رمضان، ماه عشق و ایمان

رمضان، ماه عشق و ایمان و رسیدن به قرب الهی با سرعت و شتاب در حال سپری شدن بوده و از دست دادن لحظات گرانبهایش تاسف‌آور خواهد بود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، ماه مهمانی خدا شب ها و روزها و لحظات با برکتی را در خود جای داده و شکوه و عظمت آن  را نمی شود با سالهای عمر انسان عوض کرد.
در این ماه بزرگ و با برکت قرآن نازل شده و شب لیله القدر در آن قرار دارد که از هزار ماه "بیش از ۸۳ سال" طاعت و بندگی خداوند بالاتر است.
انس گرفتن با این ماه با عظمت و کلام الهی و ذکر و دعا و شب زنده داری و عبادت خالصانه سبب کامیابی انسان مومن و مسلمان و روزه داران در دنیا و آخرت می شود.
بعد از گذشت دو سال از محدودیت های کرونایی شاهد رونق گرفتن صف های نمازگزاران در مساجد خاش سیستان و بلوچستان هستیم و مردم مومن و روزه دار خود را برای برپایی جشن های با عظمت ختم قرآن کریم آماده می کنند.
مردم مومن و متدین شهرستان خاش سیستان و بلوچستان مانند سایر هم وطنان مومن و مسلمان ایرانی آداب و رسوم ویژه ای در ماه مبارک رمضان دارند.
همه ساله مردم شهرستان مرزی خاش در آستانه ماه های مبارک شعبان و رمضان با گرفتن روزه های مستحبی، غبارروی و عطرافشانی مساجد، آغاز جلسات ترجمه و تفسیر قرآن کریم و خرید مایحتاج ماه مبارک رمضان با آمادگی کامل به استقبال ماه میهمانی خدا می روند.
خواندن نماز ۲۰ رکعتی تراویح که هم اکنون در حدود ۳۰۰ مسجد این شهرستان با بهره گیری از حدود پانصد حافظ و قاری قرآن کریم اقامه می شود، یکی از سنت هایی است که از دیرباز تاکنون در این منطقه رواج داشته و مردم اهل سنت به آن پایبند هستند.
نماز تراویح بعد از ادای فریضه ی عشا به صورت نمازهای دو رکعتی و در ۲۰ رکعت خوانده می شود و در طول شب های ماه مبارک رمضان، حافظان کلام وحی در این نماز به تلاوت قرآن کریم می پردازند و در دهه آخر ماه مبارک رمضان، جشن های ویژه ختم کتاب آسمانی قرآن کریم در مساجد برگزار می شود.
نوای دلنشین تلاوت قرآن کریم توسط حافظان این کتاب الهی در ماه مبارک رمضان به ویژه شب های پرفیض این ماه بزرگ الهی در نقاط مختلف شهرستان خاش طنین انداز است.
مردم مومن و روزه‌دار شهرستان خاش در شب هفدهم ماه پر خیر و برکت رمضان اجتماعی باشکوه و عظیم را در مسجد جامع تشکیل می دهند و مراسم ختم قرآن کریم در نمازهای تراویح در مساجد بزرگ این شهرستان"بویژه مساجد جامع الخلیل، حنفاء و توحیدیه در شب ۲۹ رمضان برگزار می شود.
در این آیین معنوی علاوه بر حضور علمای شاخص استان و مدیران و مدرسان حوزه های علمیه اهل سنت و مسوولان اقشار مختلف مردم شهرستان خاش شرکت می کنند و دوره های ترجمه و تفسیر قرآن کریم و روخوانی و روان خوانی قرآن کریم در مساجد و مدارس علوم دینی نیز برپاست.
ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه فرصتی ارزشمند برای خودسازی و تزکیه نفس به حساب می آید عاملی مهم برای نمایش وحدت و همدلی بین شیعه و سنی در خاش است.
در ماه با برکت و پر فضیلت رمضان قشرهای مختلف مردم مومن و روزه دار شیعه و سنی شهرستان خاش کنار همدیگر قرار می گیرند و اتحاد و همبستگی خود را به نمایش می گذارند.
صفوف مستحکم نماز، آیین های زیبا و سنت پسندیده افطاری دادن روزه داران، اطعام ایتام و نیازمندان در کنار شرکت در محافل معنوی انس با قرآن کریم و دوره های تفسیر کلام الهی و نیز آیین های ختم قرآن در شهرستان خاش سبب تقویت همدلی و یکپارچگی امت اسلام شده است.
حضور پرشور و سرشار از صفا و صمیمیت امامان جمعه و جماعات شیعه و سنی، مدیران و مدرسان حوزه های علمیه، مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی، سران قبائل، طوائف و معتمدان در آئین های مختلف نشان می‌دهد که در خاش مردم با بصیرت و آگاه و هوشیار این شهرستان روحیه مبارزه طلبی با بیگانگان و حفظ ارزشهای اسلامی و دشمن شناسی را همچنان در خود حفظ و تقویت کرده اند.
حضور نمازگزاران روزه دار در مساجد در وقت افطار از دیگر سنت های حسنه ای است که اکثر مردم شهرستان خاش به آن پایبندند.
مردم این شهرستان روزه خود را با آب، خرما، حلوای خرما، آب شربت، چلبکی (نوعی نان که توسط خانم های خانه دار با خمیر آرد، روغن و شکر پخت می شود) زولبیا، بامیه و نان گرم افطار می کنند.
خوراک آش، سوپ، آبگوشت، قورمه سبزی، خوراک بنه و ماست کشک از مهم ترین غذاهایی است که مردم شهرستان خاش در وقت افطار و سحر استفاده می کنند.
نواختن طبل و خواندن اشعار ویژه در وقت سحر از رسوم گذشته مردم این دیار بوده که تا حدود ۲۰ سال قبل در این شهرستان رواج داشته اما امروزه این رسم منسوخ شده و مردم اکنون با صوت قرآن کریم که از برخی مساجد پخش می شود، زنگ ساعت، تنظیم تلویزیون و زنگ تلفن و غیره در وقت سحر بیدار می شوند و یا اینکه همسایه ها و آشنایان فامیل با کوبیدن درب منازل، مردم را برای صرف سحری بیدار می کنند.
مردم شهرستان خاش همچنین در آستانه عید سعید فطر در بازارهای شهر حضور یافته و اقدام به خرید کفش و لباس نو برای پوشیدن در روز عید فطر می کنند و نماز عید سعید فطر نیز در مصلی های بزرگ و با شکوه خاصی اقامه می شود.
کمک به فقرا و نیازمندان، حضور پررنگ تر از گذشته در مساجد، تلاوت قرآن کریم، پرداخت زکات و صدقات فطریه، دوری از خوردن و نوشیدن، حضور بر سر مزارها و ذکر فاتحه برای مردگان از دیگر رسوم مردم شهرستان خاش در ماه مبارک رمضان و روز عید سعید فطر است.
امام جمعه و رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خاش گفت: ماه مبارک رمضان دارای بالاترین فضائل و برکات بوده که بهره گرفتن از ظرفیت های این ماه با عظمت و انجام عبادت و بندگی خاضعانه پروردگار متعال سبب ایجاد نشاط و سرزندگی در انسان مومن و مسلمان می شود.
حجت الاسلام غلامرضا دهقان افزود: روزها و شب ها و ساعات نورانی و با برکت رمضان از بهترین روزها، شب ها و ساعات عمر مسلمانان به شمار می روند.
وی بیان کرد: در این ماه با عظمت خداوند، خیرات، برکات و رحمت های الهی بر روزه داران نازل شده و خداوند متعال با مغفرت مومنان، جنت را به آنان هدیه می کند.
امام جمعه خاش اظهار داشت: فرستادن صلوات بر پیامبر اسلام(ص)، تلاوت قرآن کریم، به جا آوردن نوافل و نمازهای مستحبی، استغفار کردن، دعا خواندن، اکرام مومنان، یتیمان و صله ارحام، پرداخت زکات و صدقات، داشتن اخلاق نیکو، افطار دادن به روزه داران، آسان گرفتن بر زیردستان، نگهداری چشم، گوش و زبان از محرمات و یاد آوری آخرت از آداب ماه مبارک رمضان محسوب می شوند.
امام جمعه اهل سنت خاش نیز گفت: توجه به احکام و مبانی دینی و اطاعت و بندگی خداوند و تلاش برای حفظ شعائر دینی و مذهبی در ماه مبارک رمضان از ویژگی های بارز امت اسلامی و بندگان صالح و مقبول ذات حضرت احدیت است.
مولوی محمدعلی شهنوازی تاکید کرد: دور شدن از اعمال زشت و خلاف شریعت دینی اعم از دروغ گویی، زنا و فحشا، اجتناب از خوردن و نوشیدن، دور شدن از تهمت و غیبت، گوش دادن به آیات کلام الهی در مساجد و منازل، برپایی نمازهای آخر شب و حضور در قبرستانها و خواندن فاتحه برای اموات از جمله اعمال حسنه مردم خاش است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش نیز گفت: مردم این شهرستان روزه خود را با خرما و یا آب افطار می کنند و معتقدند افطار با آب و خرما از سنت های بر جای مانده از پیامبران و بزرگان دین است.
ملک مسعود ریگی بیان کرد: مردم برای افطار و سحر خود از آبگوشت، عدس پلو، قورمه سبزی، کشک، برنج و خورشت، ماست و در فصل سرما از آش رشته و غذاهای دیگر استفاده می کنند.
او گفت: در گذشته صدا زدن از مناره مساجد، سحر خوانی برای بیدار کردن مردم در هنگام سحر رواج داشت و افراد محل به نوبت هر شب همسایه ها را بیدار می کردند.
در ماه مبارک رمضان در خاش بازار برخی صنوف از جمله شیرینی، میوه و سبزی فروشی ها، قصابی ها و مرغ فروشی ها و فروشندگان مواد لبنی و در اواخر ماه نیز بازار خیاطان، کفش فروشی ها و قنادی ها برای خرید عید داغ است.
همان گونه که مردم خاش با شادی و نشاط و برپایی آیین های مختلف از ماه مبارک رمضان استقبال می کنند در روزهای پایانی این ماه نیز با حالاتی خاص و برپایی آیین های ختم قرآن کریم و خواندن 'سرودهای الوداع' این ماه بزرگ را بدرقه می کنند.
مردم شهرستان خاش در روز عید فطر هم با شکوه خاصی نماز عید را برپا می دارند و پس از آن به دید و بازدید، زیارت اهل قبور و طلب بخشش و دعای خیر از عالمان و بزرگان فامیل می روند.​

ارسال نظر