نائب رئیس اسبق شورای هیئت‌های مذهبی کل کشور:

امام حسین علیه السلام کشتی نجات و درمان روح جامعه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن صباغیان:با توجه به وجود شرایط کرونا و آسیب‌هایی که ازنظر روانی بر جامعه تحمیل کرده است بازهم کشتی نجات توسل و توکل به قرآن کریم، اهل‌بیت علیهم‌السلام، سیدالشهدا و توجه به توصیه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری می باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن صباغیان نایب‌رئیس اسبق شورای هیئت‌های مذهبی کل کشور در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سابقه سیاه‌پوشی به زمان اهل‌بیت علیهم‌السلام برمی‌گردد و روایت داریم که حضرت رضا علیه‌السلام قبل از دیده شدن هلال ماه محرم برای عزای جد بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام اقدام به سیاه‌پوشی می‌کردند
وی در ادامه گفت: عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام همواره در بین محبان اهل‌بیت علیه‌السلام رواج داشته است و در زمان حکومت صفویان در ایران فرهنگ سیاه‌پوشی و عزاداری برای سیدالشهدا به اوج خود رسید.
وی اظهار داشت: در سیاه‌پوش کردن استفتائاتی داریم که پوشیدن لباس سیاه و سیاه‌پوشی به دلیل تیرگی و گرفتگی مکروه است جز برای عزای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام که نه‌تنها کراهت ندارد بلکه هم سیاه‌پوشی و هم پوشیدن لباس سیاه مستحب هم هست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن صباغیان با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام گفت: در نصب پرچم عزا درب خانه‌ها حدیثی داریم از امام صادق علیه‌السلام به این مضمون که اگر کسی به نشانه عزاداری جدم سیدالشهدا علیه‌السلام پرچمی درب خانه خود نصب کند مادرم حضرت فاطمه سلام‌الله علیها هرروز و هر شب برای اهالی آن خانه دعا می‌کند.
وی گفت: نصب پرچم در روان مردم و ذهن مردم و جان مردم اثر دارد که این اتفاق کمی نیست و به همین دلیل موردتوجه و توصیه اهل‌بیت علیهم‌السلام هست.
رئیس اسبق شورای هیئت‌های مذهبی کل کشور در ادامه اظهار داشت: سیاه‌پوشی هم می‌تواند توسط مردم و هم دستگاه‌ها انجام شود زیرا در جامعه‌ای که ارزش‌های دینی و اسلامی حاکم است، هم مردم و هم دستگاه‌های اجرایی باید این امر را موردتوجه قرار دهند که خدا را شکر مردم ایران از اول انقلاب اسلامی تاکنون نشان داده‌اند همیشه پیشرو بودند و در عزاداری سیدالشهدا از جان و مال خود دریغ نمی‌کنند و اکنون پویش‌های مردمی چون پویش مشهد حسینیه سیدالشهدا هم نشان از اهمیت دادن مردم به این موضوع دارد.
 وی افزود: در کل در بحث عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام هرچه مردمی‌تر و خودجوش‌تر باشد، باارزش‌تر و اثرگذارتر است، و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اگر می‌خواهند این کار را انجام دهند به حمایت و پشتیبانی مردم و حرکت‌های مردمی اقدام به سیاه‌پوشی و نصب پرچم عزاداری نمایند.
 حجت‌الاسلام و مسلمین حسن صباغیان با اشاره به برکات عزاداری برای سیدالشهدا تأکید کرد: به برکت حضرت سیدالشهدا عزاداری و هر حرکتی در این مسیر در ایجاد همدلی و تلطیف فضای بین مردم بسیار مؤثر است و گاهی هم این حرکت‌ها باعث می‌شود که اگر کدورت یا مسئله‌ای یا قطع ارتباط بین افراد حاضر در عزاداری امام حسین علیه‌السلام وجود دارد با مشارکت در عزاداری امام حسین علیه‌السلام برطرف گردد.
 وی اظهار داشت: با توجه به وجود شرایط کرونا و آسیب‌هایی که ازنظر روانی بر جامعه تحمیل کرده است بازهم کشتی نجات توسل و توکل به قرآن کریم، اهل‌بیت علیهم‌السلام، سیدالشهدا و توجه به توصیه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری هست.
نائب رئیس اسبق شورای هیئت‌های مذهبی کل کشور گفت: قوانین طبیعی همواره جریان دارند و برای از بین رفتن این ویروس رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی مهم و الزامی است، اما توکل بر خدا به‌واسطه کرامات ائمه بسیاری از بلاها برطرف می‌کند و آرامش را به افراد برمی‌گرداند و شایسته است با توجه به ارادتی که مردم ما به ائمه اطهار به‌ویژه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام دارم در این ایام سوگواری به نحو شایسته‌ای از این مهم بهره‌برداری شود تا بتوانیم آرامش را به محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام برگردانیم.
گفتنی است پویش مردمی مشهد حسینیه سیدالشهدا علیه السلام با حمایت مجمع کانونهای فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به صورت خودجوش و مردمی برای توسعه فرهنگ عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام با نصب پرچم در سر درب منازل آغاز شده است .


 

ارسال نظر