قطعنامه شورای حکام سیاسی است/ ادامه همکاری‌های داوطلبانه ایران توجیهی ندارد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاسی است،گفت: ادامه همکاری‌های داوطلبانه ایران با آژانس برای نصب دوربین در مراکز هسته‌ای توجیهی ندارد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، عباس مقتدایی در مورد پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام گفت: آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نباید از مسیر وظایف ذاتی خود خارج شده و  قطعنامه‌هایی با رنگ و بوی سیاسی در راستای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی صادر کند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای یک نهاد خدمت رسان است که زیر مجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نباید وظایف و اصول اساسنامه‌ای خود را فراموش کند و حق ندارد در امور داخلی کشورها دخالت کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  ایران بارها برای اثبات حسن نیت خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داده که از مراکز مورد نظرشان بازدید کرده و یا دوربین‌های خود را مطابق با توافقات در آن مکان‌ها فعال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  تصریح کرد: ایران به صورت داوطلبانه اجازه نصب دوربین‌های فراپادمانی را به آژانس داده بود تا آژانس حد بالاتری از خدمات  و انصاف را در مورد ایران به خرج دهد، اکنون که آنها از مسیر انصاف دور شده‌اند، ضرورتی ندارد که ایران همکاری‌های داوطلبانه را ادامه دهد.

مقتدایی تاکید کرد: طرف‌های غربی باید بیاموزند که ایران کشور مستقلی است و به مقررات بین المللی پایبند می‌باشد، هیچ کشوری نمی‌تواند از ابزار نهادهای بین المللی بر ضد ایران سوء استفاده کند.

 مقتدایی با بیان اینکه حیطه اختیارات آژانس مشخص است، گفت: کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرده اند، آمریکا و  اروپا با اعمال فشار در راستای تحقق خواسته‌های سیاسی خود قطعنامه ضد ایرانی را تصویب کردند اما آژانس نباید اجازه می داد که از این نهاد بین المللی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وی افزود: مجلس بر اساس قانون راهبردی برای لغو کامل تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران به دولت تکالیف و رهنمودهایی داشته و اجازه نخواهد داد که تحت عنوان قطعنامه، آژانس منافع ملت ایران را نادیده بگیرد.

ارسال نظر