یک میلیون آواره سومالی ماه رمضان را در فجیع‌ترین شرایط سر می‌کنند

در زمان کنونی بیش از یک میلیون آواره سومالیایی بویژه در کمپ‌های خارج از پایتخت با سخت‌ترین شرایط زندگی در ماه مبارک رمضان سپری می‌کنند، به گونه‌ای که از تامین کمترین نیازمندی‌های خود نیز ناتوان هستند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تارنمای خبری «العربی الجدید» در مطلبی نوشت: این آواره‌ها با تراژدی‌های سخت زندگی مواجه هستند که آنها را حتی از تامین تمامی ضرورت‌های ماه رمضان هم ناتوان کرده است. مقادیر غذایی ناچیز و برای آنها ناکافی است.
آوارگانی که در کمپ‌های تصادفی در خارج از موگادیشو پایتخت سومالی زندگی می‌کنند؛ با جیب‌های خالی و تورم بیش از ۵۰ درصدی ماه رمضان را سپری می‌کنند و این مساله رنج و سختی آنها را به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.
چرا که قیمت مواد ضروری غذایی، انواع کالاهای مصرفی و مایحتاج اولیه در ماه رمضان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت. از جمله حبوبات که قیمت آن با کمتر از یک دلار به دو دلار افزایش یافت و قیمت چند کالای خوراکی وارداتی دیگر هم مانند برنج و ماکارونی که از یک دلار بالاتر رفت.

هر دلار آمریکا بر اساس نرخ مبادله‌ای در بازار سومالی معادل ۲۵ هزار شیلینگ است. وضعیت بد معیشتی که پیشتر، آوارگان سومالیایی داشتند با این افزایش جنون آمیز قیمت‌ها بدتر شد به گونه‌ای که آنها حتی از تقسیم غذای اندک در دسترس برای افطار و سحری هم عاجز ماندند.
شرایط بدتری پس از این هم برای آوارگان سومالی در پیش است و آن در فصل تابستان است که با توجه به قیمت حدود نیم دلاری هر کیلووات برق، آنها را در معرض گرمای شدید خورشید در طول روز و سختی‌های آن قرار خواهد داد.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی هشدار داده که سومالی در حال حاضر در نتیجه خشکسالی، قیمت بالای مواد غذایی و عدم ارسال کمک‌های بشردوستانه با خطر قحطی مواجه است.

یک میلیون آواره سومالی ماه رمضان را در فجیع‌ترین شرایط سر می‌کنند

«استفان دوجاریک» گفت: انتظار داریم که ۶ منطقه از سومالی از هم اکنون تا ژوئن آینده در صورت ادامه بارش کم باران با خطر قحطی و گرسنگی مواجه شود.

وی اضافه کرد: خشکسالی در سراسر سومالی رو به وخامت است و برآورد می‌شود که ۴. ۹ میلیون نفر از جمله ۷۱۹ هزار آواره داخلی تحت تاثیر قرار گیرند. همچنین ناامنی غذایی حاد از ابتدای سال به طور قابل توجهی در این کشور افزایش یافته است.
سخنگوی آنتونیو گوترش همچنین گفت: بیش از ۸۰ درصد منابع آبی سومالی در حال خشک شدن است و سطح آب رودخانه‌های شابل و جوبا به پایین‌ترین حد تاریخی خود رسیده است.
به گفته این سخنگوی سازمان ملل، برآوردها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۳. ۵ میلیون نفر به آب کافی دسترسی ندارند.
دوجاریک همچنین گفت که پیش بینی می‌شود بیش از ۱. ۴ میلیون کودک زیر پنج سال امسال از سوء تغذیه حاد رنج ببرند.
پیش‌تر برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده بود که خشکسالی حدود ۱۳ میلیون نفر را در شاخ آفریقا با گرسنگی شدید مواجه کرده است.
بر اساس این گزارش، مردم در مناطقی چون سومالی، اتیوپی و کنیا با شدیدترین خشکسالی ثبت شده از سال ۱۹۸۱ مواجه هستند. این آژانس خواستار کمک فوری برای جلوگیری از وقوع بحران بزرگ انسانی در این کشورها شد.
به گفته کنسرسیوم غیردولتی سومالی، در این کشور که در همسایگی اتیوپی قرار دارد، بیش از ۷ میلیون نفر به کمک فوری نیاز دارند.

ارسال نظر