تداوم شور عاشورایی در حماسه جهانی اربعین

به اربعین نزدیک می شویم و دل های بیقرار میلیون ها عزادار حسینی و جاماندگان اربعین به سمت کربلا معلی پرمی کشد، اما به اعتقاد فعالان فرهنگی شور عاشورایی در حماسه جهانی اربعین تداوم دارد

 به گزارش عاشورا به نقل ازخبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: تجربه برپایی آئین‌های عزاداری دهه اول محرم، فعالان فرهنگی و هیئت‌های مذهبی مازندران را برای اجرای برنامه‌های متنوع در راستای پرشورکردن عزای حسینی در اربعین حسینی دلگرم کرده است.

رضایت و خرسندی مقام معظم رهبری و داده نمره قبولی متولیان بهداشتی به هیئت‌های عزاداری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای مراسم مذهبی، تکلیف و مسئولین فعالان مذهبی و فرهنگی را برای آزمون اربعین دوچندان کرده است چرا که باید در شرایط قرمز و کرونایی مازندران، محتوای مناسب و درخور شأن تهیه و اجرا کنند.

برنامه‌های پیشنهادی ویژه اربعین موضوع نشست و میزگردی خبرگزاری مهر با حضور فعالان فرهنگی و مذهبی مازندران است که در آن به ارانه و معرفی برنامه‌ها برای پرشورکردن و حسینی کردن فضای حقیقی و مجازی در ایام اربعین پرداخته است و فعالان فرهنگی به تشریح برنامه‌هایشان در این بخش پرداختند.

قدم به قدم به اربعین نزدیک می‌شویم و دل‌های بی‌قرار میلیون‌ها عزادار حسینی و جاماندگان اربعین به سمت کربلا معلی پرمی کشد، اما آئین‌های امسال از راه دور و در زیر چتر کرونا برپا می‌شود.

مراسم دهه اول با زیبایی‌های خاص برگزار شد / ‌نمره‬ قبولی هیئات

حجت الاسلام ناصر شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در این میزگرد با اشاره به درپیش بودن ایام اربعین حسینی با اظهار اینکه مراسم دهه اول محرم با زیبایی و تنوع خاصی برگزار شد، افزود: همانگونه حضرت امام حسین (ع) در برپایی آئین‌های اربعین سال‌های گذشته مدیریت و زمینه برپایی را فراهم می‌کردند امسال نیز شاهد برپایی مراسم با توجه این حضرت خواهیم بود.

وی خواستار انعکاس صحنه‌های زیبای ماه محرم در شرایط کرونایی سال جاری شد و گفت: امسال شاهد تنوع برپایی مراسم‌ها در حاشیه‌های ساحل، مدرسه، کوچه و خیابان‌ها و حسینیه‌ها و محلات به صورت مستقر و سیار بودیم و باید زیبایی‌های این مراسم‌ها منعکس شود.

وی با عنوان اینکه بالاترین مدال افتخار هیئات مذهبی در ماه محرم، رضایت و خرسندی مقام معظم رهبری است، تصریح کرد برخی‌ها از قبل چنان تلقین می‌کردند که برپایی مراسم‌های مذهبی سبب شیوع و انتشار بیماری کرونا می‌شود اما هیئت‌های مذهبی و عزاداران به زیبایی برنامه‌ها را مدیریت کردند و متولیان وزارت بهداشت نیز اذعان کردند که هیچ تهدیدی از ناحیه مراسم‌های عزاداری نسبت به شیوع کرونا نیست و هیئت‌های مذهبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمره قابل قبولی گرفتند.

حجت الاسلام شکریان با اشاره به بازدید از پنج هزار مراسم مذهبی در دهه اول محرم گفت: بیش از ۹۴ درصد هیئت‌های مذهبی و عزاداری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کردند و بچه‌های مذهبی نیز آبروداری کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید براینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری مجالس عزای امام حسین (ع) نباید تعطیل شود و عزاداری‌های دهه اول محرم در تاریخ ایران اسلامی ماندگار شده است، ادامه داد: رضایتمندی مقام معظم رهبری بزرگترین و بهترین مدال برای فعالان فرهنگی و مذهبی است.

وی با اشاره به درپیش بودن مراسم اربعین حسینی با تاکید براینکه فضای شهرها و استان را باید اربعینی کنیم، خواستار ارائه برنامه‌های جامع و راهبردی برای برپایی پرشور آئین‌های اربعین حسینی شد و گفت: فضاسازی محیطی اربعین در شهرها و روستا، برگزاری مراسم در حسینیه‌ها، مساجد و بقاع متبرکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله برنامه‌های پیشنهادی است.

حجت الاسلام شکریان با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیش از سه میلیون نفر زائر کربلا و مسافر پیاده روی اربعین می‌شدند اما امسال برگزاری پیاده اربعین و سفر به کربلا منع شده است، اضافه کرد: امسال همه جاماندگان اربعین هستیم و باید با همدلی نسبت به اجرای طرح‌های نو و ماندگار اقدام کنیم.

اگر برنامه پیاده روی اربعین منع شد، همه اهل منزل در این روز با یک پرچم خارج شوند و مکانی را برای زیارت اربعین مشخص کنیم و همه به جمعیت بپیوندند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه ویژه قرائت زیارت اربعین اجرا شود

وی افزود: باید بتوانیم کاری انجام دهیم که حتی اگر برنامه پیاده روی اربعین منع شد، همه اهل منزل در این روز با یک پرچم خارج شوند و مکانی را برای زیارت اربعین مشخص کنیم و همه به جمعیت بپیوندند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه ویژه قرائت زیارت اربعین اجرا شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران یادآور شد: همچنین باید برنامه‌های دهه آخر ماه صفر را پررنگ‌تر اجرا کنیم زیرا در سال گذشته بسیاری از زائران اربعین پس از بازگشت از سفر زائر مشهد مقدس می‌شدند و امسال این امکان وجود ندارد اما باید کاری کنیم که همانند دهه اول ماه محرم مجالس عزای امام حسین پررنگ و پرشور برگزار شود.

سرهنگ علیرضا مرادی از هیئت رزمندگان مازندران نیز در این میزگرد با اظهار اینکه اگر برنامه‌های دهه اول ماه محرم برپا نمی‌شد، جفا و ظلم بزرگی محسوب می‌شد، به پیگیری‌های هیئت رزمندگان برای برنامه‌های اربعین اشاره و اضافه کرد: امسال هیچ اعزامی برای اربعین در کشور صورت نمی‌گیرد.

وی با اظهار اینکه در سال‌های گذشته موکب‌های مشترکی توسط ایران و عراق برپا می‌شد ولی در سال جاری چنین شرایطی مهیا نیست، ادامه داد: امسال شرایط با سال‌های قبل متفاوت است و اعزامی صورت نخواهد گرفت.

برنامه‌ای برای اعزام زائران اربعین وجود ندارد

سرهنگ مرادی با تاکید براینکه برنامه‌ای برای رفتن به کشور عراق برای حضور در مراسم اربعین وجود ندارد، تصریح کرد: امسال مراسم اربعین از راه دور یا جاماندگان اربعین در استان برگزار می‌شود و باید برنامه‌هایی را در محافل مذهبی، مدارس، حسینیه‌ها و محلات اجرا کنیم.

وی افزود: طبق هماهنگی با صدا و سیما در دو شهرستان چالوس و قائمشهر برنامه زنده تصویری در صبح و عصر اربعین پخش می‌شود و در صورت امکان برنامه پیاده روی جا ماندگان اربعین با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود.

راه اندازی کاروان نمادین اسرا، کرسی‌های آزاداندیشی، نصب پرچم در سردرب هر منزل، راه اندازی قرارگاه اربعین و رادیو اربعین استانی، تهیه اشعار محتوایی و مناسب با ایام اربعین و دهه اخر ماه صفر از دیگر پیشنهاداتی بود که در این میزگرد برای پرشورکردن اربعین حسینی پیشنهاد شده است.

فعال شدن موکب‌های مازندران برای ایام اربعین از دیگر محورهای این میزگرد بوده است.

تبلیغات رسانه‌ای اربعین در دستور کار فعالان رسانه‌ای مازندران

عبدالمهدی حق شناس مسئول بسیج رسانه مازندران نیز در این میزگرد خواهان راه اندازی کانال ویژه اربعین در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی گفت: برپایی منبر کوتاه در فضای مجازی و تبلیغات رسانه‌ای ویژه اربعین در دستور کار فعالان رسانه‌ای استان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وجود موکب‌های متعدد در مازندران گفت: باید از ظرفیت موکب ها برای اجرای طرح کمک مومنانه در آستانه اربعین و یا تهیه و پخش غذای نذری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهره گرفت.

وی ادامه داد: همچنین از ظرفیت بسیج مداحان برای تولید محتوی مذهبی بهره می‌گیریم و در دهه اول محرم علی رغم محدودیت‌ها در حوزه رسانه و فضای مجازی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

حق شناس یادآور شد: برپایی مراسم‌ها در مراسم باز و راه اندازی حسینیه سیار، حرکت کاروان ماشین با پرچم اربعین از دیگر برنامه‌های پیشنهادی در اربعین خواهد بود.

وی برگزاری مراسم اربعین در مزار شهدا، مسابقات عکس اربعین با انتشار تصاویر اربعین سال‌های گذشته و پیاده روی در دستور کار قرار خواهد گرفت و با وحدتی که در حوزه رسانه وجود دارد نسبت به برپایی پرشور آئین‌های اربعین اقدام خواهیم کرد.

جاماندگان اربعین هستیم / ‌‬ پررنگ بودن شور حسینی در حوزه رسانه‌ای و مجازی

علیرضا نوری کجوریان مدیر خبرگزاری مهر در مازندران نیز در ادامه این میزگرد با اشاره به نقش رسانه در انعکاس حماسه جهانی اربعین یادآور شد: اربعین امسال به نوعی همه مردم ایران جاماندگان شرکت درمراسم پیاده روی عظیم و میلیونی اربعین محسوب می‌شوند اما باید با انجام طرح‌های نو و ابتکاری به ویژه در حوزه رسانه و فضای مجازی، شور حسینی را دامن زنیم.

وی با عنوان اینکه در دهه اول محرم به رغم آنکه برخی از مسئولان سعی کردند محدودیت‌هایی را برای برپایی آئین‌های عزاداری و حسینی ایجاد کنند، اما شور و شعور حسینی مردم عزادار و ولایتمدار نشان داد که عشق به سید و سالار شهیدان خاموش شدنی نیست، ادامه داد: در دهه اول محرم شاهد پررنگ بودن شور حسینی در حوزه رسانه و فضای مجازی بودیم.

وی با اظهار اینکه انجام برخی مراسم‌ها توسط هیئت‌های مذهبی و تبلیغی در دهه اول محرم نظیر منبرهای کوتاه حسینی، نصب پرچم عزای امام حسین (ع) در سردرب خانه و مراکز درمانی و بیمارستانی، آیین‌هایی نظیر چهارپایه خوانی، عزاداری‌های دانش آموزی و غیره بازتاب رسانه‌ای وسیعی داشته است، اجرای چنین برنامه‌هایی را در ایام اربعین و دهه آخر ماه صفر ضروری دانست.

نوری کجوریان همچنین به اقدام ویژه خبرگزاری مهر در راه اندازی سرویس حسینیه مهر برای انعکاس و بازنشر رویدادهای مرتبط با ایام محرم و اربعین اشاره و اضافه کرد: انشاالله در روزهای منتهی به اربعین و دهه اخر ماه صفر با سرویس موکب حسینی اقدام به انتشار تولیدات رسانه‌ای و انعکاس شور و شعور حسینی مردم عزادار خواهیم کرد.

وی خواهان برپایی جشنواره رسانه‌ای اربعین و معرفی اقدامات شاخص هیئت‌های مذهبی و موکب‌های حسینی برای دامن زدن به شور و شعور حسینی شد.

برگزاری مراسم خاطره نویسی از پیاده روی اربعین سال قبل، مسابقه دلنوشته اربعین، برپایی موکب سلامت، اجرای طرح مواسات و همدلی اربعین، اهدای نذر خون، مداحی و عزاداری در بازار، مسابقه کتابخوانی اربعین در فضای مجازی از دیگر پیشنهاداتی بود که در این میزگرد برای پرشورکردن آئین‌های عزاداری پیشنهاد شده است.

پرده خوانی از عاشورا تا اربعین توسط روحانیون، نمایشگاه عکس اربعین، طنین شعار لبیک یا حسین و لبیک یا زینب در شب اربعین، راه اندازی پویش اربعین تمرین برای ظهور، برگزاری پویش ختم قران گروهی، طراحی پوستر اربعین- قدم قدم برای ظهور و روایتگری اربعین ویژه دانش آموزان از دیگر برنامه‌های پیشنهادی برای پرشورکردن شعور حسینی و اربعین در مازندران مطرح شده است.

 

 

 

ارسال نظر