حکایت دوباره افزایش تعداد مبتلایان به کرونا/ جوانان کمترین آمار واکسیناسیون را دارند

حکایتی دیگر از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر شروع شده است، تازه داشتیم نفس‌هایی از عمق وجود برای کاهش آمارهای مرگ و صفر شدن فوتی‌ها می‌کشیدیم که خبرهای ناخوش از مبتلایان جدید به گوش رسید، گویا افزایش آمار مبتلایان به کرونا درجهان، بر روند صعودی ابتلا در ایران نیز تاثیر داشته است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، از ۱۲خردادماه ۱۴۰۱ که روز بدون صفر را در کشور تجربه کردیم موجی از امید در دل همه رقم خورد، اما این روزها افزایش آمار ابتلا و روند چهار رقمی شدن آن به نوعی نگران کننده است چون کرونا گویا خیال دست برداشتن از سر مردم را ندارد و هر دفعه با یک سازی جدید می‌تازد. پنج روز بدون مرگ را تا امروز داشته‌ایم اما آمار مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا در ایران روند صعودی به خود گرفته است.

این روزها در جهان کرونا دوباره خودنمایی خود را آغاز کرده است به طوری که در برخی کشورهای جهان روند صعودی از ابتلا و مرگ را شاهد هستیم و همین امر نگرانی برای مردم و مسئولان ایجاد کرده است و باعث شده بخاطر تردد مردم به برخی از کشورهای دنیا این مساله تا حدودی در ایران هم خودنمایی داشته باشد.

 رنگ قرمز و نارنجی دوباره به نقشه ایران برگشت و روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه تعداد مبتلایان چهار رقمی و به بالای یک هزار نفر رسید و فوتی ها نیز دو رقمی شد.

افزایش تعداد مراجعان سرپایی در تهران

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از رشد ۱۸ درصدی آمار عمومی کرونا در جهان خبر داد و گفت: در قلمرو مدیترانه شرقی که ایران نیز در این محدوده قرار دارد ۳۶ درصد رشد ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را شاهد هستیم و این مسایل نشان می‌دهد که با امواج جدیدی از این ویروس روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اولین شاخص تغییر در کرونا فرایند بیماریابی است، اظهار داشت: اکنون آمار مراجعان سرپایی در کشور روند صعودی دارد و رشد ۱۳.۵ درصدی در تهران را شاهد هستیم و معتقدیم زمانی که اولین شاخص تغییر می‌کند بین سه تا چهار هفته نیز مراجعان بیمارستانی تغییر خواهند کرد پس با توجه به امواج جدید بیماری در جهان انتظار داریم در هفته‌های آینده شاهد افزایش مراجعان ناشی از ویروس کرونا باشیم.

زالی ادامه داد: ممکن است شاهد کاهش شهرهای آبی و افزایش شهرهای زرد باشیم چون این نمادی از بروز این امواج جدید است البته معتقدیم در افرادی که هنوز تکمیل واکسیناسیون خود را انجام نداده‌اند یا افراد مسن، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، برخی افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مشکلاتی داشته باشند.

 از آمار ۴۰۰ نفر ابتلا به بیش از 2 هزار نفر در روز رسیده‌ایم و آمار فوتی ها اگرچه پنج روز در کشور روز بدون مرگ داشتیم اما در روزهای اخیر به 10 نفر فوتی رسیده است و چهار رقمی شدن تعداد مبتلایان هم جای نگرانی دارد.

کرونا همچنان می‌تازد پس باید نگران این قضیه باشیم که ممکن است دوباره اوج بگیرد و وارد پیک جدیدی از این ویروس شویم این روزها کرونا دوباره جان گرفته آمار مبتلایان رشد دارد، واکسیناسیون کرونا در ایران رنگ کرونا را دوباره تغییر داد و بوی خوش زندگی به ایران برگشت اما ۱۴ میلیون نفری که واکسن کرونا نزدند هم زنگ خطری برای همه ماست.

۲۹ میلیون نفر هم هنوز واکسن دز سوم را نزده‌اند این موضوع هم بر روند صعودی مبتلایان به کرونا تاثیر دارد اما اینکه مردم در این دوران که در بهترین زمان کرونا قرار داریم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در محیط‌های بسته از ماسک استفاده کنند، مهمترین موضوعاتی است که مردم باید آنها را رعایت کنند تا پیک دیگری را تجربه نکنیم.

بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، بر خلاف هفته های اخیر که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر ۴ شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند. 

همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۰۵ به ۱۴۲ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۳ به ۲۸۸ شهر کاهش یافت. 

اما این ما هستیم که می‌توانیم رنگ‌های همه شهرها را به آبی تبدیل کنیم و کرونا را به تاریخ بسپاریم و هر روز شاهد رشد آمار مبتلایان به کرونا در کشور نباشیم.

وجود ۵۰ میلیون دز واکسن ذخیره در کشور

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ذخیره ۵۰ میلیون دز واکسن در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر با وجود ایمنی در بیشتر کشورها شرایط کرونا مطلوب نبوده ولی در ایران شرایط مناسب است.  

وی افزود: هفته گذشته افزایش مختصری در میزان مراجعات داشته ایم و موارد تنفسی و مرتبط با کرونا شامل تمام موارد محتمل، مشکوک و قطعی به پنج هزار نفر و میزان بستری ها به حدود ۴۵۰ نفر رسیده بود اما آمار کاهش یافت و میزان بستری ها به ۳۵٠ عدد در روز رسیده است.

وی اظهار داشت: به دلیل افزایش میزان مبتلایان در کشورهای همجوار برای کنترل بیماری میزان انجام تست ها بیشتر شده و به همین دلیل تعداد موارد شناسایی افزایش یافته است و آمارها بالطبع بیشتر شده بود ولی در حال حاضر شرایط به نظر نمی رسد که نگران کننده باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: در ایران با انجام واکسیناسیون وسیع و جدی بیماری کنترل شد. اما بعد از گذشت ۶ ماه ایمنی افت پیدا می کند. در ماههای آینده تجمعاتی مانند بازگشت حجاح و بازگشایی مدارس و مراسم مذهبی را شاهد خواهیم بود و باید تا زمان فروکش کردن بیماری واکسیناسیون کرونا انجام شود. در حال حاضر که تعداد ابتلا کاهش یافته بهترین زمان برای افزایش ایمنی و تکمیل زنجیره واکسیناسیون است.

کریمی ادامه داد:

تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۹۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۳ هزار و ۱۲۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۹۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۳۱۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۸ هزار و ۶۹۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وی با اشاره به جانفشانی کادر بهداشت و درمان در مهار اپیدیم کرونا، گفت: نظام سلامت از ابتدای شیوع بیمار کرونا بیش از ۳۰۰ شهید تقدیم کرده است.

سالمندان بیشترین و جوانان کمترین دز تزریقی سوم کرونا را زده‌اند

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این باره با اشاره به لزوم تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا در سال ۱۴۰۱ گفت: آمارهای کرونا در روزهای اخیر از افزایش مبتلایان و فوتی های آن حکایت دارد به همین منظور وزارت بهداشت بر تزریق دز یادآور و رعایت نکات بهداشتی همچنان تاکید دارد.

وی اظهار داشت: این آمارها نشان می‌دهد که کرونا روند افزایشی دارد و حتی به سوی چهار رقمی شدن مبتلایان به این ویروس پیش رفته و روز به روز در حال افزایش است.

شیراوژن علت افزایش آمارهای کرونایی در روزهای اخیر را اینگونه توضیح داد، گفت: کشورهایی مانند امارت، عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه روزانه ۲ هزار فرد مبتلا به این ویروس را دارند و با توجه به اینکه مردم ایران به این کشورها سفر می‌کنند به همین منظور زمانی که به ایران برمی گردند تست های بیشتری در کشور گرفته می شود و  تعداد تست هایی که بیشتر شده است تعداد شناسایی را بالاتر می برد.

وی خاطرنشان کرد: البته یکی دیگر از عوامل افزایش آمار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر در کشور این است که بسیاری از مردم هنوز سه دز واکسن کرونا خود را انجام تزریق نکرده‌اند.

شیراوژن ادامه داد: البته افراد ۶۰ و ۷۰ سال به بالا سه نوبت واکسن کرونای خود را تزریق کرده‌اند اما در سنین جوانان مشاهده می شود که تنها نوبت اول و دوم تزریق شده است ولی نوبت سوم یا یادآور اقدامی نکرده‌اند و نیمی از جمعیت جوان نوبت سوم را هنوز نزده‌اند.

وی تصریح کرد: ۲۹ میلیون نفر واکسن نوبت سوم خود را دریافت نکرده‌اند اکنون واکسیناسیون در کشور روند نزولی دارد و افرادی که بیش از ۶ ماه از تزریق واکسن نوبت یک و دو آنها گذشته است سطح ایمنی آنها کاهش پیدا کرده و همین امر احتمال افزایش ابتلا را بالا می‌برد.

وی تزریق دز یادآور واکسن کرونا را ضروری دانست و گفت: اگر نوبت یادآور ۱۴۰۱ توسط افراد تزریق شود مشکل زمان بندی ما حل خواهد شد و سطح ایمنی دوباره ارتقا پیدا خواهد کرد به همین دلیل تزریق دز یادآور برای افراد بالای ۱۲ سال ضروری است.

اکنون که پس از حدود ۲ سال و چند ماه از شیوع ویروس کرونا تا حدودی روند زندگی مردم عادی شده است پس شاید بهترین اقدام در چنین شرایطی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در محیط‌های بسته، تزریق دز یادآور واکسن کروناست چون واکسیناسیون سراسری نشان داد که کرونا با گستردگی واکسیناسیون تا حدود زیادی کنترل شده و اکنون نیز باید ادامه دهنده این راه باشیم.

ارسال نظر