۸۰ نوآوری در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه حداقل ۸۰ نوآوری و ابتکار در ۴۵ بخش نمایشگاه قرآن کریم خبر داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا معاف در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: با همکاری نهادها و شخصیت‌ها در نمایشگاه امسال بیش از ۸۰ نوآوری و خلاقیت ارائه می شود در حالی که طی دو ماه این برنامه ریزی ها صورت گرفته است.

وی گفت: نمایشگاه امسال در ۴۰ هزار متر مربع و در ۴۵ بخش تشکیل شده و از حدود ۲ ماه پیش که مجوز ستاد کرونا صادر شده تا افتتاح نمایشگاه را می توان رکورد خوبی دانست که برنامه ریزی های دقیقی انجام گرفته است.

معاف افزود: بزرگترین رویداد دینی کشور به ایستگاه بیست و نهم رسید و این مسئله نشان دهنده اهتمام نظام به امر قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی و توجه به فعالیت های قرآنی است.

وی از این رویداد به عنوان تفرجگاه دینی مردم یاد کرد و گفت: یکی از سیاست‌های نمایشگاه امسال این است که محیطی با نشاط تر و خانواده گراتر داشته باشیم.

وی با اشاره به تعطیلی دو ساله نمایشگاه قرآن به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: کرونا آسیب  های بسیاری به فرهنگ و هنر وارد کرد و به دستور رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه قرآن و کتاب امسال از حالت مجازی خارج و به صورت حضوری برگزار شود.

رییس نمایشگاه قرآن از این رویداد به عنوان تفرجگاه دینی مردم یاد کرد و گفت: یکی از سیاست‌های نمایشگاه امسال این است که محیطی با نشاط تر، گرمتر و خانواده گراتر در خدمت مردم داشته باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمایشگاه قرآن از شنبه ۱۴ ماه رمضان ۲۷ فروردین شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) به مدت تقریبا دو هفته تا جمعه نهم اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه در مصلای امام خمینی پذیرای علاقمندان به قرآن خواهد بود.

معاف با بیان علت نامگذاری شعار نمایشگاه گفت:جامعه امروز بیش از هر چیز به امید و امیدآفرینی و یاس زدایی نیاز دارد و به همین دلیل شعار نمایشگاه قرآن کتاب امید و آرامش نام گرفت. چون قرآن کتاب امید است. 

وی افزود: یکی از فضاهای مورد توجه در نمایشگاه امسال توجه به ابعاد قرآنی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بود که تحت عنوان امین قرآنی رهبر قرآنی به آن پرداخته می شود. بخش فرهنگ دانش بنیان و فضای سایبری و مجازی با کار جهادی دوستان لبیکی به شعال سال رهبر انقلاب است. 

معاف از برگزاری نمایشگاه مجازی همزمان با نمایشگاه حضوری خبر داد تا کسانی که به دلیل مسافرت از شهرستان خود نتوانند حضور پیدا کنند یا به دلیل بیماری کرونا 

 خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهوری معرفی می شوند

وی اضافه کرد: یکی از نوآوری های نمایشگاه امسال معرفی خادمان نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار معرفی خادمان قرآن کریم است. البته بیست و ششمین دوره معرفی خادمان قرآن کریم را با حضور رئیس جمهوری در اختتامیه خواهیم داشت. 

معاف افزود: تاکنون بیش از دو هزار نامزد از موسسات و مجموعه های مردمی معرفی شده و در کمیته های تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته اند و این خادمان در اختتامیه مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. 

وی درباره بخش نوجوان گفت: بیش از ۳۶ میلیون نوجوان و جوان در فضای بازی های مرتبط با سنین خود هستند و در تلاش هستیم تا پیوندی میان حوزه بازی با قرآن و عترت ایجاد کنیم. لذا تمرکز در حوزه بازی هاست و نوجوانان می توانند در فضای بازی ها قرار گیرند و حدود ۱۵ بازی دینی و ارزشی که از نظر فناوری در رده بالایی قرار دارد در اختیار نوجوانان قرار می گیرد. 

به گفته معاف بخش باغ آیات برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله در یک فضای تعاملی و کودکانه با هشت فضای محتوایی روبرو می شوند و با مباحثی همچون نماز و بازی های قرآنی آشنا می شوند. 

وی افزود: پویش ستاره های زمین برای ترویج جلسات خانگی قرآن که با هماهنگی جامعه فرهنگی قرآنی عصر این پویش در حال شکل گیری و فعالیت است و در نمایشگاه یک فضای جذابی از یک محیط نمونه جلسات خانگی قرآن ایجاد می کنیم. 

رئیس نمایشگاه قرآن ادامه داد: بخش مسجدجامعه پرداز و تمدن ساز در فضای به میزان سه هزار مترمربع در نظر گرفته شده و طراحی عملیاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که با نمادهای تمدنی و فرهنگی در ارتباط بین مسجد با جامعه پردازی ارائه خواهد شد. 

وی با بیان این که بخش مشاوره های قرآن بنیان با حضور اساتید با تجربه در یک محیطی گسترده برگزار خواهد شد از حضور وزارت میراث فرهنگی در نمایشگاه تجلیل کرد که در بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی در فضای دو هزار متر مربع برگزار می شود و دارندگان نشان های یک هنری صنایع دستی در نمایشگاه حضور پیدا می کنند. به همین دلیل امسال بخش هنر را به هنرهای نمایشی و تجسمی و هنرهای صنایع دستی با ۵۷ حوزه تقسیم شده است.

معاف گفت: بخش بین الملل با توجه به شرایط کرونا و ممنوعیت دعوت از بعضی شخصیت های بین المللی قرار شد در قالب وبینارهای بین المللی ۲۰ نشست طراحی و برگزار شود که در زمینه های وحدت اسلامی، همگرایی کشورهای اسلامی در موضوع فلسطین، دیپلماسی قرآنی و حمایت از ملت فلسطین، یمن و جنبش های اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

وی تاکید کرد: دولت رئیسی اهتمام ویژه ای به مساله سیاست خارجی و دیپلماسی در ارتباط با همه همسایگان دارند و بیشتر همسایگان ما کشورهای اسلامی هستند و از طرف دیگرباید به ظرفیت ویژه این کشورها توجه کرد و امیدواریم نشست های خوبی داشته باشیم. 

معاف ادامه داد: در بخش نشر مکتوب و دیجیتال حدود ۱۰۰ ناشر مرتبط حضور پیدا خواهند کرد و اکنون در حال تحویل غرفه های خود هستند. حدود دو هفته بعد از نمایشگاه قرآن شاهد برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب خواهیم بود. نمایشگاه های مجازی سال گذشته حتی ۱۰ درصد اقتصاد نشر را جبران نکرد و اولین مجموعه هایی که از حضوری شدن نمایشگاه قرآن و کتاب استقبال کردند، ناشران بودند. 

معاون وزیر فرهنگ افزود: در بخش نهادهای دولتی و حاکمیتی بسیاری از نهادهایی که در حوزه قرآن تلاش می کنند مانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای عالی قرآن، سازمان دارالقرآن الکریم، مرکز قرانی سازمان اوقاف و سازمان حج و زیارت و آستان قدس رضوی دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و برنامه های قوی خود را به نمایشگاه برسانند. 

همایش موسسات قرآنی برگزار می شود

معاف با اشاره به اهمیت بخش نهادها و موسسات مردمی قرآنی گفت: این موسسات تربیت ۱۰ میلیون حافظ و ترویج فرهنگ قرآن را به عهده دارند و قرار است بزرگترین همایش موسسات قرآنی مردمی کشور در اولین روز نمایشگاه با حضور صدها موسسه مردمی در نمایشگاه برگزار شود. 

وی افزود: در بخش عفاف و حجاب طرح هایی همچون چادر اولی ها و حجاب اولی ها و نذر حجاب وجود دارد. در گذشته انتقادی به بخش عفاف و حجاب وارد بود که این بخش حالت فروشگاهی داشت. امسال بخش مجزایی با همکاری شورای فرهنگ عمومی و کارگروه مد و لباس به فرهنگسازی عفاف و حجاب می پردازند که به مردان و زنان اختصاص دارد. 

معاف افزود: در نمایشگاه امسال علاقه مندان به مدت سه روز فرصت دارند ایده های خلاقانه فرهنگی و هنری خود را در یک فرایند استارتاپی ارائه دهند. بخشی دیگر به عنوان لگوهای فرهنگی به پدران و مادران اختصاص دارد و در جریان محصولاتی قرار می گیرند که در فضای مجازی و در فضای تعلیم و تربیت و رسانه در اختیار فرزندان آنها قرار می گیرد، چه آثار مثبت و منفی برای فرزندان آنها خواهد داشت. 

رئیس نمایشگاه قرآن افزود: یک بخش دیگر مربوط به آواها و سروده ها و نغمات دینی و قرآنی است که می توانند آثار خود را ارائه دهند و به شکل ویژه در رسانه ها مورد توجه قرار خواهند گرفت. 

مرکز ملی ترجمه قرآن رونمایی می شود

معاف با اشاره به برپایی بخش ترجمه قرآن گفت: مرکز ترجمه به شکل منظم در دولت و نظام وجود ندارد و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و همانگونه که مرکز طبع و نشر به امر رسم الخط و چاپ قرآن توجه دارد مرکزی نیز برای ترجمه قرآن در وزارت فرهنگ تاسیس شده و در نمایشگاه رونمایی خواهد شد. 

بخش دانشگاهی، بخش سفیران دعوت، بخش آموزش های نوین و بخش راه یافتگان از دیگر بخش های نمایشگاه است که معاف توضیحاتی در این زمینه ارائه داد و هنگام رونمایی از سه پوستر این نمایشگاه گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مرد میدان قرآن است و با رونمایی از این پوسترها تلاش می کنیم تا نمایشگاه حال و هوای حاج قاسم را داشته باشد و در فضای رسانه ای حالت تقدیر و تجلیل از این شخصیت با عظمت و اسطوره ای ملت ایران دیده شود. 

محمدمهدی عزیززاده قائم مقام نمایشگاه قرآن نیز توضیحاتی درباره نمایشگاه مجازی داد و گفت: این نمایشگاه به سمت تصویرسازی و بازنمایی زیست مومنانه بر اساس آیات قرآن است حرکت خواهد کرد.

وی افزود: امسال همزمان با نمایشگاه حضوری نمایشگاه مجازی بر بستر سایت آغاز به کار خواهد کرد. در این نمایشگاه علاوه بر تمام فعالیت های ارائه شده، در بستر فضای مجازی نیز قابل دسترسی خواهد بود و امسال برای اولین بار تلویزیون اینترنتتی بر بستر برخی رسانه ها ایجاد می شود و محافل و نشست هایی که در نمایشگاه برگزار می شود، در فضای مجازی نیز قابل استفاده خواهد بود.

ارسال نظر