محور رایزنی های آتی رییس کل بانک مرکزی در سفر به عراق

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره سفر آتی خود به عراق تصریح کرد: باید در مورد نحوه تکمیل و تداوم روابط مالی و پولی 2 کشور با توجه به حجم در حال افزایش صادرات ایران تصمیم گیری شود.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری  ایرنا، عبدالناصر همتی عصر شنبه در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: بخش قابل توجهی از مطالبات ایران (از عراق) به حساب بانک مرکزی واریز شده است.
همتی پیش بینی کرد: صادرات برق و گاز ایران امسال از چهار میلیارد دلار فراتر می رود.
به گزارش ایرنا، در مذاکرات امروز رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق، 2 طرف موافقت کردند برای تکمیل و اجرای توافق های مالی و بانکی 2 کشور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اولین فرصت عازم عراق شود.
همتی نیز در این باره نوشت: موضوع توافق های مالی و بانکی 2 کشور که در دیدار بهمن 97 اینجانب از بغداد به امضای رییسان کل بانک های مرکزی 2 کشور رسید و نحوه تکمیل و اجرای سریع تر آن، مورد توجه ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق قرار گرفت و 2 طرف در مورد عزیمت اینجانب به عراق در آینده نزدیک تاکید کردند. 
«در دیدار امروز هیات های بلندمرتبه ایران و عراق، نحوه پیگیری و اجرای توافق ها 2 کشور در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد بررسی شد».
به نوشته وی، «روند توافق ها بخوبی پیش می رود».
امروز (هفدهم فروردین ماه) تهران میزبان عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق بود؛ وی برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق که فردا برگزار می شود، به تهران سفر کرده است.
بهمن ماه پارسال همتی به عراق سفر کرد تا مشکل برگشت درآمدهای ارزی صادرکنندگان ایرانی به کشور را برطرف کند؛ در این سفر رئیسان کل بانک های مرکزی ایران و عراق علاوه بر تعیین سازوکار پرداخت مالی بین 2 کشور توافق کردند مشکلات مربوط به انتقال و بازگشت درآمدهای ارزی صادرکنندگان به عراق نیز برطرف شود.
بدهی عراق ناشی از صادرات گاز و برق ایران است.
اواخر پارسال نیز رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر کرد؛ در حاشیه این سفر رئیس کل بانک مرکزی نحوه اجرای توافق ماه گذشته بانک های مرکزی 2 کشور را پیگیری کرد و همان زمان نخستین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شد.
از 12 میلیارد دلار صادرات ایران به عراق چهار میلیارد آن سهم صدور برق و گاز است. 

ارسال نظر