کار اصلی انبیا و ائمه آماده کردن شرایط زمین برای حجت الهی است

حجت الاسلام پناهیان گفت: اربعین نمادی از دولت کریمه امام زمان(عج) است که امام حسین(ع) از تمام ادیان و فرهنگ ها در همه دنیا افراد را جمع می کند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، نشست هم‌اندیشی پویش «آغاز پیاده‌روی زیارت اربعین از مسجد سهله» با حضور جمعی از فعالان عرصۀ اربعینی و حجت‌الاسلام پناهیان در محل مجمع راهبردی اندیشه مهدویت بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء برگزار شد.

حجت‌الاسلام پناهیان در این نشست گفت: ما در زیارت عاشورا در دو جان از امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه یاد می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم ما را در معیت ایشان، خونخواه امام حسین علیه‌السلام قرار دهد. همان طور که در زیارت عاشورا توجهی به یاد امام عصر نمی‌شود، در پیاده‌روی اربعین هم چنین اتفاقی می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین مأموریت‌های امام حسین (ع) بسترسازی برای ظهور است، گفت: اگر کسی در اربعین به امام زمان توجه نکند، گویی فلسفۀ زیارت اربعین را متوجه نشده است. فلسفۀ زیارت اربعین یعنی مقدمه‌سازی برای ظهور امام. در زیارت اربعین می‌خوانیم «وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ»؛ یعنی من آمادۀ یاری شما هستم. اگر بخواهی امام حسین ۱۴۰۰ سال قبل را کمک کنی که معنا ندارد؟ شما وقتی امروز می‌گوئید من آمدم تا شما را کمک کنم، در واقع آمدید تا فرزندش مهدی را یاری کنید و وقتی می‌گوئید آمدم امام زمان را یاری کنم، معنایش چیزی نیست مگر اینکه برای ظهور زمینه‌سازی کنیم. عبارت «فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِ سُلطانَهُ»؛گویای همین معرفت است؛ در این حدیث آمادگی و زمینه‌سازی برای حکومت امام مطرح شده است.

پناهیان ادامه داد: اگر می‌خواهید روضۀ اباعبدالله و زیارت اباعبدالله و اربعین حسینی دچار سکولاریسم نشود، باید امام زمان را یاد کنیم. ارتباط موضوع اربعین با مهدویت معنا پیدا می‌کند باید بگوئیم که اربعین نقشه‌ای از زیارت است که بیشتر پررنگ شده است همه انبیا بسیج شدند تا برای حضرت ولیعصر (عج) آماده به خدمت باشند. همه انبیا مأمور بودند تا پیروان را به آمدن حضرت حجت نوید دهند. کار اصلی انبیا و ائمه آماده کردن شرایط زمین برای حجت الهی است.

وی افزود: عبادت و دین داری دو کلمه دیدن و ساختن آینده است. دین مناسک و شریعت نیست.و اینها برای این است که حجت الهی برای زمین ساخته شود.بسته به این دارد که کارهای انسان چه نقشی در آینده دارد. تمام برنامه ریزیهای امام حسین (ع) در برخورد با یزید در راستای ظهور است. تمام ائمه می‌دانستند که چه باید بکنند و تمدن سازی وظیفه ما بوده است. حتی زیارت عاشورا مهدوی طراحی شده است.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: اربعین نمادی از دولت کریمه امام زمان (عج) است که امام حسین (ع) از تمام ادیان و فرهنگ‌ها در همه دنیا افراد را جمع می‌کند و هیچ سازمان و ارگانی آنها را پشتیبانی می‌کند. هیچکس اختلافی ندارد و آرامش محض در این منطقه رخ داده و در واقع معجزه است. این مراسم نشان می‌دهد که دنیا برای پذیرش امام کامل آماده شده است.

وی افزود: ما باید اربعین امسال را به سمتی برنامه ریزی کنیم که به امام زمان هم برسد ما در جریان آینده سازی تمدن سازی برای ظهور خورشید ولایت باید قدم برداریم تا این همه سفیر فرهنگی که در اربعین حسینی حضور دارند مورد استفاده قرار گیرند.

پویش پیاده روی از مسجد سهله در راستای شناخت تمدنی زیارت اربعین

محمدعلی کریمی مدیر این مجمع و دبیر این نشست دربارۀ هدف اصلیِ این پویش گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیۀ گام دوم انقلاب تأکید داشتند آرمان ما ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است و نیز با توجه به تأکیدی که به فعالیت‌های تمدن‌ساز داشتند، به دنبال این مسئله بودیم که چگونه می‌توان رویدادهای تمدن‌ساز و آمادگی برای ظهور امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه را در قالب جریان اربعین پیاده‌سازی کنیم؛ چرا که معتقد هستیم جریان اربعین یکی از مهم‌ترین بسترهای تمدنی و در مسیر ظهور است.

وی افزود: یکی از این پیشنهادات این بود که نقطه آغاز این پیاده‌روی، خانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه یعنی از مسجد سهله باشد تا این مسئله تذکری در راستای شناخت تمدنی زیارت اربعین باشد. فرصت تبیین این موضوع را در بدو آغاز پیاده‌روی و در مواکب خواهیم داشت.

 

ارسال نظر