استولتنبرگ: ناتو سلاح‌های پیشرفته ضد تانک و دفاع هوایی به اوکراین می‌دهد

دبیرکل ناتو می‌گوید: پوتین باید همین فردا به جنگ در اوکراین پایان دهد؛ نیروهایش را از اوکراین خارج کند و با حسن نیت در فرایند تلاش های دیپلماتیک مشارکت کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، دبیرکل ناتو در گفتگو با یورونیوز اظهار داشت:  به نقل آنچه ما شاهد بودیم این بود که غیرنظامیان، زیرساخت های غیرنظامی، مدارس و بیمارستان‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند و هرگونه حمله عمدی به زیرساخت های غیرنظامی و غیرنظامیان جنایت جنگی خواهد بود. دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را آغاز کرده و مسئولان این حملات باید پاسخگو باشند.

استولتنبرگ درباره درخواست زلنسکی برای دریافت درصد تسلیحات ناتو گفت: آنچه شدنی است این است که ناتو تا آنجا که می‌تواند حمایت‌ها از جمله حمایت مالی و همچنین حمایت نظامی از اوکراین را ادامه دهد. ما در حال فراهم کردن سلاح های پیشرفته ضد تانک و سیستم دفاع هوایی به اوکراین هستیم و همچنین باید به خاطر داشته باشیم که متحدان ناتو ارتش اوکراین را برای سال‌ها آموزش داده‌اند از جمله دهها هزار سرباز که اکنون در خط مقدم هستند. بنابراین ارتش اوکراین بسیار مجهزتر، بسیار آموزش دیده‌تر و بسیار قوی‌تر از سال ۲۰۱۴ است که روسیه برای اولین بار به آنها حمله کرد.

اوهمچنین درباره فعال سازی پدافند شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای ناتو گفت: ما نگران هستیم. اما در عین حال به روسیه پیام می دهیم که هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی یا هسته‌ای ماهیت درگیری را به طور اساسی تغییر می دهد. این نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواهد بود و عواقب گسترده‌ای در پی خواهد داشت. این مساله بسیار جدی و دلیل دیگری برای لزوم پایان دادن به جنگ است زیرا این جنگ خطرناک است. این جدی ترین بحران امنیتی است که در چند دهه گذشته داشته‌ایم و در حال افزایش آمادگی و حضور نیروهای ناتو در بخش شرقی پیمان هستیم. ما همچنین توانایی‌هایی برای کمک به مقامات غیرنظامی در برخورد با سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی و اثرات آنها داریم. ما در حوزه تجهیزات حفاظتی و سایر ابزارها برای محافظت از خود در برابر سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی از اوکراین حمایت می کنیم.

دبیرکل ناتو تاکید کرد: ائتلاف باید بیشتر روی امنیت خود سرمایه‌گذاری کند. خبر خوب این است که متحدان ناتو دقیقا همین کار را انجام می دهند. ما در آوریل ۲۰۱۴ تصمیم گرفتیم هزینه‌های دفاعی را افزایش دهیم. از آن زمان، همه اعضا این هزینه را افزایش داده‌اند. ما در مجموع ۲۷۰ میلیارد دلار برای دفاع اضافه کرده‌ایم.
انتهای پیام

ارسال نظر