مظفری: آنهایی که در گذشته محروم شدند، حالا ناظر کمیته داوران هستند

پیشکسوت داوری ایران با اشاره به اینکه فساد در عرصه داوری وجود دارد گفت: افرادی را می‌شناسم که در گذشته محروم شدند اما حالا به عنوان ناظر به کمیته داوران می‌روند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،نوید مظفری  اعتراضات اخیر به داوری را تا حدی درست دانست و اظهار داشت: در چند سال اخیر داوری ما نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و پسرفت زیادی هم داشته است، زیرا دوستان در کمیته داوران نتوانسته‌اند روی افرادی برنامه‌ریزی کنند تا جایگزین بزرگانی مثل علیرضا فغانی شوند.

وی ادامه داد: البته در هفته‌های اخیر اوضاع بسیار حساس و فشارهای زیادی هم روی مربیان است که باعث شده این اشتباهات داوری را دست‌آویزی برای نجات از زیر بار هجمه‌ها کنند زیرا هر اشتباه، دلیل انتقادهای شدیدی می‌شود.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان با اشاره به مشکلات داوری درباره برخورد با این مسائل گفت: به نظرم فدراسیون انقدر مشکلات دارد که این مسائل برایشان کوچک است و وقت رسیدگی به آن‌ها را ندارند. قبلا سخت‌گیری‌ها زیاد بود و احکام به سادگی به نام افراد صادر نمی‌شد اما حالا سختگیری‌ها کافی نیست.

مظفری دلیل کمبود ستارگان داوری در نسل جدید را اینطور بیان کرد: این نکته بسیار مهم است که ستارگان ما در نسل‌های قبلی به علت حمایت فدراسیون پیشرفت نکردند بلکه استعداد درونی خود این افراد باعث رشد و پیشرفتشان شد. مشکلات ما به خاطر ضعف در فیلترهای ورود و سیر روند افراد است. مثلا هدف یک داور بین المللی شدن است اما برای مثال اسامی لیست ارائه شده به فیفا هیچ تغییری نسبت به سال قبل نداشت که این کاملا غیر ممکن است و این مسئله انگیزه نفرات دیگر را از بین می‌برد.

پیشکسوت داوری کشورمان برخی مشکلات داوری را برشمرد و اظهار داشت: انگیزه مالی بین داوران بی‌ارزش‌ترین موضوع است و هیچگاه کمرنگی و ضعف داوری به این علت نیست. داوران ما در استان‌ها دچار عدم توجه هستند و استعداد آن‌ها دیده نمی‌شود و برای پیشرفت نیاز به رابطه و لابی دارند. روند ارتقای داوران مشکل دارد و چارچوب درستی برایش ساخته نشده است. مثلا داوران با گذر زمان پیشرفت می‌کنند و مدارک بالاتر را دریافت می‌کنند و اصلا به علم، تجربه و هنر آن‌ها توجه نمی‌شود. عده‌ای سیستم VAR را بهانه می‌کنند و می‌گویند ما امکانات نداریم اما مگر کشوری مثل انگلستان که این سیستم را دارد، چند بار در یک فصل از آن استفاده می‌کند؟ 

وی نظرش را درباره فسادهای عرصه داوری اینطور بیان کرد:‌ کمیته داوران قانون را رعایت نمی‌کند پس چگونه از بقیه انتظار رعایت قانون را داشته باشد؟ ریاست یا سرپرست کمیته نباید جزو تشکیلات فوتبالی باشد اما متاسفانه برخلاف قانون عمل می‌شود که فسادهای زیادی به همراه خود دارد. از آلمان قانونمندتر سراغ ندارم. در آنجا اگر فساد داوری ثابت شود، نه تنها او بلکه تمام داورانی که احساس شود در این امر دست داشته‌اند را محروم می‌کنند اما در ایران کسانی را می‌شناسم که محروم شدند ولی باز هم به عنوان ناظر به کمیته برمی‌گردند. این کار نه تنها روحیه داوران ما را تضعیف می‌کند بلکه نشان می‌دهد با فساد، هیچ تنبیهی در انتظار خطاکاران نیست.

ارسال نظر