نشست بی‌نتیجه شورای امنیت درباره کره شمالی/ تقابل چین و روسیه آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه جلسه اضطراری تشکیل داد تا درباره تحریکات موشکی اخیر کره شمالی بحث کند، اما به دلیل مخالفت چین و روسیه به نتیجه ملموسی دست نیافت.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ، نشست فوق العاده این شورای 15 نفره به درخواست ایالات متحده برگزار شد که آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی را "نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت" خواند. لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا گفت: بیایید واضح بگوییم، کره شمالی همسایگان خود را تهدید می کند و تلاش می کند این شورا را نابود کند." 

او گفت که کشورش به تعامل با کره شمالی متعهد است، اما تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید برای جلوگیری از تحریکات بیشتر پیونگ یانگ اقدامی انجام دهد. توماس-گرینفیلد با اشاره به اینکه پیونگ یانگ 17 موشک از جمله حداقل سه موشک بالستیک قاره پیما را در سال جاری پرتاب کرده است، گفت: «زمان توقف ارائه مجوز ضمنی و شروع اقدام فرا رسیده است». او افزود: "ما امیدواریم کره شمالی پیشنهادهای مکرر ما را برای گفتگو بپذیرد. ما همچنین از کسانی که به طور منظم با کره شمالی ارتباط دارند، می‌خواهیم  آنها را تشویق به مشارکت در دیپلماسی کنند. در این بین، ما مسئولیت داریم که به رفتار تهاجمی کره شمالی پاسخ دهیم."

دیگر شرکت کنندگان در این نشست نیز اعلام کردند: فقط می توان به یک راه حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز برای مسائل مربوط به شبه جزیره کره چشم داشت. کره شمالی باید این را درک کند و با حسن نیت، پیشنهادات گفت و گوی ایالات متحده و جمهوری کره را بدون پیش شرط بپذیرد.

 نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد از کره شمالی خواست تا از تحریکات بیشتر خودداری کند و "به طور معناداری در گفتگو با ایالات متحده شرکت کند و گام های مشخصی را در جهت خلع سلاح هسته‌ای به شیوه‌ای کامل، قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر بردارد."

از سوی دیگر، نمایندگان چین و روسیه آمریکا را  به دلیل عدم پاسخگویی متقابل به آنچه آنها گام‌های خلع سلاح هسته‌ای نامیدند، مقصر دانستند.

نماینده چین با اشاره به برچیدن سایت هسته‌ای پونگی-ری توسط کره شمالی در سال 2018 گفت: متأسفانه، طرف آمریکایی بعداً موضع خود را (تغییر داد) و ابتکارات مثبت کره شمالی را مطابق با اصل اقدام برای اقدام  متقابل ندانست. نماینده روسیه با این موضوع موافقت کرد و گفت: «متاسفانه، تاکنون، شورا تنها محدودیت‌ها را تشدید کرده است و سیگنال‌های مثبت کره شمالی را نادیده می‌گیرد.»

توماس-گرینفیلد گفت که چین و روسیه در چهار سال گذشته از هر تلاشی برای اعمال یا به روز رسانی تحریم ها علیه کره شمالی جلوگیری کرده‌اند و "اقدام غیرقانونی کره شمالی را ممکن ساخته‌اند."

توماس-گرینفیلد گفت: واضح است که سکوت و خویشتن داری کارساز نبوده است. زمان آن فرا رسیده است که از ارائه مجوز ضمنی دست برداریم و اقدامی را آغاز کنیم.»

ایالات متحده مایل است شورای امنیت ۱۵ عضوی در ماه مه به پیش نویس قطعنامه‌ای برای تحریم بیشتر پیونگ یانگ رأی دهد. توماس گرینفیلد گفت: «ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا (کره شمالی) اقدامات تحریک‌آمیز، غیرقانونی و خطرناک دیگری مانند آزمایش هسته‌ای انجام دهد.

واشنگتن ارزیابی کرده است که کره شمالی می‌تواند در اوایل ماه جاری آماده انجام چنین آزمایشی باشد. با این حال، چین و روسیه که دارای حق وتو هستند، مخالف تحریم‌های بیشتر سازمان ملل هستند و مدت‌هاست که به شورا برای کاهش چنین اقداماتی در مورد کره شمالی به دلایل بشردوستانه فشار می آورند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل گفت که پیش نویس قطعنامه‌ای که ایالات متحده ارائه کرده است "راه مناسبی برای رسیدگی به وضعیت فعلی نیست." ژانگ در این شورا گفت: متأسفانه، ایالات متحده چشم خود را بر روی پیشنهادات معقول چین و سایر اعضای مربوطه شورا بسته است و همچنان شیفته قدرت جادویی تحریم‌ها است.

آنا اوستیگنیوا، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت: پیش‌نویس‌قطعنامه ارائه شده توسط روسیه و چین برای کاهش تحریم‌های کره شمالی «روی میز مانده» در حالیکه «می‌تواند طرف‌ها را تشویق کند تا تلاش‌های مذاکره را افزایش دهند».

این شورا آخرین بار در سال ۲۰۱۷ تحریم ها علیه پیونگ یانگ را تشدید کرد. اما براساس گزارش ناظران تحرین سازمان ملل کره شمالی تلاش‌های موفقی برای دور زدن برخی از برنامه‌های سازمان ملل متحد داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر