خدایا! توفیق تلاوت قرآن را نصیبم کن

در دعای دومین روز از ماه مبارک رمضان از خدا می خواهیم توفیق تلاوت قرآن را به ما عطا کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،پیامبر اکرم (ص) در دومین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِک وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِک وَ نَقِمَاتِک وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِک بِرَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یعنی خدایا مرا در این ماه به خشنودی‌ات نزدیک کن و از خشم و انتقامت برکنار داشته و به قرائت آیاتت موفق کن، ای مهربانترین مهربانان.

برخی کارشناسان معتقدند کسب رضایت الهی یکی از بزرگترین درجاتی است که انسان می تواند به آن دست یابد.

حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این روز از خدا می خواهیم ما را به اعمال و رفتارها و تفکراتی که موجب رضایت او می شود نزدیک کند. رضایتمندی خدا از انسان ها یکی از بزرگترین درجاتی است که برای انسان قابل تصور است. در قرآن کریم در وصف انسان های الهی می خوانیم «رضی الله عنهم و رضوا عنه» (سوره بینه آیه آخر) یعنی هم خدا از اینها راضی است و هم اینها از خدا راضی هستند.

وی افزود: نزدیک شدن به آنچه موجب رضایت الهی است، درخواستی متعالی است که در این روز از خدا طلب می کنیم. طبیعی است که انجام کارهای خیر و خدمت رسانی به دیگران و نیز هر آنچه به عنوان دعا و مناجات و تلاوت قرآن و امثال آن می باشد از اموری است که موجبات رضایت الهی را به همراه دارد.

برخی اندیشمندان نیر می گویند کسب رضایت الهی مقدماتی دارد که یکی از آنها بیداری از خواب غفلت است. 

حجت الاسلام شاه فضل درباره غضب الهی گفت:در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم که ما را از اموری به دور بدارد که موجب خشم و غضب الهی می شود؛ آن اموری که از نظر خدا حرام است و نیز اموری که موجب ناخشنودی بندگان الهی می شود اموری است که باعث می شود خدا از انسان خشمگین شود و خشمگین شدن خدا از انسان با دوری از رحمت الهی برابر خواهد بود.

وی افزود: خدا در مقام رحمت، ارحم الراحمین و در مقام خشم و غضب، اشد المعاقبین است و به سختی بندگان را مجازات می کند. در این فراز از دعا عاجزانه از خدا می خواهیم ما را از هر آنچه که موجب ناراحتی او از ما می شود دور بگرداند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در آخرین فراز از دعای این روز از خدا درخواست می کنیم در این ماه توفیق تلاوت قرآن به ما عنایت بفرماید. قرآن خواندن در این ماه ثواب فراوانی دارد به گونه ای که تلاوت یک آیه از قرآن کریم ثواب یک ختم قرآن را دارد. ماه رمضان بهترین فرصت برای جبرای دوری از قرآن کریم است و نزول قرآن در ماه مبارک رمضان برکات این توفیق را مضاعف می گرداند.

وی افزود: در آیه پایانی سوره مزمل نیز توصیه شده است که فاقروا ما تیسر من القرآن یعنی هر آنچه که می توانید قرآن بخوانید. برخی از بزرگان در هر سه روز از ماه رمضان یک ختم قرآن انجام می دادند. به همین دلیل برنامه ریزی برای تلاوت منظم روزانه قرآن کریم توصیه می شود.

راه های انس با قرآن

 

حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: اگر روز اول ماه رمضان از خواب غفلت بیدار شدیم و توانستیم از خدا به نوعی غفران گناهان خود را طلب کنیم، در روز دوم می توانیم یک گام دیگر برداریم و به لطف و عنایت الهی و آنچه که خدا را راضی می کند، نزدیک شویم.

وی افزود: هدف غایی هر انسانی در تربیت این است تا به سمت کارهایی برود که با انجام آن کارها، فرمانی دهد یا فرمانی ببرد که همه اینها مورد رضایت الهی باشد ولی باید مراقب باشد تا انسان را از هر کاری که موجب غضب الهی یا موجب نزول بلاها می شود، دور کند.

این استاد حوزه افزود: سوال این است که ما چگونه می توانیم به مرضات الهی دست پیدا کنیم و از کجا بدانیم خدا به چه چیزی راضی است و چه چیزی موجب غضب الهی می شود که در دعای این روز می خوانیم وفقنی فیه لقرائه آیاتک یعنی از خدا می خواهیم تا به ما توفیق قرائت قرآن را عطا کند.

حجت‌الاسلام عامری گفت: تلاوت قرآن یکی از بزرگترین مقدماتی است که می‌تواند ما را با کلام الهی مانوس کند ما به اشتباه از ماه رمضان به عنوان ماه قرائت قرآن یاد می کنیم در حالی که این ماه، ماه انس با قرآن است و مانوس شدن با قرآن، حقیقتی است که قرائت یکی از مقدمات آن است.

وی افزود: در روایتی آمده است که نگاه کردن به در خانه عالم ثواب دارد اما مساله این است کسی که هنگام عبور از مقابل منزل یک دانشمند، فقط به در آن می نگرد، اگرچه ثوابی خواهد برد ولی معرفتی به علم آن عالم پیدا نمی کند.

این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: اگر گفته اند چنین نگاهی عبادت است، به این دلیل است که به خانه دانشمندان برویم و میهمان آنان شویم و در نهایت بتوانیم از علم آنان بهره برداری کنیم و مقدمه چنین استفاده ای، مانوس شدن با آنان است.  

وی افزود: شخصی از مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان سوالی پرسید و علامه در پاسخ گفت که باید دو سال برود و بیاید و آن شخص نقل کرد که دو سال خدمت علامه رسیدم تا این که بعد از دو سال پاسخ سوالش را داد.

عامری ادامه داد: مرحوم علامه به آن شخص گفت که باید مانوس با علم می شد تا معنای آن علم را درک کند. بنابر این برای استفاده از علم یک دانشمند، باید با او همنشین و همکلام شد و در محضر کلام الله نیز باید اینگونه بود.

وی سفارش کرد تا روزه داران در ماه مبارک روزانه به تلاوت یک جزء از قرآن بپردازند و در ادامه گفت: ما می توانیم در ماه رمضان قرآن را ختم کنیم و برخی علما چندین بار در این ماه قرآن را ختم می کنند ولی این ختم کردن کافی نیست بلکه تدبر که امر خود قرآن است لازم می باشد.

این استاد حوزه افزود: برای انس گرفتن با قرآن و تدبر در آیات الهی باید هنگام تلاوت آیاتی که درباره انسان، نشانه های الهی و تذکرات قیامت است، به معانی آن نیز توجه کنیم. بعضی علمای بزرگ وقتی قاری قرآن به تلاوت آیات الهی می پرداخت، از قاری درخواست می کردند تا دوباره همان آیه را قرائت کند آنگاه می گفتند که مفهوم آیه را متوجه شدند.

عامری به بهره گیری از تفاسیر برای تدبر در آیات قرآن سفارش کرد و گفت: هر کسی می تواند با توجه به فهم و درک خود به تفاسیری مانند تفسیر نور از حجت الاسلام محسن قرائتی یا تفسیر نمونه و تفسیر المیزان مراجعه کند و تفسیر تسنیم از آیت الله جوادی آملی به عنوان یکی از بزرگترین تفاسیر جهان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

استاد حوزه عبدالعظیم افزود: در ماه رمضان تلاش کنیم تا روزانه یک جزء بخوانیم ولی درباره یک یا چند آیه نیز به تفسیر مراجعه کنیم و ببینیم چگونه می توان این آیات را در زندگی و برنامه های کاری و شغلی و حتی رفتار با دیگران پیاده کرد و یک نقش زنده به آن داد.

ارسال نظر