واردات کالا به بهانه گسترش روابط با کشورها غلط است

عضو شورای مرکزی جمنا گفت:برخی برای توجیه واردات بی رویه این موضوع را مطرح می‌کنند که این برای ادامه مبادلات بین دو کشور لازم است اما این موضوع قابل قبول نیست.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزارمهر، مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی  با اشاره به مضرات قاچاق در مقابله با رونق تولید گفت: موارد بسیار زیادی در رونق تولید تأثیر منفی می‌گذارد و اگر تولید ما از نظر کیفیت و قیمت در شرایط مطلوبی باشد نیازی به روی آوردن به قاچاق نخواهیم داشت. قاچاق بیشتر به دلیل برندهای خارجی و دوری از قناعت انجام می‌گیرد. بسیاری از مردم گمان می‌کنند که چون خارجی است، کیفیت بهتری دارد که باید بر روی این بار روانی کار کرد.

وی افزود: درست است که هیچ گاه نمی‌توان قاچاق را به صفر رساند ولی کاهش آن کاملاً عملیاتی است. بالاخره ممکن است چیزهایی وارد کشور شود و این طبیعی است و آن میزان اندک تأثیر چندانی بر اقتصاد و رونق تولید نخواهد داشت. اما آن چیزی که ما امروز شاهد هستیم قاچاق عمده در کشور است که آن شما شاهد هستید که کانتینر قاچاق وارد کشور می‌شود و این نشان از آن دارد قاچاق‌های عمده کشور به صورت کلان و سامان یافته انجام می‌گیرد که توسط گمرک و نیروهای امنیتی کاملاً قابل مبارزه است. با اینگونه قاچاق باید برخورد شود زیرا این موارد کلان وارد کشور نشود.

عضو شورای مرکزی جمنا تاکید کرد: به عنوان مثال امروز در کشور کالاهایی مثل کفش را نیز وارد می‌کنند در صورتی که ما خودمان بهترین نوع آن را تولید می‌کنیم. طبیعتاً واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود بر رونق تولید تأثیر منفی بسیار شدیدی وارد می‌کند. اگر چیزی در کشور کم بود ایرادی ندارد ولی وقتی کالایی در داخل کشور تولید می‌شود واردات آن در حد حرام است و نباید صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: برخی برای توجیه واردات بی رویه این موضوع را مطرح می‌کنند که این برای ادامه مبادلات بین دو کشور لازم است اما این موضوع قابل قبول نیست. باید مبادلات با سایر کشورها در مواردی باید صورت بگیرد که در آن زمینه کشور نیازمند است. اینکه ما کارگران خود را بیکار سازیم و کارگران کشور دیگری را به پول برسانیم، غلط است. اینگونه واردات حتی به صورت قانونی و غیر قاچاق هم یک اشتباه بزرگ است.

چمران همچنین ضمن اشاره به نقش قوه قضائیه برای مبارزه با قاچاق خاطر نشان کرد: قوه قضائیه تنها مطابق قانون می‌تواند با اینگونه موارد برخورد کند. اجناس قاچاق را توقیف کرده و طبق قانون با قاچاقچیان برخورد می‌کند. حال اگر این قانون بازدارنده نباشد دیگر از دست قوه قضائیه خارج است و مجلس شورای اسلامی باید در این موضوع ورود کرده و قانون را تغییر دهد. حال با توجه به این شرایط باز هم اگر قوه قضائیه بتواند همین قوانین موجود را به خوبی اجرا کند، نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

 

ارسال نظر