داوری: سرمربی تیم ملی بسکتبال نباید در لیگ فعالیت کند/مسائل مالی خط قرمز من است

رئیس فدراسیون بسکتبال با حضور در ایرنا در خصوص برنامه‌های آتی خود سخن گفت. ساخت کمپ بسکتبال،‌تخریب و ساخت تالار بسکتبال آزادی، انتخاب دبیر این فدراسیون، تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر بسکتبال و تعامل با آموزش و پرورش از مواردی بود که جواد داوری در مورد آن صحبت کرد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، نهم اسفندماه ۱۴۰۰ بود که مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال به جواد داوری به عنوان ملی‌پوش اسبق و رئیس هیات بسکتبال استان اصفهان رای اعتماد داد تا او سکان هدایت این فدراسیون را بر عهده بگیرد. در آن انتخابات اعضای مجمع با ۳۸ رأی از ۶۵ رأی ماخوذه داوری را انتخاب کردند تا او جوانترین رئیس فدراسیون‌های ورزشی کشور شود. 

از آن روز تا امروز حدود ۴ ماه می‌گذرد، به همین بهانه میزبان رئیس فدراسیون بسکتبال در ایرنا بودیم تا مروری داشته باشیم بر عملکرد او در این مدت و نگاهی نیز داشته باشیم به آینده این ورزش زیبا و جذاب.

جواد داوری با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخگوی سوالات ما بود که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم. 

سال‌ها به عنوان بازیکن، عضو تیم ملی و رئیس هیات در بسکتبال فعال بودید، اما شناخت شما قبل و بعد از قبول مسئولیت تفاوتی داشت یا با چالش خاصی مواجه شدید که فکرش را نمی‌کردید؟

قبل از اینکه وارد بحث مدیریتی بسکتبال بشوم شرایط را می‌دانستم و به مشکلات و مسایل پیش‌رو هم اشراف کامل داشتم. همانطور که گفتید سال‌ها در بسکتبال حضور داشتم و همین حضور باعث شده بود از مسایل روز این رشته ورزشی مطلع باشم. البته به دلیل شرایط کرونایی و دوران پس از آن شکل و ماهیت موضوع کمی فرق کرده بود اما به هر حال با کمک دوستان کار را شروع کردیم.

شرایط فدراسیون و فشار کار به گونه‌ای است که تا حدود ۵ ماه آینده روزهای سختی را پیش رو داریم اما از این مرحله عبور خواهیم کرد تا بسکتبال به یک آرامش نسبی برسد. برنامه‌های زیادی برای اعتلای این رشته داریم که با شیب ملایم و با خردجمعی در صدد محقق کردن آنها هستیم. به گونه‌ای حرکت می‌کنیم که بسکتبال بتواند روزهای خوب و اوج خود را دوباره احیا کند.

اگر بسکتبال امروز به اینجا رسیده به دلیل تلاش‌ها و زحمات افرادی است که باید از آنها تقدیر و تشکر کرد، از اولین رئیس فدراسیون گرفته تا امروز که من در خدمت جامعه بسکتبال هستم. افراد مختلفی کمک کردند تا این رشته موفق شود و نباید این تلاش‌ها و زحمات را نادیده گرفت. 

داوری: سرمربی تیم ملی بسکتبال نباید در لیگ فعالیت کند/مسائل مالی خط قرمز من است

نظرتان در مورد مهران شاهین‌طبع و مصطفوی هاشمی؟

در مورد مهران شاهین‌طبع و مصطفی هاشمی باید بگویم هر دو نفر این عزیزان از مربیان من بودند و من برای آنها احترام خاصی قائل بوده و هستم.

پس چرا شاهد تغییرات در تیم ملی بودیم؟

اینکه چرا در کادر فنی تیم ملی تغییرات ایجاد کردم به این دلیل بود که می‌خواستم فردی سکان هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد که درگیر لیگ و مسایل آن نباشد تا به نوعی تنش‌ها را از تیم ملی دور کنم و از قبل هم نظرم این بود که از مربی خارجی یا مربی که در ایران شاغل نباشد استفاده کنم و در شرایط کنونی، گزینه‌ای بهتر از سعید ارمغانی نبود که بخواهیم با او همکاری کنیم.

ملی‌پوشان ارمغانی را به خوبی قبول کردند؟

وقتی یک مربی اولین تمرین خود را برگزار می‌کند، بازیکنان متوجه می‌شوند او در چه سطحی از دانش و آگاهی قرار دارد و این مساله در مورد سعید ارمغانی هم اتفاق افتاد. او سال‌ها در اروپا حضور داشته و در  این سال‌ها در سیستم ورزش و بسکتبال این قاره کار کرده است. اولین و مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد نظم تیمی و انضباط کاری است که ارمغانی در خود دارد و مجموعه دانش او می‌تواند به بسکتبال ما کمک کند.

وضعیت دبیری فدراسیون به کجا رسید؟

در قانون دبیری شغل محسوب می‌شود و فردی که این مسئولیت را برعهده می‌گیرد باید تمام وقت باشد. از افراد بازنشسته هم نمی‌توانیم استفاده کنیم و همه اینها باعث می‌شود تا دست ما برای انتخاب محدود باشد. گزینه‌های خوبی داشتیم که با آنها صحبت کردم اما هر کدام بنا به دلایلی محقق نشد و در تلاش هستم تا این اتفاق هرچه زودتر رقم بخورد و قانون هم رعایت شود.

گفته می‌شود ابهاماتی در خصوص مسایل مالی در فدراسیون وجود دارد که مربوط به روسای قبلی است. این موضوع را تایید می‌کنید و یا اینکه در خصوص رفع ابهام کاری انجام داده‌اید؟

در مورد اتفاقات گذشته بسکتبال به نظرم کار من نیست که بخواهم به مسایلی ورود کنم که تمرکز و وقت ما را برای حرکت در مسیری که تعیین کرده‌ایم،‌ بگیرد. من وظیفه دارم به روزهای آینده و مسابقات پیش رو توجه کرده و با ایجاد فضایی جدید بسکتبال را روی نوار و ریل درست قرار داده و در آن مسیر هم حفظ کنم. بدون شک اگر مساله‌ای یا مشکلی بوده باشد دستگاه‌های نظارتی یا عزیزانی هستند که بخواهند به این مسایل ورود کرده و آن را بررسی کنند.

در مورد هزینه‌های گذشته هم باید این مسایل در مجمع مصوب شود و هنوز مجمع تشکیل نشده که بخواهیم در مورد آن نظر بدهیم. به شخصه اطلاعاتی در این خصوص ندارم اما مدارک مربوطه در فدراسیون موجود است و اگر لازم باشد در اختیار عزیزانی که مسئولیت پیگیری این امور را دارند، قرار می‌دهیم.

داوری: سرمربی تیم ملی بسکتبال نباید در لیگ فعالیت کند/مسائل مالی خط قرمز من است

 از زمان آمدن شما شاهد تغییراتی در بدنه فدراسیون بودیم، این تغییرات چرا اتفاق افتاد؟

ما در فدراسیون بسکتبال چیز پنهانی نداریم و همه مسایل شفاف است. اگر از زمان آمدن من اتفاقاتی در این مجموعه افتاده همه آنها دلیل دارد اما به خاطر مسایل اخلاقی و احترام به شخصیت افراد نمی‌خواهم آنها را بازگو کنم اما سربسته بگویم وقتی در محیط‌کاری خود احساس می‌کنید افرادی در سیستم اختلال ایجاد کرده یا به طرق مختلف سعی دارند حرکت شما را متوقف یا کند کنند،‌ به عنوان یک مدیر چه تصمیمی باید بگیرید؟ 

در این مدت من هیچ تصمیم شخصی نگرفتم و همه اتفاقات و روند کار برای این بود که مجموعه آرامش داشته باشد و در محیطی عاری از تنش بتوانیم در مسیر درستی که پیش‌بینی کردیم،‌حرکت کنیم. 

وقتی به فدراسیون وارد شدید چقدر پول در حساب‌های فدراسیون بود و چالشی در روزهای ابتدایی داشتید؟

حدود یک میلیارد تومان در حساب داشتیم،‌ البته طلب‌هایی هم بود که وصول نشده اما در مقابل بدهی‌هایی داشتیم که باید پرداخت می‌شد و تقریبا می‌توانم بگویم پولی که داشتیم صرف همین بدهی‌ها شد. پس از ورود من به فدراسیون بسکتبال باید تیم ۳ به ۳ ایران را به مسابقات صربستان اعزام می‌کردیم که مشکلات خاص خود را داشت و باید آن را حل و فصل می‌کردیم.

یک چیز را باید برای دوستان و عزیزانی که با بسکتبال همراه هستند روشن و شفاف کنم، خط قرمز ما مسایل مالی و تخلف در این حوزه است و به هیچ عنوان با این موضوع کنار نخواهم آمد. اگر می‌خواهیم موفق باشیم و در مسیر درست گام برداریم باید خط قرمزهایی داشته باشیم و خطوط قرمز من هم بحث مالی است.

در مورد انتقادهایی که از شما می‌شود، چه نظری دارید؟

انتقاد بد نیست، اگر انتقاد درست و سازنده باشد حتما استفاده خواهیم کرد چرا که انتقاد سازنده با راهکار هم همراه است اما برخی‌ها انتقاد نمی‌کنند و شیطنت دارند و می‌خواهند سیستم را دچار اختلال کنند.

مثلا برخی‌ها گفتند من رفیق‌بازم،‌اصلا این طور نیست چرا که اگر اینگونه بود الان خیلی از دوستان من سرکار بودند. بیشتر دوستان صمیمی من خارج از ورزش و بسکتبال هستند که الان هم دوستی‌های خوبی با هم داریم اما عزیزانی را هم در بسکتبال داریم که با آنها ارتباط خوبی دارم. بدون شک وقتی شما مسئولیتی می‌گیرید به دنبال آن هستید تا افراد مورد اطمینان و البته مدیر را در پست‌های مختلف تعریف کنید و این برای سرعت بخشیدن به کار است. من هم در انتخاب‌ها و انتصاب‌هایی که داشتم بر همین مساله تاکید کردم و تنها هدفم موفقیت بسکتبال است. 

در مورد لیگ برتر و تعداد تیم‌های حاضر در این رویداد نظرهای مختلفی وجود دارد، به عنوان رئیس فدراسیون با چند تیم لیگ را برگزار کنیم خروجی بهتری خواهیم داشت؟

در مورد لیگ باید بگویم بهترین شکل برگزاری آن با ۱۲ تیم است. البته اگر ۱۶ تیم داشته باشیم کارمان را با همین تعداد آغاز می‌کنیم. از سویی دیگر به دنبال آن هستیم تا زمان مسابقات را به ۱۲ دقیقه کاهش دهیم،‌ در کل باید بگویم تغییرات اساسی در انتظار بسکتبال است و همه آنها کارشناسی شده و با هدف رشد و اعتلای این ورزش انجام می‌شود.

جامعه بسکتبال سال‌هاست با یک خلف وعده مواجه شده و آن ساخت یک سالن برای بسکتبال است. می‌توانیم خوشبین باشیم در دوره مدیریتی شما این مساله محقق باشد یا بازهم فقط به تالار بسکتبال آزادی باید اکتفا کنیم.

در خصوص سازه بسکتبال باید بگویم این یک مشکل بزرگ و اساسی برای ما بوده و همانطور که گفتید سال‌هاست جامعه بسکتبال در انتظار یک اتفاق خوب است. این نوید را باید به جامعه بسکتبال بدهم که زمین مناسب برای ساخت یک سازه خوب و مدرن با متراژ ۲ هزار متر مربع تهیه شده و در حال تدوین نقشه‌های آن هستیم. این مجموعه ۶ هزار نفره خواهد بود و همه تیم‌های تحت پوشش ما را در خود جای می‌دهد. 

داوری: سرمربی تیم ملی بسکتبال نباید در لیگ فعالیت کند/مسائل مالی خط قرمز من است

محل دقیق آن کجاست؟

بهترین جایی که می‌توانستیم سازه بسکتبال را در آن بنا کنیم،‌ مجموعه ورزشی آزادی بود و برای همین هم این فضا را انتخاب کردیم. در این مجموعه قرار است کمپ بسکتبال ساخته شود که دارای دو زمین مجزا خواهد بود تا تیم‌های آقایان و بانوان ما به صورت مجزا اما همزمان بتوانند فعالیت کنند و این فشاری که امروز روی تالار بسکتبال است، برداشته شود. 

برای ساخت این کمپ جدید، ۲ تا ۲سال و نیم را مد نظر قرار دادیم،‌ در حال رایزنی هستیم که برنامه بدون وقفه آغاز شده و پیش برود تا هر چه زودتر بتوانیم این مجموعه کامل را در اختیار جامعه بسکتبال بگذاریم.جدا از سالن‌های بسکتبال این کمپ بخش‌هایی مانند هتلینگ،‌سالن‌های تمرینی و هر آنچه لازم باشد را در خود دارد و با ساخت آن یک اتفاق خوب برای بسکتبال رقم خواهد خورد. خوشبختانه نگاه دولت هم به ورزش مثبت است و بدون شک از چنین طرح‌هایی حمایت خواهد کرد. 

تالار بسکتبال آزادی چه خواهد شد؟‌

این سازه خراب می‌شود و به جای آن سازه‌ای جدید و متناسب با نیازهای روز ساخته می‌شود. تعداد تیم‌های ملی ما، فعالیت آقایان و بانوان و البته فضای اداری باید دیده شود و در صدد هستیم تا با این اقدامات یک فضای مناسب و البته کیفی را برای بسکتبال فراهم کنیم.

برای تامین منابع مالی چه می‌کنید؟ 

در مورد مسایل مالی من به یک مساله اعتقاد دارم،‌ وقتی شما کاری را شروع می‌کنید مباحث مالی آن حل می‌شود به خصوص آنکه دیگران به این یقین برسند که شما برای خودتان و منافع شخصی وارد این ساخت‌وساز نشده‌اید. وقتی این مساله قابل درک باشد که من برای خودم کاری نمی‌کنم و هدفم خدمت به ورزش و بسکتبال است بدون شک اتفاقات خوبی رقم خورده و شاهد همکاری‌های لازم هم خواهیم بود.

در مورد هیات رئیسه‌ای که انتخاب کردید چه نظری دارید؟

در مورد هیات رئیسه فدراسیون بسکتبال باید بگویم ما یک تیم خوب و یک‌دل داریم که اولویت کاریشان منافع ملی است، این تیم به گونه‌ای کار می‌کند که تنش‌ها کاهش و زمینه رشد و ارتقای بسکتبال ایجاد شود. 

از برنامه‌های آتی بگویید. از جوانگرایی یا پشتوانه‌سازی برای تیم ملی و اینکه چرا در همه این سال‌های نتوانستیم حامد حدادی‌ها را شناسایی و تربیت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مسایلی که باید در این فدراسیون مورد تاکید و توجه قرار بگیرد، به موضوع تیم‌های پایه و رده‌های سنی باز می‌گردد، مسئله‌ای که متاسفانه از مرکز کانون توجه دور مانده بود و این یکی از نقاطی است که ما روی آن برنامه خواهیم داشت. یکی دیگر از مقوله‌هایی که باید در این فدراسیون مورد تاکید و توجه باشد به بحث جوانگرایی و پشتوانه‌سازی تیم ملی باز می‌گردد. به ارمغانی گفتم برنامه سال آینده را هم بدهد تا بررسی‌های لازم را داشته باشیم. تیم ایران نوین را هم بر این اساس تشکیل دادیم و سن این تیم در حال حاضر ۲۳ سال است اما باید به ۲۱ سال کاهش یابد. 

اینکه ما چرا در این سال‌ها نتوانستیم بازیکنانی مانند حامد حدادی‌ها را بسازیم بدون شک، جایی از کار ما ایراد داشته و باید این مشکلات رفع شود. در ایران استعدادهای بسیاری داریم اما اینکه آنها را چگونه شناسایی و با چه شیوه‌ای آموزش دهیم، بسیار مهم است و قصد داریم از تجربیات ارمغانی در این حوزه هم استفاده کنیم. 

از سویی دیگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که به تیم‌های باشگاهی اجازه جوانگرایی را ندادیم و همه این ها باید بررسی و حل شود. نسل طلایی بسکتبال ایران تمام شده و امروز از آن تیم و نسل خوب فقط چند نفر باقی مانده‌اند. سازمان لیگ هم باید مستقل باشد تا بتواند به خوبی تصمیم بگیرد،‌ همه بخش‌های فدراسیون باید یکپارچه و با سیاست فدراسیون گام بردارند تا برآورد این خرد جمعی موفقیت بسکتبال را رقم بزند. در لیگ هم باید تغییراتی ایجاد شود و تعداد تیم‌ها به یک حد نرمال برسد. 

 

صحبت از تیم‌های پایه شد،‌ حلقه گم شده در این مقوله کجاست که موفق نبودیم؟

در بخش‌ تیم‌های پایه و رده‌های سنی یک مساله مهم دیگر هم وجود دارد،‌ ما باید مربیان پایه خودمان را تامین کنیم تا آنها تمام حواس خود را معطوف به همین رده کنند. اگر به مربیان پایه اعتماد کرده و به درستی کار شود احترام متقابلی را شاهد خواهیم بود که نتیجه آن موفقیت بسکتبال ایران است. 

ما باید دانش مربیان خودمان را هم افزایش دهیم، باید به هیات‌های استانی توجه شود و بر همین اساس یکی از برنامه‌های من تمرکززدایی از تهران و پایتخت است. در این برنامه باشگاه‌ها را هم دیده‌ایم،‌ باید نگاه درست و منطقی به آنها داشت و از آنها به درستی حمایت کرد.

ما در دوره‌ای شاهد یک نسل طلایی در بسکتبال ایران بودیم،‌ برای استفاده از تجربیات این افراد برنامه‌ای دارید؟‌

از وقتی آمدم با چهره‌های مطرح و نامدار بسکتبال تماس گرفتم و از آنها برای همکاری دعوت کردم. برخی‌ها به دلیل مشکلات شخصی یا عدم حضور در ایران نتوانستند در کنار ما باشند اما برخی از دوستان را داریم و از تجربیات آنها بدون شک استفاده خواهیم کرد. فضای کار در بسکتبال زیاد است و این افراد می‌توانند کمک شایانی به ما بکنند.

برنامه‌ای برای تعامل با آموزش و پرورش هم دارید؟

بحث دانش‌آموزی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. در گذشته مسابقاتی را تحت عنوان رقابت‌های مدارس و آموزشگاه‌ها داشتیم که خیلی خوب بود چرا که بازیکنان مستعد دیده می‌شدند. در حال حاضر درصدد هستیم تا با تعامل سازنده با وزارت آموزش و پرورش راه درستی را طی کنیم. در این مدت عده‌ای هم در صدد بودند تا کمکی بکنند اما مسیر را اشتباه رفتند چرا که بسکتبال فقط بازیکن قدبلند نمی‌خواهد و باید به فاکتورهای دیگر هم توجه داشت. آموزش و پرورش یک بخش مهم است و اگر درست کار کنیم می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم.

ارسال نظر