چه کسانی پرسپولیس را زمین‌گیر کردند؟/ رونمایی از مقصران جذب بازیکنان فله‌ای و متوهمان توطئه

تیم فوتبال پرسپولیس شرایط خوبی ندارد و در این میان مدیران و مربیان این تیم به جای اینکه مسئولیت این شرایط را بپذیرند به دنبال فرافکنی و فرار از مسئولیت هستند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران شرایط خوبی ندارد و در بحران‌هایی گرفتار شده که تعدادشان هم کم نیست. این تیم با شکست مقابل آلومینیوم از جام حذفی کنار رفت و در لیگ برتر هم از شانس کمی برای کسب عنوان قهرمانی برخوردار است. قرمزپوشان پایتخت که به خاطر نداشتن شرایط لازم از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شده بودند حالا هیچ انگیزه‌ای برای ادامه مسیر ندارند؛ چرا که پس از سال‌ها تبدیل به یک تیم شکست خورده، بحران زده و معمولی شده‌اند.

قطعا در وضعیت کنونی پرسپولیس، یحیی گل‌محمدی نقش اصلی را دارد. گل‌محمدی که حتی در مقطعی از او به عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی فوتبال یاد می‌شد امسال در مدیریت تیم خود هم موفق نبوده است؛ چرا که هر چه از فصل گذشت مشخص شد که درصد قابل توجهی از تصمیماتش اشتباه بوده است. هر چند در این ناکامی‌های متوالی مسائل دیگری نیز نقش داشتند. در ادامه مهمترین دلایل زمین‌گیر شدن پرسپولیس در فصل جاری فوتبال ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

چه کسانی پرسپولیس را زمینگیر کردند؟/ رونمایی از مقصران جذب بازیکنان فله‌ای و متوهمان توطئه

خریدهای عجیب یحیی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که می‌تواند باعث موفقیت یک تیم شود، جذب بازیکنانی است که بتوانند در روزهای حساس و در زمان‌هایی که تیم‌ دچار بحران شده است گره‌گشا باشند؛ اما بازیکنانی که از ابتدای فصل به پرسپولیس پیوستند فاقد چنین شاخصه‌ای هستند. احمد گوهری در میانه فصل و برای پر کردن جای خالی رادوشوویچ به پرسپولیس آمد و پس از اشتباهات عجیب حامد لک توانست در ترکیب ثابت این تیم قرار بگیرد. هر چند گوهری عملکرد بهتری نسبت به لک داشت؛ اما نمی‌توان به هیچ عنوان او را یک دروازه‌بان قابل اطمینان برای حضور در ترکیب ثابت پرسپولیس قلمداد کرد. گوهری دروازه‌بانی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای نیمکت پرسپولیس باشد و توانایی حضور در ترکیب ثابت این تیم را ندارد.

گل‌محمدی برای خط دفاعی تیمش بازیکنان متعددی را جذب کرد که به جز فرشاد فرجی، هیچ یک از آنها بازیکنان تراز اولی محسوب نمی‌شوند. علی نعمتی و وحدت هنانوف در بازی‌هایی که به میدان رفتند آنقدر پراشتباه ظاهر شدند که به مهمترین عامل عدم‌نتیجه‌گیری پرسپولیس تبدیل شدند. حتی رامین رضاییان که با سروصدای زیاد به این تیم آمد در حد و اندازه‌های یک خرید بزرگ عمل نکرد. جالب اینکه در چند بازی اخیر پرسپولیس به خاطر ضعف در سمت راست خود گل‌های بسیاری دریافت کرده است. در این پست بازیکن دیگری به نام منوچهر صفروف هم جذب شد که این بازیکن هم همچون دیگر هموطن خود بازیکنی ضعیف و فاقد کیفیت لازم است.

چه کسانی پرسپولیس را زمینگیر کردند؟/ رونمایی از مقصران جذب بازیکنان فله‌ای و متوهمان توطئه

خریدهای ناموفق یحیی تنها به خط دفاعی محدود نمی‌شود و  اکثر بازیکنانی که برای بازی در خط هافبک و همچنین خط حمله پرسپولیس جذب شدند آنقدر سطح فنی پایینی دارند که این تیم را از یک تیم مدعی به تیمی بی‌خطر و معمولی تبدیل کرده‌اند. رضا اسدی، علی ابراهیمی، مهدی مهدی‌خانی، حامد پاکدل و به خصوص شیرزاد تمیروف همگی خریدهای ناموفقی برای پرسپولیس بودند.

مسئولیت جذب این بازیکنان بی‌کیفیت، گل‌محمدی است؛ اما وی هیچگاه توضیحی درباره اینکه بر چه اساسی چنین بازیکنانی به پرسپولیس آمده‌اند نداده است. میلیاردها تومان هزینه جذب این بازیکنان شده و اگر از عبارت «حیف و میل» برای این هزینه‌ها استفاده شود چندان بیراه نیست.

توهم توطئه برای فرار از مسئولیت ناکامی

پرسپولیسی‌ها بر خلاف سال‌های گذشته، امسال عملکرد ضعیفی هم در لیگ و هم در جام حذفی داشتند و نتوانستند انتظارات هواداران‌شان را برآورده کنند؛ اما مدیران و مربیان این تیم به جای اینکه دلایل اصلی عدم نتیجه‌گیری تیم‌شان را پیدا کنند تلاش کردند با فرار رو به جلو و صحبت از دست‌های پشت پرده از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. اظهارات گل‌محمدی، پیروانی و حتی مطهری بیشتر از اینکه با واقعیت‌ها همخوانی داشته باشد، شبیه کل‌کل‌هایی است که در بین هواداران کم‌سن و سال رواج دارد.

رضا درویش که به تازگی مدیریت باشگاه پرسپولیس را بر عهده گرفته هم خیلی زود الفبای فرار از مسئولیت را آموخت و به جای پرداختن به مسائل و مشکلات اصلی پرسپولیس صحبت از دست‌های پشت پرده می‌کند. اگر اتهاماتی که پرسپولیسی‌ها عنوان می‌کنند واقعیت داشته باشد همه قهرمانی‌های این تیم در سال‌های گذشته هم زیر سوال می‌رود. در آن زمان مدیران و مسئولان استقلال مدام می‌گفتند که قهرمانی‌های پرسپولیس به خاطر حمایت وزیر وقت ورزش بوده است و پرسپولیسی‌ها هم این اتهامات را خنده‌دار عنوان می‌کردند و به کنایه می‌گفتند که «حتما وزیر ورزش برای ما گلزنی می‌کند.» حال چگونه است که به خاطر ناکامی‌هایشان زمین و زمان را مقصر می‌دانند و مدام از توطئه‌ای صحبت می‌کنند که واقعیت عینی ندارد؟

چه کسانی پرسپولیس را زمینگیر کردند؟/ رونمایی از مقصران جذب بازیکنان فله‌ای و متوهمان توطئه

استقلال، عامل بحران پرسپولیس

با وجود اینکه پرسپولیس در فصل جاری با مشکلات زیادی روبرو است اما به لحاظ نتیجه‌گیری عملکرد چندان بدی در لیگ نداشته است. این تیم در ۲۴ بازی خود ۵۰ امتیاز کسب کرده که با این میزان امتیاز کسب شده در سال‌های گذشته می‌شد مدعی قهرمانی بود؛ اما استقلالی‌ها امسال نتایج خارق‌العاده‌ای کسب کرده‌اند و بدون اینکه حتی یک شکست هم متحمل شده باشند ۵۶ امتیازی هستند. شاید اگر استقلالی‌ها چنین عملکردی نداشتند در حال حاضر قرمزپوشان با همین میزان امتیاز کسب شده می‌توانستند بر صدر جدول تکیه بزنند.

چه کسانی پرسپولیس را زمینگیر کردند؟/ رونمایی از مقصران جذب بازیکنان فله‌ای و متوهمان توطئه

قهر در اوج بحران‌ها

یکی از مهمترین مسائلی که پرسپولیسی‌ها دچار آن شده‌اند قهرهای گاه و بیگاه یحیی گل‌محمدی است. او دقیقا در روزهایی که باید در کنار تیم باشد و نقش حامی را برای بازیکنانش بازی کند، به حالت قهر می‌رود و چند روزی ناپدید می‌شود و در نهایت به تیم بازمی‌گردد. این قهرهای گل‌محمدی برای او تبدیل به عادت شده و نه تنها تاثیری در حل بحران‌های این تیم ندارد که خودش به تنهایی یک بحران است. به نظر می‌رسد گل‌محمدی هنوز متوجه جایگاهی که دارد نیست. او به عنوان سرمربی پرسپولیس موظف است تحت هر شرایطی ایستادگی کند و برای موفقیت تیمش بجنگد. اگر واقعا قصدی برای ادامه کار در پرسپولیس ندارد یک بار برای همیشه برود و البته دیگر خبری از بازگشت نباشد.

چه کسانی پرسپولیس را زمینگیر کردند؟/ رونمایی از مقصران جذب بازیکنان فله‌ای و متوهمان توطئه

راه نجات پرسپولیس چیست؟

کار پرسپولیس در فصل جاری به پایان رسیده و مدیریت این باشگاه باید از همین حالا برای فصل آینده چاره‌اندیشی کند. پرسپولیس نیاز به مربی همچون برانکو دارد تا یکبار دیگر از بنیان ساخته شود و بازیکنان بی‌کیفیت این تیم که تعدادشان هم کم نیست از این تیم کنار گذاشته شوند. هر چند تا زمانی که مدیریت باشگاه با مشکلات عدیده‌ای روبرو است تغییر کادرفنی هم نمی‌تواند چاره‌ساز باشد. ضمن اینکه پرسپولیس باید به آرامش برسد تا بتواند در مسیر اصلاح خود گام بردارد؛ اما با حضور افرادی همچون افشین پیروانی که با اظهارات‌شان تنور حواشی را داغ نگه می‌دارند این آرامش به دست نمی‌آید. وظیفه سرپرست تیم هر چه باشد قطعا انجام کل‌کل‌های هواداری نیست. به همین خاطر باید فردی به عنوان سرپرست پرسپولیس انتخاب شود که شخصیتش در جهت از بین بردن حواشی باشد؛ و نه دامن زدن به آنها.

با همه این تفاسیر پرسپولیس می‌تواند یکبار دیگر روزهای خوب خود را تکرار کند؛ به شرط اینکه از نو ساخته شود و همه عواملی که باعث مشکلاتش شده است را از خود دور کند. این تیم به دوران پیش از برانکو بازگشته و اگر در سال‌های پس از جدایی برانکو نتیجه گرفته به خاطر ارثیه این مربی بوده است. به همین خاطر نجات پرسپولیس تنها یک راه دارد و آن هم تغییر و تحول در همه ابعاد است.

ارسال نظر