گام‌ ارزشمند تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای حمایت از بازار سرمایه/ دولت مرتکب خطای ویرانگر در بورس نشد

عضو شورای عالی بورس به گام های ارزشمند دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: دولت سیزدهم تا به امروز در حوزه بازار سرمایه مرتکب خطای ویرانگر نشده است؛ اما ارتقای معنادار عملکرد حکمرانی بازار سرمایه، نیازمند داشته‌هایی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، به دنبال حاشیه‌های ایجاد شده در بازار سرمایه سال ۱۴۰۰، اقدامات بسیار مهم و تاثیرگذاری از سوی دولت سیزدهم، سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای شورای عالی بورس صورت گرفت تا از این طریق بتوانند حسن نیت و تلاش گسترده خود را در راستای بهبود وضعیت بازار سرمایه و کاهش ضرر و زیان سهامداران انجام دهند.

 با توجه به انجام چنین اقداماتی اما همچنان برخی از سهامداران بر سر دو راهی سرمایه‌گذاری در این بازار قرار گرفته اند که «حسین سلاح ورزی»، عضو شورای عالی بورس و نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا عملکرد کلی دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه را مورد ارزیابی قرار داده است و ضمن بررسی مشکلات حاکم در بازار سهام توصیه‌هایی را به سهامداران جهت سرمایه‌گذاری در بورس مطرح کرده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

گام‌ ارزشمند تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای حمایت از بازار سرمایه/ دولت مرتکب خطای ویرانگر در بورس نشد

ایرنا: عملکرد دولت سیزدهم را در حوزه بازار سرمایه و در زمینه ارائه مصوبات اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟

«سلاح ورزی»: مسئولان اقتصادی در دولت و سایر نهادهای حاکمیتی در دوره دولت سیزدهم نیز با حسن نیت و با توجه به اهمیت توسعه اقتصادی کشور، کوشیده‌اند تا از ارکان اصلی نظام اقتصادی از جمله بازار سرمایه حمایت کنند.

در این راه گام‌های ارزشمندی نیز برداشته‌ شده و درباره دولت سیزدهم می‌توان گفت که تا به امروز در حوزه بازار سرمایه مرتکب خطای ویرانگری نیز نشده است؛ اما ارتقای معنادار عملکرد حکمرانی بازار سرمایه، نیازمند داشته‌هایی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

در فقدان این داشته‌ها، وضعیت نهادی و ساختاری مجموعه اقتصاد ایران و از جمله بازار سرمایه در طول یک دهه گذشته (صرف‌نظر از تغییرات بازدهی عددی بازارها) کمابیش در شرایطی ثابت باقی مانده است و در صورت عدم تغییر در این داشته‌ها ممکن است همین وضعیت در کشور باقی بماند.

ایرنا: دولت سیزدهم در این بازار اقدامات مهمی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری در کالاهایی مانند سیمان و فولاد و تسریع در واگذاری سهام سرخابی‌ها انجام داد، نظر شما نسبت به این اقدامات دولت سیزدهم چیست؟

«سلاح ورزی»: هر چند انجام این اقدامات از سوی دولت سیزدهم ارزشمند است؛ اما نیازهای واقعی بازار سرمایه ایران در شرایط حاضر، کاهش ریسک سیاسی اقتصاد کلان، تعدیل و حذف ناترازی عملیاتی و مالی دولت، جلوگیری از دست اندازی مالی دولت به نظام پولی، ارتقای استانداردهای حاکمیت شرکتی، ارتقای استانداردهای عمومی حکمرانی اقتصادی، ارتقای استانداردهای حکمرانی بازار سرمایه و مواردی از این دست است که تاکنون شرایط و منابع برای پیاده سازی آنها فراهم نیست.

ایرنا: برخی معتقدند که دولت سیزدهم عامل اصلی ریزش بازار در سال ۱۴۰۰ بوده است، این در حالیست که بورس از مرداد ماه ٩٩ و در دولت دوازدهم آغاز به ریزش کرد، آیا از نظر شما دولت «آیت الله رییسی» نقشی در ریزش بازار داشت؟

«سلاح‌ورزی»: خیر، چنین صحبتی درست نیست و نمی‌توان دولت سیزدهم را عامل اصلی ریزش بازار دانست بلکه این اتفاق از سوی برخی موج سواران بازار سرمایه اتفاق افتاد که انتقاداتی را در مورد چند و چون جلب منابع بانکی به سوی اوراق قرضه دولتی مطرح کردند که نادقیق و غیرفنی و آمیخته به اغراض شخصی بود.

گام‌ ارزشمند تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای حمایت از بازار سرمایه/ دولت مرتکب خطای ویرانگر در بورس نشد

ایرنا: از نظر شما آغاز ریزش بازار در دولت دوازدهم ناشی از چه عواملی بود؟

«سلاح ورزی»: دولت دوازدهم به همان صورت که با اقدامات اشتباه خود موجب صعود غیرمنطقی بازار شد، زمینه سقوط آن را نیز فراهم کرد.

اقتصاد کلان ناتراز و در معرض ریسک، بی ثباتی نظام پولی، مردم نگران که ناامیدانه به دنبال حفظ اندک دارایی خود بودند و به این منظور به هر دستاویزی بی محابا چنگ می زدند، نگاه تبلیغاتی، غیرمسئولانه و ناآگاهانه سیاستمداران که در رویای آشفته و بی تعبیر «جهش اقتصادی» به دنبال معجزه‌ای می گشتند و در این مسیر پیام های غلطی را به سرمایه‌گذاران مخابره می کردند، همه و همه در کنار یکدیگر موجب بی توجهی آنها به منطق بازار و هشدار کارشناسان و دلسوزان شد تا رفتارهای توده‌ای که با ترس و طمع کور هدایت می شوند روزی بورس را بی حساب کتاب بالا ببرد و روزی هم موجب ریزش وسیع آن شود.

ایرنا: آیا سال ١۴٠١ سال سرمایه گذاری در بورس است؟

«سلاح‌ورزی»: همیشه زمان سرمایه‌گذاری در بورس است، به شرط آنکه سرمایه‌گذاران بدانند که از این بازار چه می‌خواهند و چطور باید اولویت‌های استراتژیک سرمایه گذاری خود را تعقیب کنید.

ایرنا: توصیه شما به سهامداران در بورس برای سال آینده چیست؟

«سلاح‌ورزی»: سرمایه‌گذاران حرفه ای طبیعتا نیازی به توصیه‌های بنده ندارند؛ در مورد سهامداران خرد هم توصیه بنده نیز مانند همیشه این است که هوشیار باشند، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه موضوعی فنی و تخصصی است و باید از ورود مستقیم و مستقل به این بازار اجتناب کنند.

 ورود پس اندازها و سایر دارایی‌های خرد به بازار سرمایه باید از طریق زنجیره ارزش خدمات مالی و سرمایه گذاری و البته با وضع مقررات مناسب و متناسب از سوی حاکمیت صورت بگیرد.

ارسال نظر