کرونا یکی از حکمت‌های الهی برای تنبه و توبه بندگان است

فعال اجتماعی لبنانی گفت: یکی از مهمترین حکمت های بلاهای همگانی آن است که مردم متنبه شوند و توبه کنند و از اشتباهاتی که در حق کرۀ زمین، در حق جوامع، جسم و حق همسایگان خود مرتکب شده اند بازگردند. این بلا کمک می‌کند که انسانها به حقایقی برسند که نقش مهمی در زندگی بشر دارند

  به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری حوزه از تهران، رباب جوهری، فعال اجتماعی اهل لبنان در وبینار «منطقه‌ای غرب آسیا» ضمن تبریک سالگرد ولادت با سعادت پیامبر(ص) و امام صادق (ع) و هفتۀ وحدت اسلامی، اظهار داشت: تمام جهان با بیماری کرونا دست به گریبان شده است و این بیماری بسیاری از نکات منفی تمدن غرب را آشکار ساخت. به تدریج برای دنیا روشن شده است که نظامهای سیاسی مدعی مردمی بودن، تنها به فکر منافع کلان سرمایه‌داران هستند و روشن شد که این نظام‌ها هر چند ظاهری دموکراتیک دارند اما در واقع حکومت اقلیتی هستند که قدرت و ثروت را به انحصار خود در آورده‌اند.

وی ادامه داد: ما نباید با الگوی غرب که همه چیز را به شکل عدد و رقم می‌بیند با موضوع برخورد کنیم، برای غرب فقط آمار مرگ و ابتلا و آمارهای اقتصادی دوران کرونا و پیامدهای کنونی پیش روی نظام سرمایه داری اهمیت دارد. ما باید به حمایت از انسان و برآوردن نیازهای انسانی‌اش همت بگماریم و چالش های پیش روی فرد، خانواده و جامعه را بررسی کنیم. ما باید از شرایطی که این بیماری به وجود آورده است برای تبلیغ ارزشهای اسلام ناب محمدی استفاده کنیم. باید راه و اهداف انبیا را دنبال کنیم.

این فعال اجتماعی لبنانی تاکید کرد: پیامبران در دنیا یک هدف والا داشتند و آن گرایش مردم به راستی و عدالت است. امروز عدالت در رفتار مردم رنگ باخته و ظلم و زور غالب شده است. ما باید فلسفۀ وجود بلا را تبیین کنیم؛ قاعدۀ قرآنی آن است که «فإن مع العسر یسراً، إن مع العسر یسراً». کسانی که جهانب ینی اسلامی دارند موظفند ارزش های اسلامی را تبیین و تبلیغ کنند. برای این منظور باید ساز و کارهای اسلامی برای مقابله با بلایا مثل صبر، انجام وظایف در سطح فردی، ایثار و همکاری در سطح اجتماعی تبیین شود.

رباب جوهری یادآور شد: هرگونه نقص و کاستی در باورهای مردم مسلمان، نهایتا از باورها به رفتارها تسری خواهد یافت. بر این اساس شکل گیری باورهای نادرست در امت اسلام به شکل گیری رفتارهای ناردست و انحرافی منجر خواهد شد. امروز کرونا پرسشها و چالشهای زیادی در رابطه با دین و معنویت پدید آورده است. در چنین شرایطی نخبگان فکری مسلمان وظیفه دارند که گفتمانی روشنگرانه مبتنی بر یک نگاه اعتقادی دقیق که معطوف باشد به تبیین مفهوم بلا و آزمایش، مطرح کنند.

این فعال اجتماعی لبنانی ابراز داشت: یکی از چالش‌های همراه بیماری‌های دنیاگیر آن است که باید درک کنیم هر آنچه که انسان بدان مبتلا می‌شود، هر چند در ظاهر نقمت باشد، در باطن رحمت است. همۀ بلایایی که انسان با آن رو به رو است و در رأس آن ویروس کرونا از نشانه‌های خداوند هستند تا حق را تشخیص دهیم.

وی افزود: شکی نیست که آنچه امروز در دنیا رخ می‌دهد ، بلایی الهی است. یعنی فعل خداست. این نظام هستی متقن و استوار که آفریدۀ خداست و در آن انبوهی از سنتها جای دارد، به واسطۀ رفتارهای مردم به چنین بلاهایی منجر می‌شود . لذا ما باید یک اندیشۀ روشنگرانۀ مبتنی بر این جهانبینی را در پیش بگیریم که "هیچ عامل مؤثری در جهان نیست جز خداوند".

رباب جوهری بیان کرد: چالش اصلی فهم صحیح بلاست. یعنی بفهمیم بلا، بیماری، زلزله، حوادث طبیعی و حتی دشمن همه در مسیر امتحان انسان است تا به کمال برسد. می‌توان این ویروس را مثل یک حیوان درنده، سیل، آتش، باد، دریا و مانند آن در نظر گرفت که مختار نیستند بلکه هدایت شده‌اند . یعنی می‌تواند از مظاهر خیر یا شر باشد اما در چارچوب آنچه خداوند به آن الهام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه این ویروس را نشانه‌ای از نشانه‌های خداوند بدانیم و در عین حال با تمام توان به دنبال مقابله با آن باشیم، تعارضی با هم ندارد. این ویروس فرصتی است تا به ما یادآوری کند که چه بسیار نعمت‌ها که از آن برخوردار بوده‌ایم اما دیر زمانی از آنها غفلت ورزیده ایم. فرصتی است تا نشانه‌ای باشد که ما را به فکر وا دارد. فرصتی است تا به درگاه خداوند تضرع و خود را در برابر واجب الوجود فقیر مطلق بدانیم.

این فعال اجتماعی لبنانی گفت: یکی از مهمترین حکمت های بلاهای همگانی آن است که مردم متنبه شوند و توبه کنند و از اشتباهاتی که در حق کرۀ زمین، در حق جوامع، جسم و حق همسایگان خود مرتکب شده‌اند بازگردند. این بلا کمک می‌کند که انسانها به حقایقی برسند که نقش مهمی در زندگی بشر دارند. چه بسا این بلا بر ما فرود آمد تا نعمت مجهول ماندۀ سلامت را به ما یادآوری کند، ضعف ما در عین پیشرفت علوم را به ما یادآوری کند و نیازمندی ما به خداوند قوی مقتدر را یادآوری می‌کند. رهبر معظم انقلاب نیز بر اهمیت توسل عمومی برای دفع کرونا تأکید کرده است.

رباب جوهری افزود: می‌توان این امتحان را فرصتی بی مانند برای بازنگری دربارۀ خود، اصلاح مسیر، تصحیح رویکردها و نیات و تصحیح عبادات دانست. می‌توان این بلا را فرصتی دانست برای اینکه متذکر شویم چقدر نیازمند تزکیه نفس هستیم تا با خودخواهی و دنیادوستی مقابله کنیم.

وی ادامه داد: می توانیم درک کنیم که این بیماری برای هراس آفرینی نیامده است بلکه آمده است تا حقیقت و معنای آزموده شدن با بلا را تبیین کند. آمده است تا راست را از دروغ متمایز و صبر را به منصه ظهور برساند و مایۀ بالا رفتن درجات بندگان شود.

این فعال اجتماعی لبنانی تصریح کرد: این امتحان فرصتی استثنایی برای تلاش در راه موفقیت است. پس با تمام توان بکوشیم از این امتحان بهره برداری کنیم. این کار با نهادینه کردن دروس صبر، توکل بر خدا و تبدیل این نقمت به نعمتی در طریق سعی الی الله محقق می‌شود.

با این نگاه، محدودیت‌ها و دستور العمل‌های بهداشتی که در جریان این بیماری باید رعایت شوند، صرفاً به پروتکل‌های مادی مانند پوشیدن ماسک و ضد عفونی کردن دستها منحصر نخواهد بود، بلکه تطهیر قلوب از زنگار گناه و پوشیدن لباس تقوا را هم شامل می‌شود .

رباب جوهری بیان کرد: تقوایی که انسان را وا می دارد که به سلامتی همۀ جامعه بیندیشد و با رعایت بهداشت محیطش برای جلوگیری از انتقال بیماری، مسئولیت شرعیاش را به انجام رساند.

 
  •  

 

ارسال نظر