لغو مجوز ۶۵ موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور

معاون بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، از لغو مجوز ۶۵ موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور در چند سال گذشته خبر داد و گفت: از ۲۵۰ موسسه اعزام به خارج از کشور در حال‌ حاضر حدود ۱۸۵ مؤسسه فعال هستند و مابقی به دلیل تخلف لغو مجوز شدند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تحقیقات و فناوری محمدجواد سلمانپور درباره آخرین وضعیت فعالیت مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور اظهار داشت: مؤسسات اعزام دانشجو به خارج، طبق مقررات و ضوابطی که مصوب هیأت وزیران است، باید طی فرایندی مدارک خود را تکمیل کنند و مراحلی را طی کنند تا سازمان امور دانشجویان مجوز تأسیس و فعالیت برای این مؤسسات صادر کند.

لغو و تعلیق مجوز مؤسسات غیرمجاز اعزام دانشجو 

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر ۲۵۰ مؤسسه اعزام دانشجو به خارج فعال بودند که برخی از آن‌ها تخلفات متعددی داشته‌اند، بنابراین مجوز فعالیت برخی از آن‌ها لغو شده یا به حالت تعلیق درآمده است. در حال حاضر نیز ممکن است موسساتی به‌ صورت غیرمجاز یا غیرقانونی هنوز فعالیت داشته باشند که اگر مطلع شویم از طریق اهرم‌های قانونی جلوی فعالیت آن‌ها را خواهیم گرفت اما مساله مهم این است که متقاضیان اعزام به خارج برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، باید ابتدا قانونی بودن این مؤسسات را دنبال کنند.

معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان به متقاضیان توصیه کرد: به‌هیچ‌وجه از طریق موسساتی که مجوز قانونی ندارند یا غیرقانونی هستند، اقدام نکرده و مشاوره نگیرند، چراکه کمترین ضرر آن این است که اگر مشکل و اختلافی پیدا کردند، سازمان امور دانشجویان نمی‌توانند از آن‌ها حمایت کند.

وی افزود: برخی از این مؤسسات غیرقانونی، متأسفانه اطلاعات نادرست و غلطی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، به‌ عنوان مثال متقاضی ایرانی را به طرف دانشگاه‌هایی که از نظر سازمان امور دانشجویان اعتبار ندارد، هدایت می‌کنند و این دانشجویان مشغول تحصیل می‌شوند و سپس مشاهده می‌کنند که این دانشگاه‌ها از نظر علمی ضعیف هستند پس سرخورده می‌شوند و لطمه‌های زیادی می‌خورند یا اینکه بدون توجه به ضعف علمی آن دانشگاه ادامه تحصیل داده و فارغ‌التحصیل می‌شوند سپس مدرک خود را به ایران می‌آورند و مواجه می‌شوند با عدم ارزشیابی مدرک و این مساله که دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اند، اعتبار ندارد و در واقع هم عمر و هم پول خود را تلف کرده‌ اند.

سلمانپور افزود: بنابراین توصیه اکید ما این است که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور از طریق این مؤسسات غیرقانونی اقدام نکنند. البته همین مؤسسات غیرقانونی نیز فضایی را که برای این افراد ترسیم می‌کنند، یک فضای غیرواقعی است، فضایی که ظاهرا یک فضای پرجاذبه خیال‌انگیز است و وقتی دانشجویان به آنجا مراجعه می‌کنند، می‌بینند که از این خبرها نیست.

دانشجویان در مقطع کارشناسی به خارج اعزام نشوند

معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان یادآور شد: توصیه ما به دانشجویان به‌ویژه در مقطع کارشناسی این است که برای تحصیل در این مقطع به خارج از کشور اعزام نشوند، چون به مشکلات متعددی برمی‌خورند، این در حالی است که تمام رشته‌ها بدون استثنا در داخل کشور در مقطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های داخل وجود دارد و قوی‌تر از خیلی از دانشگاه‌های خارجی و حتی هم‌رده با برخی از دانشگاه‌های معروف و ممتاز اروپایی است؛ بنابراین معقول نیست که در مقطع لیسانس اعزام شوند.

فعالیت ۱۸۵ مؤسسه اعزام دانشجو به خارج

وی درباره اینکه مجوز چه تعداد از این مؤسسات لغو شده است، توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۸۵ مؤسسه اعزام دانشجو فعال هستند که طی سال های اخیر از ۲۵۰ مؤسسه به ۱۸۵ مؤسسه رسیده‌ است و همچنین حدود ۳۰۰ تقاضای جدید برای تأسیس مؤسسه دریافت شده است که با توجه به سختی شرایط اخذ مجوز، با درخواست تعدادی موافقت شده و در مراحل راه اندازی مؤسسات اعزام جدید هستند.

رشد مؤسسات اعزام دانشجو به کشورهای شرقی

سلمانپور درباره اینکه درخواست‌های جدید اعزام دانشجو بیشتر به مقصد کدام کشورها است، گفت: درخواست‌ها متنوع است، با توجه به اینکه استقبال از کشورهای شرقی زیاد می‌شود، رشد متقاضی برای تأسیس مؤسسه برای اعزام به کشورهای شرقی رو به‌ افزایش است.

وی تاکید کرد: متقاضیان تحصیل در خارج از کشور که از طریق مؤسسات اعزام دانشجو اقدام می‌کنند، قبل از هر اقدامی ابتدا دانشگاه معتبری را از روی فهرست اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم انتخاب کنند سپس به فهرست مؤسسات خدماتی اعزام مجاز و غیرمجاز که در وب سایت اداره بورس دانشجویان خارج وزارت علوم منتشر شده است به آدرس http://scholarship.saorg.ir مراجعه کنند و هیچ آدرس دیگری را قبول نکنند.

سلمانپور ادامه داد: متقاضی باید بعد از اینکه از فهرست وزارت علوم، دانشگاه و سپس مؤسسه معتبر را انتخاب کرد، با مؤسسه تماس حاصل کند و مؤسسات موظف هستند اطلاعات و مشاوره لازم را ارائه دهند و فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه خارجی را توصیف کنند.

ارسال نظر