بی‌اعتمادی متخصصان ایرانی خارج از کشور نسبت به کار در داخل کمرنگ شده است

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس با اشاره به بازگشت ۳۰ نفر از متخصصان ایرانی مقیم خارج به کشورمان و راه اندازی شرکت های فناور در این مجموعه نوآوری گفت: جو بی اعتمادی موجود در بین متخصصان ایرانی خارج از کشور نسبت به کار و فعالیت در میهن خود تغییر کرده است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، امین رضا خالقیان اظهار کرد: در چند سال اخیر این افراد در پارک فناوری پردیس شرکت و مجموعه خود را راه اندازی کردند و عمده این ها کسب و کارشان موفق بوده است.

وی افزود: درحال حاضر تعدادی از افراد متخصص خارج از کشور که به کشور بازگشته اند موفق به عقد قراردادهای میلیاردی با بخش های مختلف دستگاه های اجرایی و صنایع بزرگ کشور شده اند و از محصولات شان در بخش های مختلف مانند حوزه نفت و گاز استفاده می شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس در عین حال اذعان داشت: البته طبیعتا یک تعداد نیز کسب و کارشان موفق نبوده است و شکست خوردند و راه اندازی کسب و کار دیگری را پیگیری کرده اند و البته بیشتر این افراد در ایران ماندگار شدند و در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به مزایای بازگشت تعدادی از متخصصان ایرانی خارج از کشور به ایران می گوید: بازگشت این افراد از طرفی دسترسی به دانش جدید را برای بسیاری از اساتید و دانشجویان محقق کرده و از طرف دیگر منجر به تسری فرهنگ کاری مناسب آنها به حوزه کسب و کار و دانش بنیان کشور شده است، فرهنگی که این افراد در کشورهای دیگر تجربه کرده اند.

 

بی‌اعتمادی متخصصان ایرانی خارج از کشور نسبت به کار در داخل کمرنگ شده است

خالقیان می گوید: هم اکنون بسیاری از متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور که به ایران بازگشته اند، در فضای کار اشتراکی و شتابندهنده های نوآوری به عنوان مربی و مشاور فعالیت می کنند.

وی در خصوص عملکرد پارک فناوری پردیس برای دعوت از نخبگان و متخصصان ایرانیان خارج به کشورمان خاطرنشان کرد: پارک فناوری پردیس چند سالی است که کار مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان پایگاه جذب ایرانیان متخصص غیرمقیم در خارج از کشور آغاز کرده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل پارک فناوری پردیس افزود: در واقع ما از طریق این پایگاه، از ایرانیان متخصص تحصیل کرده در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا که مقیم خارج بوده و در صدد بازگشت به کشور هستند یا کمتر از ۲ سال از بازگشت آنها به کشور می گذرد، در قالب راه اندازی شرکت های دانش بنیان در پارک فعالیت‌های فناورانه و حتی سخنرانی و برگزاری کارگاه های آموزشی حمایت می کنیم.

خالقیان تصریح کرد: این ۳۰ نفر از ایرانیان متخصص ایرانی غیرمقیم که به کشورمان بازگشته و در مجموعه مربوط به پارک فناوری پردیس مستقر شده اند، شرکت هایی در حوزه های نفت و گاز، تصفیه پساب و فاضلاب صنعتی، هوش مصنوعی و فناوری زیستی راه‌اندازی کرده اند.

وی با اشاره به همکاری مناسب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مراکز علمی و دانشگاهی مختلف از جمله دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک ها در موضوع بازگشت نخبگان به کشور افزود: البته هر یک از متخصصان ممکن است با اهداف متفاوتی از جمله به قصد سخنرانی علمی، اقامت دائم یا راه اندازی شرکت دانش بنیان و استارتاپی در حوزه فناوری های پیشرفته به کشور مراجعه کنند و سختی کار پارک فناوری پردیس نیز فراهم کردن بستر لازم برای جذب آنها است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل پارک فناوری پردیس در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر اتفاق بسیار خوبی رخ داده است و جو بی اعتمادی که در بین متخصصان ایرانی خارج از کشور وجود داشت، تغییر کرده و در حال حاضر بسیاری از آنها با اکوسیستم نوآوری ایران آشنا شده اند.

ارسال نظر