیئت دولت به مازندران نشان می‌دهد که احصاء مشکلات برای رسیدن به راهکارهای مناسب توسعه اصلی‌ترین اولویت تیم دولت بود. بر همین اساس نیز هر کدام از همراهان رییس‌جمهور به عنوان نماینده تام‌الاختیار در مناطقی از استان حضور یافتند تا با نگاهی فراسازمانی مشکلات موجود در مازندران را شناسایی کنند و سپس با ارائه به دستگاه‌های تخصصی، برای رفع آن‌ها گام برداشته شود. البته مشروط بر آن‌که بنا به تأکید رییس‌جمهور، مسئولان استان نیز پیگیر مصوبات سفر و به سرانجام رسیدن مطالبات مطرح شده باشند. مطالبات پرتعدادی که در این سفر از زبان اقشار مختلف مردم، مدیران، کارشناسان و دانشگاهیان برای مسئولان عالی‌رتبه کشور مطرح شد و هیئت دولت را با تصویری واقعی از چالش‌های پنهان مانده زیر طبیعت سبز و زیبایی‌های مازندران آشنا کرد.

ارسال نظر