قوه قضاییه به جرم و تخلفات مدیریتی در حادثه قطار مشهد - یزد رسیدگی کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار مردم از قوه قضاییه و دولت رسیدگی به جرم انگاری و تخلف مدیریتی در حادثه قطار مشهد - یزد است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف در جمع بندی گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مسافری مشهد - یزد گفت: آنچه که در حوزه راه و شهرسازی باید دقت شود، تجدیدنظر در ساختارهای نظارتی و موضوع تضاد منافع در حوزه مدیریتی است. اما موضوع رسیدگی به بحث قراردادهایی که در حوزه تامین و نگهداری منعقد می‌شود و بر اساس نظام فنی و اجرایی کشور نیست یا اشکالاتی به آن وجود دارد، بسیار ضروری است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع آموزش بسیار مهم است. آموزش در حوزه مربوط به راه آهن و کارهای ریلی نیازمند استمرار آموزش و نظارت بر اجرای وظایف افراد است. چرا که اکثر این سوانح خطای انسانی است که ضعف آموزش وجود دارد یا اگر آموزش دیدند، نظارت وجود ندارد و این حوادث رخ می‌دهد.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: در حوزه مدیریت نیز این کار بسیار تخصصی است و حتماً باید مدیریت تخصصی باشد و دوستان در شرکت راه آهن می‌دانند که باید دستورالعمل های شرایط را به صورت مرتب به روز نگه دارند و در مدیریت وقت تجدید نظر کنند و در این باره آموزش دهند. این اشکالات در سیستم بسیار جدی است.

وی با اشاره به سوانح قطار در سال‌های گذشته گفت: بخش قابل توجهی از این حوادث به دلیل اشکال در دستورالعمل‌های اجرایی و مدیریتی کار و بخش‌های مختلف از جمله عملیات، نگهداری، سیگنالی و فنی بوده است.

قالیباف با تاکید بر اینکه توقع مجلس، مردم و خانواده‌های داغدیده در این حادثه و  سوانح مشابه دیگر، رسیدگی به جرم انگاری و تخلف مدیریتی مقصران است، تصریح کرد: مردم در زمان مشخص و قابل قبول، از  قوه قضاییه می خواهند از مجازات مقصران این حادثه باخبر شوند. البته وظیفه ما این است که این موضوع را پیگیری کنیم و حق خانواده‌های عزیزان از دست رفته هم جبران مالی است و از نظر عاطفی هم تسلیت بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: از دولت هم می‌خواهیم در حوزه مدیریتی حتما با عناصری که در این حادثه تخلف کردند، تنبیه مدیریتی و انضباطی را در دستور قرار داده و  مردم منتظرند این موضوع را از دولت ببینند.

ارسال نظر