موکب مازندرانی با امکان اسکان روزانه ۵هزارنفر در کربلا

محمد حسین طبرستانی مسوول موکب فاطمه الزهرا کربلا با بیان اینکه این موکب برای هشتمین سال متوالی به صورت کاملاً مردمی در ورزشگاه المپیک کربلای معلی و یک باب مدرسه در مساحت ۱۱هزار متر مربع و در مسیر تشرف پیاده روی به سمت حرم مطهر حضرت عباس(ع) در شهر کربلا برپا می‌شود، گفت: این موکب با امکانات متعدد که تماما از کمک‌های مردمی تهیه شده است، در مجموع ظرفیت اسکان روزانه ۵ هزار نفر را داراست و دارای دو بخش مجزا برای آقایان و خانم ها با ۴۵چشمه حمام و سرویس بهداشتی است که توسط نیروهای جهادی موکب در سال‌های گذشته ساخته شده است.

*توزیع روزانه ۱۰ هزار پرس غذای سرد و گرم

وی افزود: مکان اسکان برای آقایان در سال‌های گذشته در داخل سالن سرپوشیده ورزشگاه و سالن ساخته شده با سازه آهنی توسط خادمان موکب و چادرهای چند نفره بود که امسال ساخت سالن های خیمه‌ای بزرگ را به جای چادرهای چند نفره مجهز به کولر در دست اقدام داریم.

مدیر موکب فاطمه زهرا بابل بیان کرد: همچنین این موکب با راه اندازی آشپزخانه مجهز با ۴۰ خدمه مجرب و نانوایی به نام مبارک کریم اهل بیت روزانه در سه وعده ۱۰ هزار پرس غذای سرد و گرم طبخ و توزیع می‌کند.

طبرستانی با بیان اینکه تعداد خادمان موکب به تعداد ۳۱۳ نفر‌ است، اظهار کرد: در کنار توزیع غذا و پذیرایی با ۳۰۰ هزار لیوان چای در محل اسکان همراه با راه اندازی کارگاه تولید بامیه و شیرینی از زائران پذیرایی صورت می‌گیرد.

 

وی اضافه کرد: یک موکب پذیرایی شبانه روزی به مدت ۱۰ روز نیز به همت خادمان موکب در بین میدان اسعار و میدان تربیت کربلا همانند سال‌های گذشته راه اندازی می‌شود تا به زائران مسیر شمال کربلا خدمات‌رسانی کند.

طبرستانی با اشاره به راه‌اندازی کارگاه سیار تولید یخ از سال ۹۷ در موکب فاطمه الزهرا کربلا، خاطرنشان کرد: این موکب با راه اندازی کارخانه یخ با تولید روزانه ۲۴۰ قالب یخ علاوه بر توزیع در داخل موکب بسیاری از موکب های ایرانی و عراقی را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

*ساخت و راه‌اندازی دستگاه تصفیه و بسته‌بندی آب

وی یادآور شد: با توجه به مشکلات آب شرب در شهر کربلا به ویژه در ایام اربعین، امسال دستگاه تصفیه و بسته‌بندی آب نیز با ظرفیت تصفیه ۲۰ هزار لیتر در روز با همکاری قرارگاه جهادی حاج احمد متوسلیان راه اندازی می‌شود تا نیاز زائران و برخی موکب‌ها را در شهر کربلا تامین کند که تجهیزات و دستگاه‌های این کارخانه با تریلی به عراق منتقل خواهد شد تا توسط تیم عملیات و فنی موکب  راه‌اندازی شود.

 

مدیر موکب فاطمه زهرا بابل با اشاره به اینکه در شورای مرکزی موکب ۴۰ نفر حضور دارند، تصریح کرد: برای بهبود کار در موکب از حسابداران خبره و امین اموال با تجربه در جهت حفظ و صیانت از بیت المال و داشتن انضباط مالی بهره گرفتیم؛ امور مالی موکب با نظارت دقیق و هزینه کرد براساس برنامه صورت می‌گیرد و به نظرم یکی از موفقیت‌های ما در رشد سریع و افزایش ظرفیت و امکانات موکب در همین مساله است.

 

برپایی درمانگاه مجهز امام سجاد(ع) در موکب فاطمه الزهرا کربلا

طبرستانی گفت: درمانگاه این موکب با نام مقدس امام سجاد علیه السلام همراه با  کادر درمانی شامل پزشکان و پرستاران از استان مازندران با همکاری بسیج جامعه پزشکی بابل به صورت کاملاً خیرخواهانه و رایگان به زائران اربعین با استقرار در دو مکان در مسیر‌پیاده روی و محل موکب خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ با اضافه کردن دو یونیت دندانپزشکی ، این خدمت هم به  مجموعه خدمات درمانی زائران اضافه شد و در کنار درمانگاه ، تیم مجرب طب سنتی و ماساژ درمانی نیز در موکب فعالیت می کنند.

 

*خدمات صلواتی

مدیر موکب فاطمه زهرا بابل بیان کرد:  یکی از خدمات بسیار خوب موکب در ارائه خدمات تعمیرات کفش، کوله و لباس زائران است که توسط خیاطان و با امکانات بسیار خوب شامل چرخ خیاطی پیشرفته است به خدمات رسانی به زائران می‌پردازد و در کنار آن هم یک پیرایشگاه صلواتی با امکانات مجهز و نیز ایستگاه تعمیر و خدمات رسانی به تلفن همراه نیز امسال توسط خادمان مانند سال های گذشته در محل موکب ، به زائران خدمت رسانی می‌کند.

 

*۱۰ روز به زوار امام حسین خدمت‌رسانی می‌کنیم

طبرستانی اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ نیز در کنار برپایی موکب بسیار بزرگ جاماندگان اربعین و برپایی مراسم ویژه این روز در مصلای بزرگ بابل همراه باپخش از شبکه‌های صدا و سیما، اقدام به اعزام تعدادی از خادمان اربعین به کربلای معلا جهت خدمت در موکب پذیرایی اربعین حسینی نمودیم و امسال بعد از گذر از شرایط سخت کرونایی مجددا شرایط خدمت رسانی را به مدت ۱۰ روز فراهم می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات جالب توجه این است که ما نه تنها زمینه اسکان وپذیرایی از زائران ایرانی از سراسر کشور را در موکب فراهم می‌کنیم بلکه از کشورهای عراق، لبنان ، پاکستان ، کشمیر و آذربایجان هم زائر داشتیم و این زمینه برای امسال هم فراهم است.

 

برنامه‌های فرهنگی ویژه در موکب

مدیر موکب فاطمه زهرا بابل تصریح کرد: با آماده سازی حسینیه موکب به مدت ۱۰ روز در کنار برپایی نمازهای جماعت پنجگانه، مراسم عزاداری بسیار باشکوهی در دو نوبت ظهر و شب با سخترانان مطرح کشوری از جمله حجت الاسلام علیرضا پناهیان، آیت الله سید حسین مومن، دکتر حسن رحیم پور ازغدی، حاج سعید قاسمی، حاج حسین یکتا و مداحان برجسته از جمله پویانفر ، بذری ، رحیمیان، اسداللهی، روحانی، عباسی ، طهماسب پور و… برگزار می‌شود.

*دانش آموزان محور‌برنامه‌های امسال

طبرستانی با اشاره به اینکه امسال روز اربعین برای نخستین بار قبل از بازگشایی مدارس است، گفت: امسال با همکاری آموزش و پرورش و تشکل های دانش آموزی از جمله اتحادیه انجمن های اسلامی میزبان ۱۵۰۰ نفر از دانش آموزان در محل موکب هستیم و در ابن خصوص نشست ها و جلسات متعددی را با مسوولان مربوطه در طول سال برگزار کردیم.

*خادمان عراقی در موکب ایرانی فاطمه الزهرا کربلا

مسوول ستاد مردمی اربعین حسینی راهیان کربلا اذعان کرد: براساس نگاه بلند و راهبردی مقام معظم رهبری، در کنار خادمان ایرانی در موکب فاطمه الزهرا این موکب دارای خادمان عراقی است که یک فضای همدلانه ای را با محوریت سیدالشهدا برای خدمت رسانی به زائران شاهد باشیم نکته جالب این است در میان خادمان افتخاری موکب فاطمه الزهرا برخی از مقامات ارشد دولتی استان کربلا هم حضور دارند.

طبرستانی اضافه کرد؛ مقدمات کار اربعین سال بلافاصله بعد پس از بازگشت خادمان از عراق شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه کمتر از یک ماه پس از اربعین‌کار‌برنامه ریزی‌برای اربعین‌سال بعد شروع می شودخاطرنشان کرد: در دهه اول محرم امسال تیم نخست خادمان جهت آماده‌سازی موکب اعزام شدند و تیم دوم نیز هفته قبل اعزام گردید و تیم های سوم و چهارم نیز در روزهای آینده جهت آماده سازی موکب و تدارک پذیرایی از زائران اعزام‌می شوند.

*تمدن‌سازی راهبرد مهم موکب داری

مسوول موکب فاطمه الزهرا با اشاره به اینکه نگاه ما در موکب بنا بر رهنمودهای مقام معظم رهبری مساله تمدن سازی است، تاکید کرد: تمدن سازی و مردمی سازی اربعین نگاه بلند‌ما در موکب داری است تا مساله ظهور از این نگاه راهبردی محقق شود زیرا اربعین نمایش و رزمایش باشکوه مردم در همراهی و بیعت با امام‌معصوم است و نباید از این فرصت تاریخی به راحتی عبور کنیم.

طبرستانی افزود: اگر با این نگاه به حوزه اربعین ورود کنیم ، نقش دولت در تسهیل  سفر اربعین و کمک به موکب های اربعین و برداشتن موانع و کمک به زیرساخت ها و ایجاد یک سفر ارزان است تا نقش تربیتی و گفتمان تمدن سازی مردمی از این مسیر برای آینده بشریت محقق شود.

وی با اشاره به دیدارچندی قبل خود با رییس‌جمهور و مطالبه موکب داران از آماده سازی زیر ساخت و حمل و نقل برای انتقال نذورات اربعین به عراق ، خاطرنشان کرد: همانگونه که اربعین حسینی یک موضوع کاملا مردمی است و لذا باید نقش دولت یک نقش تسهبل گر و راه انداز باشد تا این ظرفیت مردمی بتواند با توانمند سازی خود گره های زیادی را بگشاید همانطور که در سالیان اخیر شاهد بودیم که موکب داران با تجهیزات و امکانات خود در حوادثی مانند زلزله و سیل نقش بسیار مهمی را برای عبور از بحران ها و مشکلات کشور نقش‌مهمی آفریدند .

*موکبی که تمجید مقامات عراقی را برانگیخت

عقیل الطریحی استاندار سابق کربلا نیز با تمجید از فعالیت های موکب فاطمه الزهرا کربلا ، گفت: طی چند سال اخیر در ایام اربعین حسینی به همراه جمعی از مقامات محلی از فعالیت های موکب فاطمه الزهرا در شهر کربلا بازدید کردم و انصافا فعالیت‌ها چشمگیر بود.

وی افزود: توصیفی که ما از نحوه فعالیت‌های این موکب در کربلا داربم این است که موکب فاطمه الزهرا شهر کربلا یک شهرک کامل خدمات رسانی منظم است که می تواند الگویی شایسته حتی برای موکب داران ایرانی و عراقی باشد زیرا شاهد یک همبستگی و مدیریت منسجم همراه با خدمات رسانی به لحظه هستیم.

حنانه حسناوی استاد دانشگاه و عضو سابق مجلس محلی استان کربلا نیز توجه به زائران خانم را یکی از فعالیت های خوب موکب فاطمه الزهرا برشمرد و خاطرنشان کرد : هر نوع خدماتی که به برادران زائر در داخل ورزشگاه المپیک کربلا داده می شود به صورت مجزا به بانوان زائر نیز در محل اسکان و خدمات رسانی داده می شود و حتی ریزترین مسائل هم با دقت مورد توجه قرار می گیرد. از جمله موارد مورد توجه بنده در چندین مرحله بازدید از این موکب نظافت و رعایت موارد بهداشتی با حساسیت‌و دقت بالاست.

گفتنی است، آدرس موکب فاطمه زهرا بابل شامل  موکب ۲: شارع العباس تقاطع شرطک حی الحسین( عمود ۱۳۹۵ )

شارع عبدالزهراء کعبی  مقابل مخبز حشدالشعبی،کوچه۴  (شارع ستین) ملعب المبیاکربلا موکب فاطمه الزهرا و آدرس موکب ۱: شارع العباس عمود۱۳۸۴

شارع بیمارستان مستشفی الحسین بریدگی دوم سمت چپ ملعب المبیا کربلا موکب فاطمه‌الزهرا است.

۱۰۱۰۹۲۷۲

/مهدی صفرزاده افروزی

 

 

ارسال نظر